Zobrazit minimální záznam

Syntax of utterances in the early production of Czech-speaking children
dc.contributor.advisorSaicová Římalová, Lucie
dc.creatorŘezníková, Klára
dc.date.accessioned2023-11-07T23:04:13Z
dc.date.available2023-11-07T23:04:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186564
dc.description.abstract(in English): The thesis focuses on the description of syntactic structures that appear in the utterances of Czech-speaking children at an early age represented by a girl aged 2;4 and a boy aged 3;3. The utterances were described in more detail in terms of clause syntax, valency syntax and the theory of semantic participants. The work also describes complex sentences and modality of children's utterances. It is evident that, while children's utterances around their 2nd birthday frequently don't express any verb, and the sentential utterances mainly consist of a subject and a predicate, by the age of 3 the children form far more complex syntactic structures. Around 44% of sentence utterances at this age consist of four- and five-words, and the most frequent structure is a combination of subject, predicate and adverbial location. At the same time, around the 3rd birthday, the child is able to express complex valency frameworks in the target form and to add complexity to the structures by facultative arguments.en_US
dc.description.abstract(česky) Práce se zaměřuje na popis syntaktických struktur, které se objevují ve výpovědích v raném věku česky hovořících dětí. Východiskem výzkumu jsou výpovědi dívky ve věku 2;4 a chlapce ve věku 3;3, které jsou blíže popsány z hlediska větněčlenské syntaxe, valenční syntaxe i teorie sémantických participantů. Práce zároveň popisuje souvětí a modalitu dětských výpovědí. Ze závěrů je patrné, že zatímco okolo 2. narozenin jsou ještě stále vysoce frekventované různé typy výpovědí bez predikátu a mezi větnými strukturami jsou nejfrekventovanější dvouslovné výpovědi skládající se z podmětu a přísudku, ve věku okolo 3. narozenin již dítě tvoří daleko komplexnější syntaktické struktury. Zhruba 44 % větných výpovědí v tomto věku zaujímají výpovědi čtyřslovné a pětislovné a nejfrekventovanější strukturou se stává kombinace podmětu, přísudku a příslovečného určení místa. Dítě je zároveň již okolo 3. narozenin schopné vyjadřovat komplexní valenční rámce v cílové podobě a struktury doplňovat i o fakultativní členy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectlanguage acquisition|Czech|syntax|utterance|pre-school age|valency|syntactic structuresen_US
dc.subjectosvojování jazyka|čeština|syntax|výpověď|předškolní věk|valence|syntaktické strukturycs_CZ
dc.titleSyntax výpovědí v rané produkci česky hovořících dětícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-05
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId248817
dc.title.translatedSyntax of utterances in the early production of Czech-speaking childrenen_US
dc.contributor.refereeŠebesta, Karel
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-program.enCzech Language and Literatureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Práce se zaměřuje na popis syntaktických struktur, které se objevují ve výpovědích v raném věku česky hovořících dětí. Východiskem výzkumu jsou výpovědi dívky ve věku 2;4 a chlapce ve věku 3;3, které jsou blíže popsány z hlediska větněčlenské syntaxe, valenční syntaxe i teorie sémantických participantů. Práce zároveň popisuje souvětí a modalitu dětských výpovědí. Ze závěrů je patrné, že zatímco okolo 2. narozenin jsou ještě stále vysoce frekventované různé typy výpovědí bez predikátu a mezi větnými strukturami jsou nejfrekventovanější dvouslovné výpovědi skládající se z podmětu a přísudku, ve věku okolo 3. narozenin již dítě tvoří daleko komplexnější syntaktické struktury. Zhruba 44 % větných výpovědí v tomto věku zaujímají výpovědi čtyřslovné a pětislovné a nejfrekventovanější strukturou se stává kombinace podmětu, přísudku a příslovečného určení místa. Dítě je zároveň již okolo 3. narozenin schopné vyjadřovat komplexní valenční rámce v cílové podobě a struktury doplňovat i o fakultativní členy.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis focuses on the description of syntactic structures that appear in the utterances of Czech-speaking children at an early age represented by a girl aged 2;4 and a boy aged 3;3. The utterances were described in more detail in terms of clause syntax, valency syntax and the theory of semantic participants. The work also describes complex sentences and modality of children's utterances. It is evident that, while children's utterances around their 2nd birthday frequently don't express any verb, and the sentential utterances mainly consist of a subject and a predicate, by the age of 3 the children form far more complex syntactic structures. Around 44% of sentence utterances at this age consist of four- and five-words, and the most frequent structure is a combination of subject, predicate and adverbial location. At the same time, around the 3rd birthday, the child is able to express complex valency frameworks in the target form and to add complexity to the structures by facultative arguments.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV