Zobrazit minimální záznam

Xenologie: Socialita na cizí planetě
dc.contributor.advisorArmand, Louis
dc.creatorBohal, Vít
dc.date.accessioned2024-04-08T08:49:29Z
dc.date.available2024-04-08T08:49:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188266
dc.description.abstract(ENG): The dissertation explores the use of the morpheme 'xeno' in anglophone theory and literature, and aims to formulate a comparative xenology which would address its contemporary meaning and significations. The term 'Xenology' has existed since the 1950s, largely denoting a speculative science researching alien life, and Part I provides a historically reflexive analysis of the xenologies of the second half of the twentieth century, culminating with a critical analysis of the project Xenologies: Immigrant Instruments by avant-garde artist Krzysztof Wodiczko. Part II then moves to formulate a comparative xenology drawing on contemporary projects which have notably utilized the xeno and its relation to the alien, uncanny or other. A central feature of the discourse is the xeno's collusion with the social sphere - where some theorists use it as an index towards a sublime transhumanism, others develop its original social resonances; this dissonance is addressed throughout the work. As a meta-narrative on the xeno today, comparative xenology is constructed around three modes - the figural, the procedural and inhuman - which are discussed in relation to three contemporary xenoprojects - xenofeminism, xeno-architecture and xenoplanetarity, respectively. Part III then features a glossary of the most...en_US
dc.description.abstract(CZ): Disertace zkoumá užití morfému "xeno" v anglofonní filozofii a literatuře, a pokouší se formulovat komparativní xenologii - vědu, která by řešila jeho současné významy. Termín "xenologie" existuje již od 50. let minulého století, kdy označoval spekulativní vědu zkoumající mimozemský život; 1. část disertace tedy poskytuje reflexivní analýzu xenologií druhé poloviny 20. stol., které kulminují projektem Xenologies: Immigrant Instruments avantgardního umělce polského původu Krzysztofa Wodiczka. 2. část se pak snaží formulovat komparativní xenologii, která čerpá ze současných projektů a textů, které morfém "xeno" používají či vysvětlují ve vztahu k cizímu či Druhému. Zásadní aspekt tohoto diskurzu je jeho vztah ke společenské rovině - zatímco někteří teoretikové a teoretičky chápou význam xena v transcendentním a transhumánním smyslu, jiní ho zkoumají a používají v jeho původních společenských významech, a tento rozpor je v rámci práce přímo řešen. Jako meta-narativ na současné xeno je komparativní xenologie vystavena okolo třech pilířů - figurálním, procedurálním a mimolidským - které jsou zkoumány ve vztahu ke třem současným xeno-projektům - xenofeminismu, xeno-architektuře, a xenoplanetaritě. 3. část pak obsahuje glosář nejzajímavějších příkladů použití morfému "xeno" v současných taxonomiích,...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectxeno|xenos|xenia|teorie umění|pohostinnost|migrace|odcizení|feminismus|architektura|planetarita|figuralita|proceduralita|mimolidské|posthumanismus|transhumanismus|filozofie technologií|sci-fics_CZ
dc.subjectxeno|xenos|xenia|art-theory|hospitality|migration|alienation|feminism|architecture|planetarity|figurality|procedurality|inhuman|posthumanism|transhumanism|philosophy of technology|science fictionen_US
dc.titleXenologies: Sociality on an Alien Planeten_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-11-21
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId205209
dc.title.translatedXenologie: Socialita na cizí planetěcs_CZ
dc.contributor.refereeHoráková, Jana
dc.contributor.refereeMalečková, Dita
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs(CZ): Disertace zkoumá užití morfému "xeno" v anglofonní filozofii a literatuře, a pokouší se formulovat komparativní xenologii - vědu, která by řešila jeho současné významy. Termín "xenologie" existuje již od 50. let minulého století, kdy označoval spekulativní vědu zkoumající mimozemský život; 1. část disertace tedy poskytuje reflexivní analýzu xenologií druhé poloviny 20. stol., které kulminují projektem Xenologies: Immigrant Instruments avantgardního umělce polského původu Krzysztofa Wodiczka. 2. část se pak snaží formulovat komparativní xenologii, která čerpá ze současných projektů a textů, které morfém "xeno" používají či vysvětlují ve vztahu k cizímu či Druhému. Zásadní aspekt tohoto diskurzu je jeho vztah ke společenské rovině - zatímco někteří teoretikové a teoretičky chápou význam xena v transcendentním a transhumánním smyslu, jiní ho zkoumají a používají v jeho původních společenských významech, a tento rozpor je v rámci práce přímo řešen. Jako meta-narativ na současné xeno je komparativní xenologie vystavena okolo třech pilířů - figurálním, procedurálním a mimolidským - které jsou zkoumány ve vztahu ke třem současným xeno-projektům - xenofeminismu, xeno-architektuře, a xenoplanetaritě. 3. část pak obsahuje glosář nejzajímavějších příkladů použití morfému "xeno" v současných taxonomiích,...cs_CZ
uk.abstract.en(ENG): The dissertation explores the use of the morpheme 'xeno' in anglophone theory and literature, and aims to formulate a comparative xenology which would address its contemporary meaning and significations. The term 'Xenology' has existed since the 1950s, largely denoting a speculative science researching alien life, and Part I provides a historically reflexive analysis of the xenologies of the second half of the twentieth century, culminating with a critical analysis of the project Xenologies: Immigrant Instruments by avant-garde artist Krzysztof Wodiczko. Part II then moves to formulate a comparative xenology drawing on contemporary projects which have notably utilized the xeno and its relation to the alien, uncanny or other. A central feature of the discourse is the xeno's collusion with the social sphere - where some theorists use it as an index towards a sublime transhumanism, others develop its original social resonances; this dissonance is addressed throughout the work. As a meta-narrative on the xeno today, comparative xenology is constructed around three modes - the figural, the procedural and inhuman - which are discussed in relation to three contemporary xenoprojects - xenofeminism, xeno-architecture and xenoplanetarity, respectively. Part III then features a glossary of the most...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV