Zobrazit minimální záznam

Gradation of tasks within Czech language lessons in primary schools
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorBinderová, Tereza
dc.date.accessioned2024-04-08T10:47:12Z
dc.date.available2024-04-08T10:47:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188422
dc.description.abstractThe presented work explores the ways in which individualization and differentiation of students at the elementary school level can be approached. It examines the use of a grading parameter on the success of solving educational tasks with identical educational objectives - using the example of counterfactual conditional clauses. The first, theoretical part summarizes findings from pedagogical, general didactic, and specific didactic perspectives and defines key concepts such as educational task, graded task, and grading parameter. It also attempts to outline sources for linguistic-didactic considerations on task grading in the Czech language. The second part introduces the research methodology, the process of obtaining, transcribing, and annotating a sample of 15 datasets. Subsequently, a quantitative and quantitative-qualitative analysis of selected phenomena is conducted, taking into account both formal and semantic aspects of the collected counterfactual conditional clauses. The analysis shows that a direct interpretation of the relationship between the occurrence of the intended grading parameter and the success of task-solving is not possible: at the individual level, differences in task-solving success based on the grading parameter are difficult to demonstrate, and at the group level,...en_US
dc.description.abstractPředkládaná práce zkoumá, jakými způsoby lze přistupovat k individualizaci a diferenciaci žáků na základní škole. Zkoumá použití gradačního parametru na úspěšnost řešení učebních úloh s identickým výukovým cílem - na příkladu kontrafaktuálních kondicionálových souvětí. První, teoretická část shrnuje poznatky z pedagogické, obecnědidaktické a speciálně didaktické perspektivy, a definuje klíčové pojmy učební úloha, gradovaná úloha, gradační parametr. Dále se pokouší nastínit zdroje pro lingvodidaktickém přemýšlení o gradování úloh v českém jazyce. Druhá část představuje metodiku výzkumu, způsob získávání, přepisu a anotace vzorku 15 datasetů. Následně je provedena kvantitativní a kvantitativně-kvalitativní analýza vybraných jevů s ohledem na formální i významové aspekty sesbíraných kontrafaktuálních souvětí. Ukazuje, že přímá interpretace souvislosti výskytu zamýšleného gradačního parametru a úspěšnosti řešení úloh není možná: na individuální úrovni jsou rozdíly v úspěšnosti řešení na gradačním parametru obtížně prokazatelné, skupinově jsou rozdíly prokazatelné jen na formální úrovni.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgradování úloh|typy úloh|kognitivní vývoj|individualizace|výuka českého jazykacs_CZ
dc.subjectgradation of tasks|types of tasks|cognitive development|individualization|Czech language teachingen_US
dc.titleGradování úloh ve výuce českého jazyka na ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-05
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId238461
dc.title.translatedGradation of tasks within Czech language lessons in primary schoolsen_US
dc.contributor.refereeAdam, Robert
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce zkoumá, jakými způsoby lze přistupovat k individualizaci a diferenciaci žáků na základní škole. Zkoumá použití gradačního parametru na úspěšnost řešení učebních úloh s identickým výukovým cílem - na příkladu kontrafaktuálních kondicionálových souvětí. První, teoretická část shrnuje poznatky z pedagogické, obecnědidaktické a speciálně didaktické perspektivy, a definuje klíčové pojmy učební úloha, gradovaná úloha, gradační parametr. Dále se pokouší nastínit zdroje pro lingvodidaktickém přemýšlení o gradování úloh v českém jazyce. Druhá část představuje metodiku výzkumu, způsob získávání, přepisu a anotace vzorku 15 datasetů. Následně je provedena kvantitativní a kvantitativně-kvalitativní analýza vybraných jevů s ohledem na formální i významové aspekty sesbíraných kontrafaktuálních souvětí. Ukazuje, že přímá interpretace souvislosti výskytu zamýšleného gradačního parametru a úspěšnosti řešení úloh není možná: na individuální úrovni jsou rozdíly v úspěšnosti řešení na gradačním parametru obtížně prokazatelné, skupinově jsou rozdíly prokazatelné jen na formální úrovni.cs_CZ
uk.abstract.enThe presented work explores the ways in which individualization and differentiation of students at the elementary school level can be approached. It examines the use of a grading parameter on the success of solving educational tasks with identical educational objectives - using the example of counterfactual conditional clauses. The first, theoretical part summarizes findings from pedagogical, general didactic, and specific didactic perspectives and defines key concepts such as educational task, graded task, and grading parameter. It also attempts to outline sources for linguistic-didactic considerations on task grading in the Czech language. The second part introduces the research methodology, the process of obtaining, transcribing, and annotating a sample of 15 datasets. Subsequently, a quantitative and quantitative-qualitative analysis of selected phenomena is conducted, taking into account both formal and semantic aspects of the collected counterfactual conditional clauses. The analysis shows that a direct interpretation of the relationship between the occurrence of the intended grading parameter and the success of task-solving is not possible: at the individual level, differences in task-solving success based on the grading parameter are difficult to demonstrate, and at the group level,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV