Zobrazit minimální záznam

Sculpture from 1966-1989 in the Public Space of Prague. Contemporary Reception and Methods of Treatment
dc.contributor.advisorBendová, Eva
dc.creatorKrausová, Sára
dc.date.accessioned2024-05-01T06:32:50Z
dc.date.available2024-05-01T06:32:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189025
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the issue of sculpture from 1966-1989 in Prague's public space. Through specific examples of works, the most significant paradigms of deterioration of art in public space are presented, which depend on contemporary reception and treatment. The period in question is defined by the validity of the decree on the application of artistic design in investment construction. The government resolution defined the principles for securing funding of one to four percent for the artistic design of buildings, public spaces and urban concepts. Thanks to state support for art, a large number of realisations were created in Czechoslovakia, which were often left to decay and destruction after the fall of the regime. The introductory chapter describes the cultural and historical circumstances of the creation of these works of art in public spaces in Prague. The main part of the thesis deals with a detailed analysis of specific sculptural realizations with emphasis on their current condition. These works are categorized subsequently: removal, replacement, absent care and preservation of the work of art. Particular attention is paid to civic and institutional support for the arts in the public space and efforts to reintroduce a percentage for the arts. Keywords art in public space,...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje z období let 1966 ve veřejném prostoru města Prah Skrze konkrétní příklady děl j prezentovány nejvýraznější formy umění ve veřejném prostoru závislé na současné recepci a způsobu zacházení Pojednávané období í vyhlášky o řešení uplatnění výtvarné výzdoby investiční výstavbě Vládní usnesení zásady pro zajištění finančních prostředků ve výš jednoho až čtyř procenta na výtvarné řešení staveb, veřejných prostranství a urbanistických konceptů. Díky státní podpoře umění vzniklo na území Československa velké množství realizací, které byly po pádu režimu často ponechány chátrání a likvidaci. Úvodní kapitola zaznamenává kulturněhistorické okolnosti těchto uměleckých děl veřejných prostranství v . Hlavní část práce se zabývá podrobným konkrétních sochařských realizací s důrazem na jejich současný stav Tato díla kategorizována následovně odstranění, nahrazení, absence péče a zachování uměleckého díla. Zvláštní pozornost je věnována občanské a institucionální podpoře umění ve veřejném hám o znovuzavedení procenta na umění. Klíčová slova umění ve veřejném prostoru, Praha, sochařství, normalizacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectart in public spaceen_US
dc.subjectPragueen_US
dc.subjectsculptureen_US
dc.subjectnormalizationen_US
dc.subjectumění ve veřejném prostorucs_CZ
dc.subjectPrahacs_CZ
dc.subjectsochařstvícs_CZ
dc.subjectnormalizacecs_CZ
dc.titlePlastika z let 1966-1989 ve veřejném prostoru Prahy. Současná recepce a způsoby zacházenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-13
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId256029
dc.title.translatedSculpture from 1966-1989 in the Public Space of Prague. Contemporary Reception and Methods of Treatmenten_US
dc.contributor.refereeCzumalo, Vladimír
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Arten_US
thesis.degree.programHistory of Christian Arten_US
thesis.degree.programDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Institute of Christian Art Historyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Arten_US
uk.degree-program.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Christian Arten_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se věnuje z období let 1966 ve veřejném prostoru města Prah Skrze konkrétní příklady děl j prezentovány nejvýraznější formy umění ve veřejném prostoru závislé na současné recepci a způsobu zacházení Pojednávané období í vyhlášky o řešení uplatnění výtvarné výzdoby investiční výstavbě Vládní usnesení zásady pro zajištění finančních prostředků ve výš jednoho až čtyř procenta na výtvarné řešení staveb, veřejných prostranství a urbanistických konceptů. Díky státní podpoře umění vzniklo na území Československa velké množství realizací, které byly po pádu režimu často ponechány chátrání a likvidaci. Úvodní kapitola zaznamenává kulturněhistorické okolnosti těchto uměleckých děl veřejných prostranství v . Hlavní část práce se zabývá podrobným konkrétních sochařských realizací s důrazem na jejich současný stav Tato díla kategorizována následovně odstranění, nahrazení, absence péče a zachování uměleckého díla. Zvláštní pozornost je věnována občanské a institucionální podpoře umění ve veřejném hám o znovuzavedení procenta na umění. Klíčová slova umění ve veřejném prostoru, Praha, sochařství, normalizacecs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the issue of sculpture from 1966-1989 in Prague's public space. Through specific examples of works, the most significant paradigms of deterioration of art in public space are presented, which depend on contemporary reception and treatment. The period in question is defined by the validity of the decree on the application of artistic design in investment construction. The government resolution defined the principles for securing funding of one to four percent for the artistic design of buildings, public spaces and urban concepts. Thanks to state support for art, a large number of realisations were created in Czechoslovakia, which were often left to decay and destruction after the fall of the regime. The introductory chapter describes the cultural and historical circumstances of the creation of these works of art in public spaces in Prague. The main part of the thesis deals with a detailed analysis of specific sculptural realizations with emphasis on their current condition. These works are categorized subsequently: removal, replacement, absent care and preservation of the work of art. Particular attention is paid to civic and institutional support for the arts in the public space and efforts to reintroduce a percentage for the arts. Keywords art in public space,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV