Zobrazit minimální záznam

Literární teorie a výuka literatury na finském gymnáziu: Historický přehled
dc.contributor.authorMakikalli, Aino
dc.date.accessioned2023-12-08T09:24:31Z
dc.date.available2023-12-08T09:24:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187083
dc.language.isoencs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectLiterární vzdělávánícs
dc.subjectliterární teoriecs
dc.subjectdějiny literaturycs
dc.subjectnová kritikacs
dc.subjectclose readingcs
dc.subjectstřední školacs
dc.subjectfinská školacs
dc.subjectFinskocs
dc.subjectliterature educationcs
dc.subjectliterary theorycs
dc.subjecthistory of literaturecs
dc.subjectNew criticismcs
dc.subjectclose readingcs
dc.subjectupper secondary schoolcs
dc.subjectFinnish schoolcs
dc.subjectFinlandcs
dc.titleLiterary Theory and Literature Education in Finnish Upper Secondary School: A Historical Surveycs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedLiterární teorie a výuka literatury na finském gymnáziu: Historický přehledcs
uk.abstract.csTento článek zkoumá, jak se změnila výuka literatury na finských středních školách a jaké teoretické předpoklady se používají při zpracování literatury. Dříve bylo cílem výuky literatury na finských středních školách zdůrazňovat národní identitu. Literární díla o Finsku byla považována za sílu mladého národa. Výuka literatury se zaměřovala na poznávání národní literatury a na znalost autorů a jejich děl. Od 50. let 20. století ovlivnila výuku literatury nová kritika a klíčovým nástrojem přístupu k literatuře se stalo pozorné čtení. Postupně se výuka literatury rozšířila z národní literatury na literaturu pro mládež, populární literaturu a současnou literaturu. V 80. letech 20. století se ve výukových materiálech zdůrazňovaly různé literární přístupy a základní teorie. Současná výuka literatury je však stále vázána na nové kritické a formalistické teorie. V závěru článku je položena otázka, zda by bylo nutné tento přístup změnit, aby literatura i nadále přitahovala mladé čtenáře.cs
uk.abstract.enThis article examines how literature education has changed in Finnish upper secondary school and what kind of theoretical background assumptions are made in the processing of literature. Early on, the aim of teaching literature in Finnish upper secondary schools was to emphasize national identity. Literary works about Finnish people were considered the strength of the young nation. The teaching of literature focused on learning national literature, and on knowing the authors and their works. From the 1950s onwards, new criticism influenced the teaching of literature, and close reading became the key tool for approaching literature. Gradually, the teaching of literature expanded from national literature to young adults’ literature, popular literature, and contemporary literature. In the 1980s, various literary approaches and background theories were emphasized in the learning materials. However, current literary teaching is still tied to new critical and formalistic theory. At the end of the article, the question is asked whether it would be necessary to change this approach so that literature would continue to attract young readers.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage79cs
dc.description.endPage94cs
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smyslcs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue43
dcterms.isPartOf.issn2336-6680
dc.relation.isPartOfUrlhttps://wordandsense.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV