Zobrazit minimální záznam

The price of our privacy - Ethical reflection of gathering and monetization of personal data of social media users
dc.contributor.advisorŠtica, Petr
dc.creatorPošmurná, Lucie
dc.date.accessioned2023-11-07T22:52:00Z
dc.date.available2023-11-07T22:52:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186478
dc.description.abstractSocial media are inseparable part of our lives and one of main means of communication for individuals as well as companies. According to data of the Czech Statistical Office published at the end of 2021, overall majority of citizens above the age sixteen is using social media. Along with the increasing popularity of social media, the light is also shed on the accompanying risks. Excessive gathering of users' personal data poses one of main risks. The fact that they are provided voluntarily does not entitle companies to use them arbitrarily. As an example we can point out problematic decisions of Meta Platforms, Inc., which have been released by former employee Frances Haugen. Published materials prove that management of the company was aware of negative impacts of Facebook on its users (spread of disinformation, mental health deterioration of teenagers). However, they chose not to adopt any measures, which could cause reduction of profits. The goal of this thesis is to carry out ethical reflection of collection and usage of Facebook users' personal data. I will focus particularly on the ethical aspects of data monetization, i.e. an ethical tension between legitimate claim of the company to profit and possible misuse of the platform to influence the opinions of its users, which could have actual...en_US
dc.description.abstractSociální sítě představují nedílnou součást našich životů a jeden z hlavních způsobů komunikace jak jednotlivců, tak firem. Podle dat Českého statistického úřadu zveřejněných na konci roku 2021 využívá sociální sítě nadpoloviční většina obyvatel starších šestnácti let. Ruku v ruce s rostoucí popularitou sociálních sítí se do oblasti veřejného zájmu dostávají rizika spojená s jejich využíváním. Za jedno z hlavních rizik je považováno excesivní shromažďování osobních dat uživatelů. Dobrovolnost jejich poskytování ovšem neopravňuje zmíněné společnosti k libovolnému nakládání s těmito údaji. Uvést můžeme mj. problematická rozhodnutí vedení společnosti Meta, o kterých v minulém roce veřejnost informovala bývalá zaměstnankyně firmy Frances Haugen. Zveřejněné materiály dokazují informovanost vedení o negativních dopadech používání sociální sítě Facebook (šíření dezinformací, zhoršování psychického zdraví dospívajících), proti kterým se rozhodli nepřijmout žádná opatření, která by potenciálně znamenala snížení zisku. Cílem této diplomové práce je etická reflexe sběru osobních informací sociální sítě Facebook a jejich dalšího využití. Podrobněji se budu věnovat zejména etickým aspektům monetizace dat, tj. etické reflexi napětí mezi legitimním nárokem firmy na zisk a možným zneužíváním své platformy k...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.subjectmonetizationen_US
dc.subjectpersonal dataen_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectprofiten_US
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.subjectmonetarizacecs_CZ
dc.subjectosobní datacs_CZ
dc.subjectFacebookcs_CZ
dc.subjectziskcs_CZ
dc.titleJakou cenu má soukromí - Etická reflexe shromažďování a využívání osobních dat uživatelů sociální sítícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-15
dc.description.departmentKatedra systematické teologie a filosofie (do 2023)cs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Systematic Theology and Philosophyen_US
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246796
dc.title.translatedThe price of our privacy - Ethical reflection of gathering and monetization of personal data of social media usersen_US
dc.contributor.refereeFošum, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAplikovaná etikacs_CZ
thesis.degree.disciplineApplied Ethicsen_US
thesis.degree.programApplied Ethicsen_US
thesis.degree.programAplikovaná etikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023)cs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Department of Systematic Theology and Philosophyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAplikovaná etikacs_CZ
uk.degree-discipline.enApplied Ethicsen_US
uk.degree-program.csAplikovaná etikacs_CZ
uk.degree-program.enApplied Ethicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csSociální sítě představují nedílnou součást našich životů a jeden z hlavních způsobů komunikace jak jednotlivců, tak firem. Podle dat Českého statistického úřadu zveřejněných na konci roku 2021 využívá sociální sítě nadpoloviční většina obyvatel starších šestnácti let. Ruku v ruce s rostoucí popularitou sociálních sítí se do oblasti veřejného zájmu dostávají rizika spojená s jejich využíváním. Za jedno z hlavních rizik je považováno excesivní shromažďování osobních dat uživatelů. Dobrovolnost jejich poskytování ovšem neopravňuje zmíněné společnosti k libovolnému nakládání s těmito údaji. Uvést můžeme mj. problematická rozhodnutí vedení společnosti Meta, o kterých v minulém roce veřejnost informovala bývalá zaměstnankyně firmy Frances Haugen. Zveřejněné materiály dokazují informovanost vedení o negativních dopadech používání sociální sítě Facebook (šíření dezinformací, zhoršování psychického zdraví dospívajících), proti kterým se rozhodli nepřijmout žádná opatření, která by potenciálně znamenala snížení zisku. Cílem této diplomové práce je etická reflexe sběru osobních informací sociální sítě Facebook a jejich dalšího využití. Podrobněji se budu věnovat zejména etickým aspektům monetizace dat, tj. etické reflexi napětí mezi legitimním nárokem firmy na zisk a možným zneužíváním své platformy k...cs_CZ
uk.abstract.enSocial media are inseparable part of our lives and one of main means of communication for individuals as well as companies. According to data of the Czech Statistical Office published at the end of 2021, overall majority of citizens above the age sixteen is using social media. Along with the increasing popularity of social media, the light is also shed on the accompanying risks. Excessive gathering of users' personal data poses one of main risks. The fact that they are provided voluntarily does not entitle companies to use them arbitrarily. As an example we can point out problematic decisions of Meta Platforms, Inc., which have been released by former employee Frances Haugen. Published materials prove that management of the company was aware of negative impacts of Facebook on its users (spread of disinformation, mental health deterioration of teenagers). However, they chose not to adopt any measures, which could cause reduction of profits. The goal of this thesis is to carry out ethical reflection of collection and usage of Facebook users' personal data. I will focus particularly on the ethical aspects of data monetization, i.e. an ethical tension between legitimate claim of the company to profit and possible misuse of the platform to influence the opinions of its users, which could have actual...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023)cs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV