Zobrazit minimální záznam

Myths and Metamorphoses: Fantastic Worlds in Contemporary Japanese Fiction
dc.contributor.advisorŠebek, Josef
dc.creatorKoníček, Marcel
dc.date.accessioned2024-04-08T11:13:23Z
dc.date.available2024-04-08T11:13:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188400
dc.description.abstractThis dissertation is concerned with fantastic elements in contemporary Japanese literature. Fantastic elements function in it as a productive narrative tool. However, sufficient attention has not been given to them in this context. The goal of this thesis is to map the meaning and functions of these elements through detailed analysis of literary works using a comprehensive theoretical and analytical framework. These analyses are performed on selected works of four contemporary Japanese authors - Murakami Haruki, Ōe Kenzaburō, Medoruma Shun and Tawada Yōko. Fantasy is in the context of this thesis perceived as a modification of alethic modality of the fictional world, of what is possible and impossible in said world, and as a means of expression utilising the opposition between natural and supernatural domains of the world. The relationship between these domains therefore becomes an object of my inquiry. Because of this the analytic framework of the thesis is based on the theory of fictional worlds represented by Lubomír Doležel, Nancy Traill, Umberto Eco and Thomas Pavel. The fictional world theory allows me to describe the structure of the domains of the fictional world of a novel, characterise the relationship between these domains and to what extent is the existence of supernatural in this world...en_US
dc.description.abstractTato disertační práce se zabývá fantastickými prvky v současné japonské literatuře. Fantastické prvky jsou v ní produktivním narativním nástrojem, ale přesto jim dosud nebyla v tomto kontextu věnována dostatečná pozornost. Cílem práce je prozkoumat význam a funkce těchto prvků skrze detailní analýzy literárních děl za užití uceleného teoreticko-analytického rámce. Tyto analýzy provádím na vybraných dílech čtyř současných japonských autorů - Murakamiho Harukiho, Óeho Kenzaburóa, Medorumy Šuna a Tawady Jóko. Fantastika je v kontextu této disertace chápána jako práce s aletickou modalitou fikčního světa, tedy s tím, co je možné a nemožné v daném světě, a jako prostředek vyjádření využívající opozici mezi jeho přirozenou a nadpřirozenou oblastí. Vztahy mezi těmito oblastmi světa se pak stávají objektem mého zkoumání. Z tohoto důvodu je analytický aparát práce založen na teorii fikčních světů, zejména v pojetí Lubomíra Doležela, Nancy Traillové, Umberta Eca a Thomase Pavela. Teorie fikčních světů umožňuje popsat strukturu oblastí fikčního světa díla, postihnout jejich vzájemné vztahy, a rovněž to, do jaké míry je existence nadpřirozena v daném světě ověřena. Fantastické prvky jsou význačné, přitahují interpretační pozornost čtenáře a nesou bohatší význam než prvky mimetické. K popisu mechanismu, jímž...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfantastika|teorie fikčních světů|nepřirozená naratologie|postmoderní literatura|současná literatura|japonská literatura|Okinawa|Japonsko|Murakami Haruki|Óe Kenzaburó|Tawada Jóko|Medoruma Šuncs_CZ
dc.subjectfantasy|fictional world theory|unnatural narratology|postmodern literature|contemporary literature|Japanese literature|Okinawa|Japan|Murakami Haruki|Ōe Kenzaburō|Tawada Yōko|Medoruma Shunen_US
dc.titleMýty a metamorfózy: Fantastické světy v současné japonské literatuřecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-15
dc.description.departmentInstitute of Asian Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav asijských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId205252
dc.title.translatedMyths and Metamorphoses: Fantastic Worlds in Contemporary Japanese Fictionen_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
dc.contributor.refereeAbbasová, Veronika
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLiteratures of Asia and Africaen_US
thesis.degree.disciplineTeorie a dějiny literatur zemí Asie a Afrikycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav asijských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeorie a dějiny literatur zemí Asie a Afrikycs_CZ
uk.degree-discipline.enLiteratures of Asia and Africaen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertační práce se zabývá fantastickými prvky v současné japonské literatuře. Fantastické prvky jsou v ní produktivním narativním nástrojem, ale přesto jim dosud nebyla v tomto kontextu věnována dostatečná pozornost. Cílem práce je prozkoumat význam a funkce těchto prvků skrze detailní analýzy literárních děl za užití uceleného teoreticko-analytického rámce. Tyto analýzy provádím na vybraných dílech čtyř současných japonských autorů - Murakamiho Harukiho, Óeho Kenzaburóa, Medorumy Šuna a Tawady Jóko. Fantastika je v kontextu této disertace chápána jako práce s aletickou modalitou fikčního světa, tedy s tím, co je možné a nemožné v daném světě, a jako prostředek vyjádření využívající opozici mezi jeho přirozenou a nadpřirozenou oblastí. Vztahy mezi těmito oblastmi světa se pak stávají objektem mého zkoumání. Z tohoto důvodu je analytický aparát práce založen na teorii fikčních světů, zejména v pojetí Lubomíra Doležela, Nancy Traillové, Umberta Eca a Thomase Pavela. Teorie fikčních světů umožňuje popsat strukturu oblastí fikčního světa díla, postihnout jejich vzájemné vztahy, a rovněž to, do jaké míry je existence nadpřirozena v daném světě ověřena. Fantastické prvky jsou význačné, přitahují interpretační pozornost čtenáře a nesou bohatší význam než prvky mimetické. K popisu mechanismu, jímž...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation is concerned with fantastic elements in contemporary Japanese literature. Fantastic elements function in it as a productive narrative tool. However, sufficient attention has not been given to them in this context. The goal of this thesis is to map the meaning and functions of these elements through detailed analysis of literary works using a comprehensive theoretical and analytical framework. These analyses are performed on selected works of four contemporary Japanese authors - Murakami Haruki, Ōe Kenzaburō, Medoruma Shun and Tawada Yōko. Fantasy is in the context of this thesis perceived as a modification of alethic modality of the fictional world, of what is possible and impossible in said world, and as a means of expression utilising the opposition between natural and supernatural domains of the world. The relationship between these domains therefore becomes an object of my inquiry. Because of this the analytic framework of the thesis is based on the theory of fictional worlds represented by Lubomír Doležel, Nancy Traill, Umberto Eco and Thomas Pavel. The fictional world theory allows me to describe the structure of the domains of the fictional world of a novel, characterise the relationship between these domains and to what extent is the existence of supernatural in this world...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav asijských studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV