dc.contributor.author | Makikalli, Aino | |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T09:24:31Z | |
dc.date.available | 2023-12-08T09:24:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187083 | |
dc.language.iso | en | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Literární vzdělávání | cs |
dc.subject | literární teorie | cs |
dc.subject | dějiny literatury | cs |
dc.subject | nová kritika | cs |
dc.subject | close reading | cs |
dc.subject | střední škola | cs |
dc.subject | finská škola | cs |
dc.subject | Finsko | cs |
dc.subject | literature education | cs |
dc.subject | literary theory | cs |
dc.subject | history of literature | cs |
dc.subject | New criticism | cs |
dc.subject | close reading | cs |
dc.subject | upper secondary school | cs |
dc.subject | Finnish school | cs |
dc.subject | Finland | cs |
dc.title | Literary Theory and Literature Education in Finnish Upper Secondary School: A Historical Survey | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | Literární teorie a výuka literatury na finském gymnáziu: Historický přehled | cs |
uk.abstract.cs | Tento článek zkoumá, jak se změnila výuka literatury na finských středních školách a jaké teoretické předpoklady se používají při zpracování literatury. Dříve bylo cílem výuky literatury na finských středních školách zdůrazňovat národní identitu. Literární díla o Finsku byla považována za sílu mladého národa. Výuka literatury se zaměřovala na poznávání národní literatury a na znalost autorů a jejich děl. Od 50. let 20. století ovlivnila výuku literatury nová kritika a klíčovým nástrojem přístupu k literatuře se stalo pozorné čtení. Postupně se výuka literatury rozšířila z národní literatury na literaturu pro mládež, populární literaturu a současnou literaturu. V 80. letech 20. století se ve výukových materiálech zdůrazňovaly různé literární přístupy a základní teorie. Současná výuka literatury je však stále vázána na nové kritické a formalistické teorie. V závěru článku je položena otázka, zda by bylo nutné tento přístup změnit, aby literatura i nadále přitahovala mladé čtenáře. | cs |
uk.abstract.en | This article examines how literature education has changed in Finnish upper secondary school and what kind of theoretical background assumptions are made in the processing of literature. Early on, the aim of teaching literature in Finnish upper secondary schools was to emphasize national identity. Literary works about Finnish people were considered the strength of the young nation. The teaching of literature focused on learning national literature, and on knowing the authors and their works. From the 1950s onwards, new criticism influenced the teaching of literature, and close reading became the key tool for approaching literature. Gradually, the teaching of literature expanded from national literature to young adults’ literature, popular literature, and contemporary literature. In the 1980s, various literary approaches and background theories were emphasized in the learning materials. However, current literary teaching is still tied to new critical and formalistic theory. At the end of the article, the question is asked whether it would be necessary to change this approach so that literature would continue to attract young readers. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 79 | cs |
dc.description.endPage | 94 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Slovo a smysl | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 43 | |
dcterms.isPartOf.issn | 2336-6680 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://wordandsense.ff.cuni.cz | |