dc.contributor.author | Araújo-Nieto, Leira | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T14:20:10Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T14:20:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187159 | |
dc.language.iso | es | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Franz Kafka | cs |
dc.subject | Andean Gothic | cs |
dc.subject | monster | cs |
dc.subject | Ecuador | cs |
dc.title | La mujer kafkiana y su doble monstruoso en el gótico andino: Análisis del cuento “Las Voladoras”, de Mónica Ojeda | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | The Kafkaesque woman and her monstrous double in the Andean Gothic: Analysis of the short story “Las Voladoras” by Mónica Ojeda | cs |
uk.abstract.cs | Mónica Ojeda (Guayaquil, 1988) je ekvádorská spisovatelka, jejíž literatura je spojena s hororem v mnoha jeho podobách. Kromě toho, Las Voladoras (2020), zařadil Ojedu do nového literárního žánru zvaného andská gotika, kategorie, v níž se snoubí horor a latinskoamerické mýty. Tento článek analyzuje, jak Ojeda přizpůsobuje dispozice vyprávěcích prvků andskému folklóru. Navíc studuje Ojedovu rekonstrukci ženského monstra zavedením postavy ženy a jejího dvojníka, hybrida mezi čarodějnicí a zvířetem, aby vytvořil efekt alter ega. Článek se zabývá tím, jak tento narativní manévr spojuje Ojedu s Franzem Kafkou (1883-1924) a jeho vizí monstra ve společnosti. | cs |
uk.abstract.en | Mónica Ojeda (Guayaquil, 1988) is an Ecuadorian writer whose literature is linked to the horror in its multiple forms. Furthermore, Las Voladoras (2020), included Ojeda in a new literary genre called Andean Gothic, a category where horror and Latin American myths convey. This paper analyzes how Ojeda adapts the disposition of the narrative elements to the Andean folklore. Moreover, it studies Ojeda’s reconstruction of the female monster by introducing the figure of a woman and its double, a hybrid between witch and animal, in order to create an alter ego effect. This article addresses how this narrative maneuver links Ojeda to Franz Kafka (1883–1924) and his vision of the monster in society. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 202 | cs |
dc.description.endPage | 214 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Svět literatury | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | Special Issue | en |
dcterms.isPartOf.issn | 2336–6729 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://svetliteratury.ff.cuni.cz | |