dc.contributor.author | Brescia, Pablo | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T13:40:09Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T13:40:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187148 | |
dc.language.iso | es | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Juan José Arreola | cs |
dc.subject | Franz Kafka | cs |
dc.subject | literary poetics | cs |
dc.subject | fantastic literature | cs |
dc.subject | absurdity | cs |
dc.title | Un hombre de Zapotlán colgado de Kafka: La literatura kafkiana de Juan José Arreola | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | A man from Zapotlán hung by Kafka: The Kafkaesque literature of Juan José Arreola | cs |
uk.abstract.cs | Literární poetika mexického spisovatele Juana José Arreoly (1918-2001), jedné z velkých postav latinskoamerického vyprávění 20. století, stojí na třech pilířích: na jeho zařazení do specifické literární tradice, na autorské pozici "kulturního megafonu" a na preferenci fantastické literatury. V rámci této literární tradice poskytuje Kafka pro Arreolu, snad jako žádný jiný autor, možnou literární optiku k hlubšímu zkoumání člověka naší doby. Cílem tohoto příspěvku je projít tento literární most Arreola-Kafka a přečíst některé hrany kafkovského v Arreolově díle, přičemž zvláštní pozornost bude věnována možným komunikačním nádobám mezi oběma literárními projekty. | cs |
uk.abstract.en | The literary poetics of Mexican writer Juan José Arreola (1918–2001), one of the great figures of 20th century Latin American narrative, rests on three pillars: his inscription in a specific literary tradition, an authorial position as a “cultural megaphone” and his preference for fantastic literature. Within that literary tradition, for Arreola Kafka, perhaps like no other author, provides a possible literary lens to examine in depth the human being of our time. The purpose of this paper is to traverse this Arreola-Kafka literary bridge and to read some edges of the Kafkaesque in Arreola’s work, paying special attention to the possible communicating vessels between the two literary projects. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 85 | cs |
dc.description.endPage | 95 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Svět literatury | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | Special Issue | en |
dcterms.isPartOf.issn | 2336–6729 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://svetliteratury.ff.cuni.cz | |