Zobrazit minimální záznam

Teaching writing skills in Czech as a foreign language to primary school pupils with Ukrainian as their mother tongue
dc.contributor.advisorŠkodová, Svatava
dc.creatorNajmanová, Kateřina
dc.date.accessioned2024-04-08T09:32:20Z
dc.date.available2024-04-08T09:32:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188322
dc.description.abstractThe master thesis entitled "Training of writing skills in Czech as a foreign language in primary school pupils with Ukrainian mother tongue" focuses on the issue of teaching writing skills in Czech to primary school pupils whose mother tongue is Ukrainian. Writing, along with reading, is one of the basic communication skills that pupils learn as early as the first grade. Each language differs not only in grammar, phonetics and orthography, but also in the system of writing letters, including the type of writing, its shapes, the direction of writing and the type of writing. While Czech orthography uses the Latin alphabet and has both a print and a written script, Ukrainian uses Cyrillic, which is a completely different way of writing letters. Thus, although the two languages are very similar, they differ greatly in their graphic notation. For pupils with Ukrainian as their mother tongue, adapting to Czech spelling can be challenging, so it is crucial not only to practise it but also to provide appropriate teaching materials. The theoretical part of the paper will focus on the description of the Czech system of writing letters, the differences between print and cursive writing, the process of acquiring writing skills at school age for native and non-native speakers and will also mention relaxation...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem "Nácvik dovednosti psaní v češtině jako cizím jazyku u žáků ZŠ s ukrajinským mateřským jazykem" se zaměřuje na problematiku výuky psaní v češtině u žáků základní školy, jejichž mateřským jazykem je ukrajinština. Psaní patří spolu se čtením mezi základní komunikační dovednosti, které se žáci učí již v první třídě. Každý jazyk se odlišuje nejen v gramatice, fonetice a ortografii, ale i v systému zápisu písmen, včetně druhu písma, jeho tvarů, směru zápisu a typu písma. Zatímco český pravopis využívá latinku a má tiskací i psací písmo, ukrajinština používá azbuku, což je zcela odlišný zápis písmen. Ačkoliv jsou si tedy oba jazyky velmi blízké, svým grafickým zápisem se značně odlišují. Pro žáky s mateřským jazykem ukrajinštinou může být adaptace na český pravopis náročná, a je proto klíčové nejen ho procvičovat, ale také poskytnout vhodné výukové materiály. Teoretická část práce se zaměří na popis českého systému zápisu písmen, rozdíly mezi tiskacím a psacím písmem, proces osvojování dovednosti psaní ve školním věku u rodilých i nerodilých mluvčích, a také se dotkne uvolňovacích technik před samotným psaním. Dále bude věnován prostor krátkému popisu ukrajinského písma a porovnání rozdílů mezi češtinou a ukrajinštinou. V praktické části práce bude proveden výzkum založený na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpsaní|mladší školní věk|nerodilí mluvčí|tiskací a psací písmo|výukový materiálcs_CZ
dc.subjectwriting|younger school age|non-native speakers|block capital writing|cursive writing|teaching materialen_US
dc.titleNácvik dovednosti psaní v češtině jako cizím jazyku u žáků ZŠ s ukrajinským mateřským jazykemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-05
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId214077
dc.title.translatedTeaching writing skills in Czech as a foreign language to primary school pupils with Ukrainian as their mother tongueen_US
dc.contributor.refereeŠormová, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem "Nácvik dovednosti psaní v češtině jako cizím jazyku u žáků ZŠ s ukrajinským mateřským jazykem" se zaměřuje na problematiku výuky psaní v češtině u žáků základní školy, jejichž mateřským jazykem je ukrajinština. Psaní patří spolu se čtením mezi základní komunikační dovednosti, které se žáci učí již v první třídě. Každý jazyk se odlišuje nejen v gramatice, fonetice a ortografii, ale i v systému zápisu písmen, včetně druhu písma, jeho tvarů, směru zápisu a typu písma. Zatímco český pravopis využívá latinku a má tiskací i psací písmo, ukrajinština používá azbuku, což je zcela odlišný zápis písmen. Ačkoliv jsou si tedy oba jazyky velmi blízké, svým grafickým zápisem se značně odlišují. Pro žáky s mateřským jazykem ukrajinštinou může být adaptace na český pravopis náročná, a je proto klíčové nejen ho procvičovat, ale také poskytnout vhodné výukové materiály. Teoretická část práce se zaměří na popis českého systému zápisu písmen, rozdíly mezi tiskacím a psacím písmem, proces osvojování dovednosti psaní ve školním věku u rodilých i nerodilých mluvčích, a také se dotkne uvolňovacích technik před samotným psaním. Dále bude věnován prostor krátkému popisu ukrajinského písma a porovnání rozdílů mezi češtinou a ukrajinštinou. V praktické části práce bude proveden výzkum založený na...cs_CZ
uk.abstract.enThe master thesis entitled "Training of writing skills in Czech as a foreign language in primary school pupils with Ukrainian mother tongue" focuses on the issue of teaching writing skills in Czech to primary school pupils whose mother tongue is Ukrainian. Writing, along with reading, is one of the basic communication skills that pupils learn as early as the first grade. Each language differs not only in grammar, phonetics and orthography, but also in the system of writing letters, including the type of writing, its shapes, the direction of writing and the type of writing. While Czech orthography uses the Latin alphabet and has both a print and a written script, Ukrainian uses Cyrillic, which is a completely different way of writing letters. Thus, although the two languages are very similar, they differ greatly in their graphic notation. For pupils with Ukrainian as their mother tongue, adapting to Czech spelling can be challenging, so it is crucial not only to practise it but also to provide appropriate teaching materials. The theoretical part of the paper will focus on the description of the Czech system of writing letters, the differences between print and cursive writing, the process of acquiring writing skills at school age for native and non-native speakers and will also mention relaxation...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV