Zobrazit minimální záznam

Votivní plakety v pokladech Oxus a Mir Zakah: co vypovídají o kultech
dc.contributor.authorGrenet, Frantz
dc.date.accessioned2023-12-20T09:39:45Z
dc.date.available2023-12-20T09:39:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187224
dc.language.isoencs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectAchaemenidcs
dc.subjectAnāhitācs
dc.subjectBactriacs
dc.subjectforgeriescs
dc.subjectmedicinecs
dc.subjectMir Zakahcs
dc.subjectTakht‑ i Sangincs
dc.subjectvotive plaquescs
dc.subjectZoroastrianismcs
dc.titleThe votive plaques in the Oxus and Mir Zakah treasures: what they tell about the cultscs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedVotivní plakety v pokladech Oxus a Mir Zakah: co vypovídají o kultechcs
uk.abstract.csTento článek navrhuje srovnání votivních destiček, které byly součástí pokladů z Oxusu a Mir Zakah, datovaných převážně do achaimenovského období. V první části jsou diskutovány otázky provenience a pravosti. Argumenty uváděné proti pravosti některých plaket jsou odmítnuty ve světle srovnávacího materiálu, z něhož některé byly nedávno objeveny v bezpečných kontextech. Druhý oddíl se zabývá náboženským významem těchto obětních darů. Sbírka oxuských pokladů je v souladu se známými chrakteristikami boha Wachše (Oxus), např. jeho spojením s koněm a možnou asimilací s Tishtryou. Sbírka Mir Zakah je více spojena se zemědělstvím a obsahuje také značný podíl lékařských exvotů (neboli smírčích darů), které v oxuském pokladu zcela chybí. Takový repertoár by mohl naznačovat, že tato část pokladu Mir Zakah původně patřila k anáhitskému chrámu.cs
uk.abstract.enThis paper proposes a comparison between the votive plaques which were part of the Oxus and Mir Zakah treasures, both dating for the main to the Achaemenid period. In a first section the questions of provenance and authenticity are discussed. Arguments adduced against the authenticity of some plaques are dismissed in the light of comparative material, some of which was recently discovered in safe contexts. A second section addresses the religious significance of these offerings. The Oxus treasure collection is consistent with known chracteristics of the god Wakhsh (Oxus), e.g. its association with the horse and its possible assimilation to Tishtrya. The Mir Zakah collection is more associated with farming and it also comprises a significant proportion of medical ex-votos (or propitiatory offerings), completely absent from the Oxus treasure. Such a repertoire could suggest that this part of the Mir Zakah treasure originally belonged to a temple of Anāhitā.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage54cs
dc.description.endPage64cs
dcterms.isPartOf.nameStudia Hercyniala
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue1
dcterms.isPartOf.issn2336-8144
dc.relation.isPartOfUrlhttps://studiahercynia.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV