Upřímnost filmového já: Fotogenie lidské osobnosti v myšlení Jeana Epsteina
Sincereness of the filmic self: Photogenic personality in the thought of Jean Epstein
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186529Identifikátory
SIS: 245604
Kolekce
- Kvalifikační práce [22845]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čapek, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jean Epstein|film|filosofie filmu|subjektivita|fotogenie|osobní identita|tělesnostKlíčová slova (anglicky)
Jean Epstein|film|film philosophy|subjectivity|photogénie|personal identity|corporealityBakalářská práce se soustředí výhradně na spisy Jeana Epsteina a pokouší se v nich nalézt implicitně formulovanou teorii "filmového já", tedy vykreslit v rámci interpretace Epsteinových textů povahu, jíž lidská osobnost nabývá skrze transformaci filmovým médiem. Klíčovým pojmem vystihujícím tuto transformaci je fotogenie, chápaná v rámci triadického vztahu mezi pro-filmovou skutečností, filmovým médiem jakožto autonomním subjektem modifikujícím běžné vnímání a aktivním filmovým divákem dotvářejícím neurčité a nestabilní filmové objekty svou vlastní emocionálně-tělesnou zkušeností. Práce vychází z Epsteinova intelektuálního zázemí (filosofického, psychologického, vědeckého i uměleckého) a "filmové já" hledá nejprve jako objekt náležící do modifikovaného filmového časoprostoru a posléze jako reciproční vazbu s filmovým divákem. Pokouší se přitom objasnit, v čem spočívá jeho "upřímnost", tedy v jakém smyslu má film vzhledem k lidské osobnosti odhalující charakter a v jakém smyslu nabízí divákovu pohledu "upřímný" obraz lidskosti druhého.
This bachelor's thesis focuses primarily on the writings of Jean Epstein, in which it tries to find an implied theory of the "filmic self", that is to depict, by interpreting Epstein's texts, the nature that human personality attains having been transformed by the film medium. The key term capturing this transformation is photogénie understood here within the framework of a triadic relation between the pro-filmic reality, the film medium as an autonomous subject modifying ordinary perception and the active film viewer forming the indeterminate and unstable film objects by his/her own emotional and bodily experience. The thesis draws on Epstein's intellectual background (concerning philosophy, psychology, science and art) and seeks the "filmic self" at first as an object situated in the modified cinematographic space- time and then as a reciprocal relation to the film viewer. At the same time it tries to uncover the grounds of his/her "sincereness" and explain why the nature of film is supposeded to be revealing with regard to human personality and in what respect it offers to the viewer's eye a "sincere" image of humanity of the other.