Zobrazit minimální záznam

Opinion leadership and social-media influencers
dc.contributor.advisorVinopal, Jiří
dc.creatorMejzr, Vojtěch
dc.date.accessioned2023-11-07T19:48:34Z
dc.date.available2023-11-07T19:48:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185620
dc.description.abstract(in English): The thesis dealt with the context of young people's electoral participation in the Czech Parliamentary elections in 2021 and the exposition to two social media influencers (SMI) who, before the elections, tried to mobilize young people to participate through their content on social media. It is precisely SMI, due to their specific position, who are often associated with the ability to function as opinion leaders on social media. Until recently, research on this effect has been examined mainly in relation to consumer behavior and marketing. However, newer studies show that the para-social relationships that young people manifest towards SMIs and the ability of social-media influencers to mediate information and reduce its complexity, can also play a role in political participation for young voters. Thus using cross-sectional analysis of primary data, the work empirically tests this influence for two selected SMIs in context of the 2021 elections - Jakub "Kovy" Kovář and Martin "Mikýř" Mikyska, and shows that in relation to voter turnout, engaging with their content had a significant effect on the group of followers who are closest to them. Furthermore, tthe influence was higher the less these followers were interested in politics and political content. The study thus offers empirical...en_US
dc.description.abstract(česky) Práce se zabývala souvislostí volební participace mladých ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR v roce 2021 a sledováním dvou sociálně-mediálních influencerů (SMI), kteří se před volbami snažili skrze svůj obsah na sociálních médiích mladé v účasti mobilizovat. Právě SMI jsou díky svému specifickému postavení často spojováni se schopnostmi fungovat jako názoroví vůdci na sociálních médiích, přičemž až do nedávné doby byl výzkum tohoto vlivu zkoumán převážně ve vztahu k spotřebitelskému chování a marketingu. Novější studie nicméně ukazují, že para-sociální vztahy, které vůči nim sledující navazují, a schopnost sociálně- mediálních influencerů zprostředkovávat informace a redukovat jejich komplexitu, mohou hrát roli i na politickou participaci mladých. Práce tak pomocí průřezové studie na primárních datech empiricky testuje tento vliv u dvou vybraných SMI - Jakuba "Kovyho" Kováře a Martina "Mikýře" Mikysku v kontextu voleb v roce 2021 a ukazuje, že ve vztahu k volební participaci mělo jejich sledování vliv zejména na skupinu následovníků, kteří k nim mají nejblíže, a co více, tento vliv byl vyšší, čím méně se tito následovníci o politiku a politický obsah zajímali. Nabízí tak empirické důkazy pro předpoklady SMI jako para-sociálních názorových vůdců.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectOpinion leadership|political efficacy|social media|social-media influencers|voting turnout|voting turnout of young votersen_US
dc.subjectNázorové vůdcovství|politická efektivita|sociální média|sociálně-mediální influenceři|volební účast|volební účast mladýchcs_CZ
dc.titleNázorové vůdcovství a sociálně-mediální influenceřics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId243577
dc.title.translatedOpinion leadership and social-media influencersen_US
dc.contributor.refereeLinek, Lukáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Práce se zabývala souvislostí volební participace mladých ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR v roce 2021 a sledováním dvou sociálně-mediálních influencerů (SMI), kteří se před volbami snažili skrze svůj obsah na sociálních médiích mladé v účasti mobilizovat. Právě SMI jsou díky svému specifickému postavení často spojováni se schopnostmi fungovat jako názoroví vůdci na sociálních médiích, přičemž až do nedávné doby byl výzkum tohoto vlivu zkoumán převážně ve vztahu k spotřebitelskému chování a marketingu. Novější studie nicméně ukazují, že para-sociální vztahy, které vůči nim sledující navazují, a schopnost sociálně- mediálních influencerů zprostředkovávat informace a redukovat jejich komplexitu, mohou hrát roli i na politickou participaci mladých. Práce tak pomocí průřezové studie na primárních datech empiricky testuje tento vliv u dvou vybraných SMI - Jakuba "Kovyho" Kováře a Martina "Mikýře" Mikysku v kontextu voleb v roce 2021 a ukazuje, že ve vztahu k volební participaci mělo jejich sledování vliv zejména na skupinu následovníků, kteří k nim mají nejblíže, a co více, tento vliv byl vyšší, čím méně se tito následovníci o politiku a politický obsah zajímali. Nabízí tak empirické důkazy pro předpoklady SMI jako para-sociálních názorových vůdců.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis dealt with the context of young people's electoral participation in the Czech Parliamentary elections in 2021 and the exposition to two social media influencers (SMI) who, before the elections, tried to mobilize young people to participate through their content on social media. It is precisely SMI, due to their specific position, who are often associated with the ability to function as opinion leaders on social media. Until recently, research on this effect has been examined mainly in relation to consumer behavior and marketing. However, newer studies show that the para-social relationships that young people manifest towards SMIs and the ability of social-media influencers to mediate information and reduce its complexity, can also play a role in political participation for young voters. Thus using cross-sectional analysis of primary data, the work empirically tests this influence for two selected SMIs in context of the 2021 elections - Jakub "Kovy" Kovář and Martin "Mikýř" Mikyska, and shows that in relation to voter turnout, engaging with their content had a significant effect on the group of followers who are closest to them. Furthermore, tthe influence was higher the less these followers were interested in politics and political content. The study thus offers empirical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV