Genealogie kněze: Kněžská aristokratická kasta v textu Genealogie morálky
Genealogy of the Priest: The priestly aristocratic caste in the text Genealogy of Morals
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188122Identifikátory
SIS: 238976
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Filozofická antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
30. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tento text si klade za cíl analyzovat a interpretovat kněžskou aristokratickou kastu z textu F. Nietzscheho, Genealogie kněze. Archetyp kněze v kontextu kastovního rozlišení panské a otrocké morálky je málo zkoumaným problémem daného textu. Výjimku představuje diskuze mezi Bernardem Reginsterem, R. Jay Wallacem, R. Lanier Andersonem a Iainem Morrissonem, se kterou se autor tohoto textu vyrovnává. Hlavní část práce pak představují vlastní originální příspěvek k pojetí kněžské kasty, který klade důraz na její genealogické pojetí, identifikace a definici klíčových momentů v kontextu vzpoury otroků v morálce. Výsledkem jsou 3 kněžské fáze: pohanská, židovská a křesťanská, jejichž rozlišení napomáhá lepšímu pochopení přechodu od panského způsobu hodnocení ke způsobu reaktivnímu.
This text aims to analyse and interpret priestly aristocratic caste in the text of F. Nietzsche, Genealogy of Morals. The priest archetype is often overlooked in the context of the caste difference between master and slave morality. The exception is the exchange among Bernard Reginster, R. Jay Wallace, R. Lanier Anderson and Iain Morrisson, which is discussed in the following text. The main part of this treatise represents original input to the understanding of priestly caste which emphasizes its genealogy, identifying and defining the key moments in the context of the slave's revolt in morals. The outcome of this attempt is 3 phases of the priestly aristocracy: pagan phase, Jewish phase, and Christian phase. This distinguishing helps to better understand the transition from the master way of valuing to the reactive way of valuing.