Zobrazit minimální záznam

Bruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literature
dc.contributor.authorRejzlová, Vendula
dc.contributor.authorJaluška, Matouš
dc.date.accessioned2023-12-08T09:36:00Z
dc.date.available2023-12-08T09:36:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187085
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectStaročeská literaturacs
dc.subjectmedievalismuscs
dc.subjectdidaktika literaturycs
dc.subjectrytířská epikacs
dc.subjectnaratologiecs
dc.subjectKronika o Bruncvíkovics
dc.subjectAlois Jirásekcs
dc.subjectold Czech literaturecs
dc.subjectmedievalismcs
dc.subjectdidactics of literaturecs
dc.subjectchivalric epiccs
dc.subjectnarratologycs
dc.subjectChronicle of Bruncvíkcs
dc.subjectAlois Jirásekcs
dc.titleBruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literaturycs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedBruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literaturecs
uk.abstract.csVýuka tisíciletého období středověké evropské literatury a šesti set let staročeské literatury v českém středním školství se často potýká se dvěma vzájemně propojenými problémy: předměty jsou tradičně vyučovány chronologickým přístupem k literární historii v prvním ročníku školy a zároveň představují jazyk, literární žánry, témata a myšlenky, které jsou současnému čtenáři, zejména cílové skupině studentů (15-16 let), vzdálené a obtížně srozumitelné. Většina učitelů není ochotna zabývat se ve výuce starou literaturou. Můžeme najít způsob, jak tuto praxi upravit a zlepšit? V tomto příspěvku se pokusíme konstruktivně uchopit vnímanou obtížnost a jinakost tohoto korpusu a ukázat, že jej lze produktivně využít například tím, že se odkloníme od tradičního chronologického rámce a zaměříme se na sondážní texty (zejména narativy), které propojují současnost s minulostí. Tuto možnost ukazujeme na příkladu příběhu o Bruncvíkovi, přičemž srovnáváme jeho středověkou verzi s novější verzí Aloise Jiráska v jeho Starých pověstech českých.cs
uk.abstract.enTeaching the thousand-year period of medieval European literature and six- undred years of Old Czech literature in Czech secondary education is often confronted by two interrelated challenges: the subjects are traditionally taught through a chronological approach to literary history in the first year of school, while presenting language, literary genres, themes, and ideas that are distant and difficult to understand for contemporary readers, particularly the target student group (15–16 years of age). A majority of teachers are unwilling to deal with old literature in their lessons. Can we find a way to modify and improve this practice? In this paper we try to grasp the perceived difficulty and otherness of this corpus in a constructive way and show that it can be productively used, for example, by moving away from the traditional chronological framework and focusing on probing texts (especially narratives) that link the present to the past. We show this possibility through the example of the story of Bruncvík, comparing its medieval version to a more recent version by Alois Jirásek in his Stare pověsti česke (Legends of Old Bohemia).cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage112cs
dc.description.endPage128cs
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smyslcs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue43
dcterms.isPartOf.issn2336-6680
dc.relation.isPartOfUrlhttps://wordandsense.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV