dc.contributor.advisor | Topolová, Barbara | |
dc.creator | Toyoshima, Minami | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T11:56:52Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T11:56:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188357 | |
dc.description.abstract | (in English): In Václav Havel's plays, language often loses its communicative function in dialogs, since characters' speeches mostly consist of phrases, which replace the plot-forming function of the play. The genre of drama is based on dialog, so the question arises: is there an "alternative language" that can replace the dysfunctional communication between texts and its receivers? In this thesis the author regards rhythm of Havel's plays as an "alternative language" and analyses it in the plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The first chapter demonstrates Havel's obsession with structure and musical inspiration in the creation of his plays, as well as the issue of language in them. The second chapter discusses rhythm from a theoretical perspective. The chapter introduces the definition of rhythm and its application in theatre studies. Additionally, it recalls Josef Šafařík's concept of "rubato," which connects the concept of rhythm with the issue of human mechanization, a common theme in Havel's plays. The third chapter analyses the rhythm of The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The analysis aims to clarify the rhythm characteristics in both plays and reflect on their effects and meanings. In chapter four, the author analyses the... | en_US |
dc.description.abstract | (česky) Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci v dialogu kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když k dialogu, jenž je základem žánru dramatu, neslouží jazyk, existuje nějaký "alternativní jazyk", který nahrazuje komunikaci mezi texty a recipienty děl? V této diplomové práci za něj autorka navrhuje považovat rytmus hry a bude ho analyzovat ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. První kapitola bude věnována ukázce problematiky jazyka v Havlových hrách, Havlova zaujetí strukturou a hudební inspirace při tvorbě her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem "rubato" Josefa Šafaříka, který spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka, jedním z obecných témat Havlových her. Ve třetí kapitole autorka analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a popřemýšlí o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se zaměří na analýzu poměru protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat rytmus v Havlových hrách jen z výhradně strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Václav Havel|hra|Ztížená možnost soustředění|Largo desolato|drama|fráze|rytmus|strukturní analýza | cs_CZ |
dc.subject | Václav Havel|play|The Increased Difficulty of Concentration|Largo desolato|drama|phrase|rhythm|structural analysis | en_US |
dc.title | Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla - rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato - | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-31 | |
dc.description.department | Institute of Czech and Deaf Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 249095 | |
dc.title.translated | Alternative language in Václav Havel's plays - rhythm in plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato - | en_US |
dc.contributor.referee | Vodička, Libor | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.degree.discipline | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
thesis.degree.program | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.degree.program | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Bohemistics for Foreigners | en_US |
uk.degree-program.cs | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci v dialogu kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když k dialogu, jenž je základem žánru dramatu, neslouží jazyk, existuje nějaký "alternativní jazyk", který nahrazuje komunikaci mezi texty a recipienty děl? V této diplomové práci za něj autorka navrhuje považovat rytmus hry a bude ho analyzovat ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. První kapitola bude věnována ukázce problematiky jazyka v Havlových hrách, Havlova zaujetí strukturou a hudební inspirace při tvorbě her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem "rubato" Josefa Šafaříka, který spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka, jedním z obecných témat Havlových her. Ve třetí kapitole autorka analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a popřemýšlí o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se zaměří na analýzu poměru protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat rytmus v Havlových hrách jen z výhradně strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): In Václav Havel's plays, language often loses its communicative function in dialogs, since characters' speeches mostly consist of phrases, which replace the plot-forming function of the play. The genre of drama is based on dialog, so the question arises: is there an "alternative language" that can replace the dysfunctional communication between texts and its receivers? In this thesis the author regards rhythm of Havel's plays as an "alternative language" and analyses it in the plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The first chapter demonstrates Havel's obsession with structure and musical inspiration in the creation of his plays, as well as the issue of language in them. The second chapter discusses rhythm from a theoretical perspective. The chapter introduces the definition of rhythm and its application in theatre studies. Additionally, it recalls Josef Šafařík's concept of "rubato," which connects the concept of rhythm with the issue of human mechanization, a common theme in Havel's plays. The third chapter analyses the rhythm of The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The analysis aims to clarify the rhythm characteristics in both plays and reflect on their effects and meanings. In chapter four, the author analyses the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |