Zobrazit minimální záznam

Krakatit Twice Differently - The Case of the Most Famous Czech Autoremake
dc.contributor.advisorČesálková, Lucie
dc.creatorSýkorová, Adéla
dc.date.accessioned2023-11-08T01:16:27Z
dc.date.available2023-11-08T01:16:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186706
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the film The Dark Sun (Temné slunce, Otakar Vávra, 1980) as the second film adaptation of Karel Čapek's novel Krakatit from 1924. From the current point of view, The Dark Sun is perceived as a remake of Vávra's first film Krakatit (Otakar Vávra, 1948). This thesis pursues the question whether the film was perceived as a remake (or as a new version of an older film) even at the time of its official premiere, and how the then Czech criticism felt about this fact. First, on the basis of foreign specialist literature, thesis defines the very concept of remake as it was understood at the time of The Dark Sun's creation. According to this definition, it determines whether any of the then Czech critics viewed The Dark Sun in the same way as foreign experts would view it. It also provides the necessary context for the analysis of criticism in the period of normalization in Czechoslovakia and, above all, the conditions in the Barrandov Film Studio, in which the films of that time were made. On the basis of this context and traceable interviews with the filmmakers, it conducts a survey of the development of the film itself. Its main goal is primarily an exploration of contemporary Czech discourse on the topic of film remakes through Dark Sun and articles from the period press...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá filmem Temné slunce (Otakar Vávra, 1980) jakožto druhou filmovou adaptací románu Karla Čapka Krakatit vydaného v roce 1924. Ze současného pohledu je Temné slunce vnímáno jako remake Vávrovy první adaptace Krakatitu (Otakar Vávra, 1948). Práce řeší, jestli byl film jako remake (nebo jako nové zpracování staršího díla) vnímán i v době své oficiální premiéry a jak se k tomuto faktu stavěla česká dobová kritika. Nejprve na základě zahraniční odborné literatury vymezuje samotný pojem remake tak, jak byl chápán v době vzniku Temného slunce. Dle tohoto vymezení určuje, zda-li někdo z českých dobových kritiků na Temné slunce nahlížel podobně, jako by na něj nahlíželi zahraniční odborníci. Uvádí také pro analýzu dobové kritiky nezbytný kontext doby normalizace v Československu a především podmínky ve Filmovém studiu Barrandov, v jakých tehdy filmy vznikaly. Na základě tohoto kontextu a dohledatelných rozhovorů s tvůrci filmu pak mapuje samotný vznik filmu. Jejím hlavním cílem je především průzkum českého dobového diskurzu na téma filmových remaků prostřednictvím Temného slunce a článků z dobového tisku, které na film nějakým způsobem reagují.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectKrakatit|Dark Sun|remake|discourse|adaptation|Karel Čapek|Otakar Vávraen_US
dc.subjectKrakatit|Temné slunce|remake|diskurz|adaptace|Karel Čapek|Otakar Vávracs_CZ
dc.titleKrakatit dvakrát jinak - případ nejznámějšího českého autoremakucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-04
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246341
dc.title.translatedKrakatit Twice Differently - The Case of the Most Famous Czech Autoremakeen_US
dc.contributor.refereeKlimeš, Ivan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá filmem Temné slunce (Otakar Vávra, 1980) jakožto druhou filmovou adaptací románu Karla Čapka Krakatit vydaného v roce 1924. Ze současného pohledu je Temné slunce vnímáno jako remake Vávrovy první adaptace Krakatitu (Otakar Vávra, 1948). Práce řeší, jestli byl film jako remake (nebo jako nové zpracování staršího díla) vnímán i v době své oficiální premiéry a jak se k tomuto faktu stavěla česká dobová kritika. Nejprve na základě zahraniční odborné literatury vymezuje samotný pojem remake tak, jak byl chápán v době vzniku Temného slunce. Dle tohoto vymezení určuje, zda-li někdo z českých dobových kritiků na Temné slunce nahlížel podobně, jako by na něj nahlíželi zahraniční odborníci. Uvádí také pro analýzu dobové kritiky nezbytný kontext doby normalizace v Československu a především podmínky ve Filmovém studiu Barrandov, v jakých tehdy filmy vznikaly. Na základě tohoto kontextu a dohledatelných rozhovorů s tvůrci filmu pak mapuje samotný vznik filmu. Jejím hlavním cílem je především průzkum českého dobového diskurzu na téma filmových remaků prostřednictvím Temného slunce a článků z dobového tisku, které na film nějakým způsobem reagují.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the film The Dark Sun (Temné slunce, Otakar Vávra, 1980) as the second film adaptation of Karel Čapek's novel Krakatit from 1924. From the current point of view, The Dark Sun is perceived as a remake of Vávra's first film Krakatit (Otakar Vávra, 1948). This thesis pursues the question whether the film was perceived as a remake (or as a new version of an older film) even at the time of its official premiere, and how the then Czech criticism felt about this fact. First, on the basis of foreign specialist literature, thesis defines the very concept of remake as it was understood at the time of The Dark Sun's creation. According to this definition, it determines whether any of the then Czech critics viewed The Dark Sun in the same way as foreign experts would view it. It also provides the necessary context for the analysis of criticism in the period of normalization in Czechoslovakia and, above all, the conditions in the Barrandov Film Studio, in which the films of that time were made. On the basis of this context and traceable interviews with the filmmakers, it conducts a survey of the development of the film itself. Its main goal is primarily an exploration of contemporary Czech discourse on the topic of film remakes through Dark Sun and articles from the period press...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV