Pohled na reflexi ve vzdělávání v oborech sociální práce a ošetřovatelství
A View on Reflection in Nursing and Social Work Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188664Identifikátory
SIS: 204015
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brnula, Peter
Vacková, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Sociální práce
Datum obhajoby
27. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Kritická reflexe, profesní vzdělávání, ošetřovatelství, sociální práce, všeobecné sestry, sociální pracovníci, SRIS, sebereflexe, vhled, PHLMS, mindfulness, všímavost, reflexivní tematická analýza (RTA), Q metodologie, fenomenologie, kritický konstruktivismus, neoliberalismus, techniky a metody podporující reflexi, reflexe jako kompetence, definice reflexe, participace, demokratizace výzkumu, mezioborová spolupráce, osobní, interpersonální a společenská dimenze reflexeKlíčová slova (anglicky)
Critical reflection, professional education, nursing, social work, social workers, SRIS, self-reflection, insight, PHLMS, mindfulness, mindfulness, reflective thematic analysis (RTA), Q methodology, phenomenology, Critical constructivism, neoliberalism, techniques and methods to support reflection, reflection as competence, definitions of reflection, participation, democratization of research, interdisciplinary collaboration, self, interpersonal and social dimensions of reflectionV období dynamických společenských změn a nejistot se reflektivní praxe stává pro sociální práci a ošetřovatelství klíčovou. Tato disertační práce zkoumá epistemologické základy a multidimenzionální povahu reflexe v rámci profesního vzdělávání z různých teoretických perspektiv testovaných prostřednictvím originálních empirických zjištění, jejichž cílem je předejít redukci reflexe na pouhou techniku, a naopak podpořit dialog, interdisciplinární spolupráci a participativní přístupy. Vychází z fenomenologického a kritického konstruktivistického přístupu s cílem prohloubit porozumění individuálním i kolektivním zkušenostem vzdělavatelů a jejich reflektivním praktikám. Struktura práce odpovídá třem empirickým fázím. První fáze zkoumá charakteristiky reflexe a její rozvojový potenciál prostřednictvím dotazníků SRIS a PHLMS. Druhá fáze, zahrnující reflexivní tematickou analýzu rozhovorů, se věnuje názorům vzdělavatelů na reflexi a jejich metodám podpory reflektivity u studentů. Ve třetí fázi práce využívá Q metodologii ke zpracování a analýze různých pohledů na reflexi mezi vzdělavateli. Tato metoda, v českém prostředí dosud málo využívaná, umožňuje hlubší zkoumání subjektivních aspektů vzdělávací praxe. Účast 35 vzdělavatelů vedla k identifikaci tří hlavních faktorů: fenomenologického, pragmatického a...
In times of dynamic social changes and uncertainty, reflective practice becomes crucial for social work and nursing. This dissertation examines the epistemological foundations and the multidimensional nature of reflection within professional education from various theoretical perspectives tested through original empirical findings, which aim to prevent the reduction of reflection to a mere technique and instead promote dialogue, interdisciplinary cooperation, and participatory methods. Drawing on phenomenological and critical constructivist approaches deepens the understanding of educators' individual and collective experiences and reflective practices. The structure of the thesis corresponds to three empirical phases. The first phase investigates the characteristics of reflection and its developmental potential using SRIS and PHLMS questionnaires. The second phase, encompassing reflexive thematic analysis of interviews, addresses educators' views on reflection and their methods of promoting reflectivity among students. In the third phase, the work employs Q methodology to process and analyze various perspectives on reflection among educators. This method, still underutilized in the Czech context, allows for a deeper examination of the subjective aspects of educational practice. The participation...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Učitel jako reflektující praktik
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBlažková, Klára (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 14. 6. 2016Diplomová práce Učitel jako reflektující praktik je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je charakteristika základních pojmů souvisejících s reflexí, zabývá se problematikou vzdělávání budoucích ... -
Možnosti a meze reflexivního dialogu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOFormanová, Mariana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 4. 9. 2013 -
Reflective skills of trainee teachers of English language during their teaching practice: Case study
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOTaušková, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 12. 9. 2014Tato diplomová práce se zabývá schopnostmi studentů pedagogické fakulty univerzity Karlovy v Praze oboru angličtina reflektovat během oborové pedagogické praxe. Teoretická část pojednává o reflektivním modelu vzdělávání ...