Zobrazit minimální záznam

Stress management strategies of train drivers
dc.contributor.advisorMálková, Gabriela
dc.creatorKrbečková, Anna
dc.date.accessioned2023-11-08T00:50:17Z
dc.date.available2023-11-08T00:50:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185858
dc.description.abstractThis thesis is focused on stress management strategies of a professional group of train drivers. Stress is presented in this thesis as one of the possible factors, the failure to manage which can lead to the occurrence of an incident. The premise of this connection is based on the findings concerning the effect of stress on attention, vigilance or fatigue. However, as there is currently no similar research naming the stress management strategies used by drivers, the aim of this paper is to describe the strategies that lead to stress management. To achieve this goal, a standardized questionnaire was chosen to describe the strategies that are predefined by it. The results obtained from a research sample of train drivers (n=41) show that drivers use all the strategies listed in the research instrument at least to some extent. It also shows that respondents tend to use more positive strategies. The highest average saturation of each strategy was found for the tested domain , "Positive Strategy 3 - Control Strategy", which is characterized by constructive efforts to cope with stressful situations. On the contrary, the Resignation and Self- blame strategies, belonging to the overall negative strategy, showed the lowest level of saturation. Key words: Railway safety, train drivers, stress, stress...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá strategiemi zvládání stresu u profesní skupiny strojvedoucích. Stres je v této práci předkládán jako jeden z možných faktorů, jehož nezvládnutí může vést ke vzniku mimořádné události. Předpoklad tohoto propojení vychází z poznatků, týkající se dopadu stresu na pozornost, bdělost či únavu. Nicméně, s ohledem na skutečnost, že v současné době neregistruji obdobný výzkum, který by pojmenovával, které strategie zvládání stresu jsou strojvedoucími využívány, cílem této práce je popis strategií, které vedou ke zvládnutí stresu. Pro naplnění cíle byl zvolen standardizovaný dotazník, jež umožňuje popis strategií, které jsou jím předdefinovány. Z výsledků, získaných od výzkumného souboru strojvedoucích (n=41), vyplývá, že strojvedoucí využívají, alespoň v nějaké míře všechny strategie, které jsou dány výzkumným nástrojem. Dále se ukázalo, že respondenti inklinují k užití spíše pozitivních strategií. Vůbec nejvyšší průměrná míra nasycenosti jednotlivých strategií se ukázala u testové oblasti ,,Pozitivní strategie 3 - Strategie kontroly", která se vyznačuje konstruktivní snahou zvládnout stresovou situace. Naopak nejmenší míru nasycenosti vykazovaly strategie Rezignace a Sebeobviňování, náležící celkové negativní strategii. Klíčová slova: Bezpečnost železniční dopravy, strojvedoucí,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectStressen_US
dc.subjectcoping strategiesen_US
dc.subjectadaptationen_US
dc.subjecttrain driversen_US
dc.subjectrailwayen_US
dc.subjectStress coping questionnaire SVF-78en_US
dc.subjectStrescs_CZ
dc.subjectstrategie zvládání stresucs_CZ
dc.subjectadaptacecs_CZ
dc.subjectstrojvedoucícs_CZ
dc.subjectželeznicecs_CZ
dc.subjectDotazník strategie zvládání stresu SVF 78cs_CZ
dc.titleStrategie zvládání stresu u strojvedoucíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-18
dc.description.departmentKatedra psychologie a věd o životěcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychology and Life Sciencesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId255211
dc.title.translatedStress management strategies of train driversen_US
dc.contributor.refereeRichterová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra psychologie a věd o životěcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Psychology and Life Sciencesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical and Research Psychologyen_US
uk.degree-program.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá strategiemi zvládání stresu u profesní skupiny strojvedoucích. Stres je v této práci předkládán jako jeden z možných faktorů, jehož nezvládnutí může vést ke vzniku mimořádné události. Předpoklad tohoto propojení vychází z poznatků, týkající se dopadu stresu na pozornost, bdělost či únavu. Nicméně, s ohledem na skutečnost, že v současné době neregistruji obdobný výzkum, který by pojmenovával, které strategie zvládání stresu jsou strojvedoucími využívány, cílem této práce je popis strategií, které vedou ke zvládnutí stresu. Pro naplnění cíle byl zvolen standardizovaný dotazník, jež umožňuje popis strategií, které jsou jím předdefinovány. Z výsledků, získaných od výzkumného souboru strojvedoucích (n=41), vyplývá, že strojvedoucí využívají, alespoň v nějaké míře všechny strategie, které jsou dány výzkumným nástrojem. Dále se ukázalo, že respondenti inklinují k užití spíše pozitivních strategií. Vůbec nejvyšší průměrná míra nasycenosti jednotlivých strategií se ukázala u testové oblasti ,,Pozitivní strategie 3 - Strategie kontroly", která se vyznačuje konstruktivní snahou zvládnout stresovou situace. Naopak nejmenší míru nasycenosti vykazovaly strategie Rezignace a Sebeobviňování, náležící celkové negativní strategii. Klíčová slova: Bezpečnost železniční dopravy, strojvedoucí,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on stress management strategies of a professional group of train drivers. Stress is presented in this thesis as one of the possible factors, the failure to manage which can lead to the occurrence of an incident. The premise of this connection is based on the findings concerning the effect of stress on attention, vigilance or fatigue. However, as there is currently no similar research naming the stress management strategies used by drivers, the aim of this paper is to describe the strategies that lead to stress management. To achieve this goal, a standardized questionnaire was chosen to describe the strategies that are predefined by it. The results obtained from a research sample of train drivers (n=41) show that drivers use all the strategies listed in the research instrument at least to some extent. It also shows that respondents tend to use more positive strategies. The highest average saturation of each strategy was found for the tested domain , "Positive Strategy 3 - Control Strategy", which is characterized by constructive efforts to cope with stressful situations. On the contrary, the Resignation and Self- blame strategies, belonging to the overall negative strategy, showed the lowest level of saturation. Key words: Railway safety, train drivers, stress, stress...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra psychologie a věd o životěcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV