dc.contributor.advisor | Málková, Gabriela | |
dc.creator | Krbečková, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-11-08T00:50:17Z | |
dc.date.available | 2023-11-08T00:50:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/185858 | |
dc.description.abstract | This thesis is focused on stress management strategies of a professional group of train drivers. Stress is presented in this thesis as one of the possible factors, the failure to manage which can lead to the occurrence of an incident. The premise of this connection is based on the findings concerning the effect of stress on attention, vigilance or fatigue. However, as there is currently no similar research naming the stress management strategies used by drivers, the aim of this paper is to describe the strategies that lead to stress management. To achieve this goal, a standardized questionnaire was chosen to describe the strategies that are predefined by it. The results obtained from a research sample of train drivers (n=41) show that drivers use all the strategies listed in the research instrument at least to some extent. It also shows that respondents tend to use more positive strategies. The highest average saturation of each strategy was found for the tested domain , "Positive Strategy 3 - Control Strategy", which is characterized by constructive efforts to cope with stressful situations. On the contrary, the Resignation and Self- blame strategies, belonging to the overall negative strategy, showed the lowest level of saturation. Key words: Railway safety, train drivers, stress, stress... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá strategiemi zvládání stresu u profesní skupiny strojvedoucích. Stres je v této práci předkládán jako jeden z možných faktorů, jehož nezvládnutí může vést ke vzniku mimořádné události. Předpoklad tohoto propojení vychází z poznatků, týkající se dopadu stresu na pozornost, bdělost či únavu. Nicméně, s ohledem na skutečnost, že v současné době neregistruji obdobný výzkum, který by pojmenovával, které strategie zvládání stresu jsou strojvedoucími využívány, cílem této práce je popis strategií, které vedou ke zvládnutí stresu. Pro naplnění cíle byl zvolen standardizovaný dotazník, jež umožňuje popis strategií, které jsou jím předdefinovány. Z výsledků, získaných od výzkumného souboru strojvedoucích (n=41), vyplývá, že strojvedoucí využívají, alespoň v nějaké míře všechny strategie, které jsou dány výzkumným nástrojem. Dále se ukázalo, že respondenti inklinují k užití spíše pozitivních strategií. Vůbec nejvyšší průměrná míra nasycenosti jednotlivých strategií se ukázala u testové oblasti ,,Pozitivní strategie 3 - Strategie kontroly", která se vyznačuje konstruktivní snahou zvládnout stresovou situace. Naopak nejmenší míru nasycenosti vykazovaly strategie Rezignace a Sebeobviňování, náležící celkové negativní strategii. Klíčová slova: Bezpečnost železniční dopravy, strojvedoucí,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Stress | en_US |
dc.subject | coping strategies | en_US |
dc.subject | adaptation | en_US |
dc.subject | train drivers | en_US |
dc.subject | railway | en_US |
dc.subject | Stress coping questionnaire SVF-78 | en_US |
dc.subject | Stres | cs_CZ |
dc.subject | strategie zvládání stresu | cs_CZ |
dc.subject | adaptace | cs_CZ |
dc.subject | strojvedoucí | cs_CZ |
dc.subject | železnice | cs_CZ |
dc.subject | Dotazník strategie zvládání stresu SVF 78 | cs_CZ |
dc.title | Strategie zvládání stresu u strojvedoucích | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-18 | |
dc.description.department | Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology and Life Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 255211 | |
dc.title.translated | Stress management strategies of train drivers | en_US |
dc.contributor.referee | Richterová, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Psychology and Life Sciences | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theoretical and Research Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá strategiemi zvládání stresu u profesní skupiny strojvedoucích. Stres je v této práci předkládán jako jeden z možných faktorů, jehož nezvládnutí může vést ke vzniku mimořádné události. Předpoklad tohoto propojení vychází z poznatků, týkající se dopadu stresu na pozornost, bdělost či únavu. Nicméně, s ohledem na skutečnost, že v současné době neregistruji obdobný výzkum, který by pojmenovával, které strategie zvládání stresu jsou strojvedoucími využívány, cílem této práce je popis strategií, které vedou ke zvládnutí stresu. Pro naplnění cíle byl zvolen standardizovaný dotazník, jež umožňuje popis strategií, které jsou jím předdefinovány. Z výsledků, získaných od výzkumného souboru strojvedoucích (n=41), vyplývá, že strojvedoucí využívají, alespoň v nějaké míře všechny strategie, které jsou dány výzkumným nástrojem. Dále se ukázalo, že respondenti inklinují k užití spíše pozitivních strategií. Vůbec nejvyšší průměrná míra nasycenosti jednotlivých strategií se ukázala u testové oblasti ,,Pozitivní strategie 3 - Strategie kontroly", která se vyznačuje konstruktivní snahou zvládnout stresovou situace. Naopak nejmenší míru nasycenosti vykazovaly strategie Rezignace a Sebeobviňování, náležící celkové negativní strategii. Klíčová slova: Bezpečnost železniční dopravy, strojvedoucí,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is focused on stress management strategies of a professional group of train drivers. Stress is presented in this thesis as one of the possible factors, the failure to manage which can lead to the occurrence of an incident. The premise of this connection is based on the findings concerning the effect of stress on attention, vigilance or fatigue. However, as there is currently no similar research naming the stress management strategies used by drivers, the aim of this paper is to describe the strategies that lead to stress management. To achieve this goal, a standardized questionnaire was chosen to describe the strategies that are predefined by it. The results obtained from a research sample of train drivers (n=41) show that drivers use all the strategies listed in the research instrument at least to some extent. It also shows that respondents tend to use more positive strategies. The highest average saturation of each strategy was found for the tested domain , "Positive Strategy 3 - Control Strategy", which is characterized by constructive efforts to cope with stressful situations. On the contrary, the Resignation and Self- blame strategies, belonging to the overall negative strategy, showed the lowest level of saturation. Key words: Railway safety, train drivers, stress, stress... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |