Ilegální nálepky ve veřejném prostoru Prahy: Etnologická perspektiva
Illegal stickers in public space of Prague: Ethnological perspective
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186668Identifikátory
SIS: 245411
Kolekce
- Kvalifikační práce [22845]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pohunek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie a kulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
13. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nelegální nálepky|černá reklama|Praha|graffiti|Urban|StreetscapeKlíčová slova (anglicky)
Fly-posting|illegal advertising|Prague|graffiti|urban|StreetscapePřestože je Praha zamořena letáky (černá reklama), většina obyvatel jim nevěnuje pozornost a v mysli diváka je považuje za pouhou reklamu. Ve velkých městech po celém světě jsou však podobné samolepky vylepovány jako politická prohlášení, propagující nejrůznější skupiny, teorie či hnutí, reagující na aktuální události, a strany, které s jejich poselstvím nesouhlasí, je strhávají nebo přelepují. Hypotézou tohoto článku je, že podobný scénář se odehrává i v centru českého hlavního města. Tuto hypotézu chci prokázat prostřednictvím pozorování na místě v blízkosti staroměstské části (Staroměstská) a sledováním fly-posterů, jejich umístění, sdělení a následného ošetření. V době, kdy je přístup k dovednostem a vybavení pro tvorbu kvalitních log, obrázků, textů a grafické úpravy běžnou záležitostí, je na čase přestat vnímat tuto oblast pouze jako doménu reklamních a mediálních studií a přistupovat k ní jako k projevu městské kultury. Klíčová slova: nelegální nálepky, černá reklama, Praha, graffiti, Urban, Streetscape.
Although Prague is plagued with fly-posting (černá reklama), most residents don't give these a second glance, relegated in the mind of the viewer as nothing more than adverts. However, in major cities around the world, similar stickers are put up as political statements, advocating for any number of groups or theories or movements, reacting to current events, and being torn down or plastered over by parties that disagree with their message. It is the hypothesis of this paper that a similar scenario is playing out in the centre of the Czech capital. I wish to prove this hypothesis via on-site observation near the old town area (Staroměstská), and the tracking of fly-posters, their placement, message, and subsequent treatment. In an age where access to the skills and equipment to make high-quality logos, images, text and layout are commonplace, it is time to stop viewing this area as merely the domain of advertising and media studies, and treat it as an expression of urban culture. Keywords: illegal stickers, black advertising, Prague, graffiti, Urban, Streetscape.