Zobrazit minimální záznam

Association between Motor and Cognitive Development in Preschool Children
dc.contributor.advisorMusálek, Martin
dc.creatorBrodská, Kateřina
dc.date.accessioned2023-11-07T20:07:31Z
dc.date.available2023-11-07T20:07:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185521
dc.description.abstractThe thesis focuses on the relationship between motor constructs from Stodden's model, and cognitive development in preschool-age children. The objective of the study is to determine the significance of these relationships within the structural model. The theoretical background of cognitive and motor development in preschool-age children is described in the literature review section, followed by an overview of the current state of knowledge in the field of professional literature. The empirical part is designed as a quantitative research study with the aim of investigating the extent of the relationships between motor constructs and cognitive development. Data on cognitive functions were collected through the use of the IDS-P method's subtest. The level of motor skills was assessed using internationally recognized motor tests and methods, namely TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) and MCA (Motor Competence Assessment). The results indicated possible significantly positive correlations between motor competencies and selective thinking, as well as between motor competencies and conceptual thinking. Negative correlations were found between physical activity and phonological memory, as well as between physical fitness and selective attention. Additionally, as hypothesized, there was a relationship...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem vztahu motorických konstruktů Stoddenova modelu a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku. Cílem práce je zjistit míru významnosti těchto vztahů v rámci strukturálního modelu. V literárně přehledové části jsou popsána teoretická východiska kognitivního a motorického vývoje v předškolním věku, na která navazuje přiblížení stavu současného poznání v oblasti odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvantitativní výzkum s cílem zjištění míry významnosti vztahů mezi motorickými konstrukty a kognitivním vývojem. Sběr dat kognitivních funkcí byl realizován prostřednictvím subtestu metody IDS-P. Úroveň motorických dovedností byla zjišťována prostřednictvím světově uznávaných motorických testů a metod TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) a MCA (Motor Competence Assessment). Výsledky poukázaly na možné významně pozitivní korelace motorických kompetencí se selektivním myšlením a motorických kompetencí s pojmovým myšlením. Zjištěny byly také negativní korelace pohybové aktivity s fonologickou pamětí a tělesné zdatnosti se selektivní pozorností. U motorických kompetencí byl ve shodě s hypotézou naměřen vztah s výsledným IQ subtestu kognitivního vývoje IDS-P. Výsledky regresní analýzy poukázaly na slabé a středně silné účinky zjištěných vztahů. Závěry...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCognitive development|Motor development|Preschool age|Stodden modelen_US
dc.subjectkognitivní vývoj|motorický vývoj|předškolní věk|Stoddenův modelcs_CZ
dc.titleSouvislosti motorického a kognitivního vývoje u dětí předškolního věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249193
dc.title.translatedAssociation between Motor and Cognitive Development in Preschool Childrenen_US
dc.contributor.refereeMaulisová, Alice
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem vztahu motorických konstruktů Stoddenova modelu a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku. Cílem práce je zjistit míru významnosti těchto vztahů v rámci strukturálního modelu. V literárně přehledové části jsou popsána teoretická východiska kognitivního a motorického vývoje v předškolním věku, na která navazuje přiblížení stavu současného poznání v oblasti odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvantitativní výzkum s cílem zjištění míry významnosti vztahů mezi motorickými konstrukty a kognitivním vývojem. Sběr dat kognitivních funkcí byl realizován prostřednictvím subtestu metody IDS-P. Úroveň motorických dovedností byla zjišťována prostřednictvím světově uznávaných motorických testů a metod TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) a MCA (Motor Competence Assessment). Výsledky poukázaly na možné významně pozitivní korelace motorických kompetencí se selektivním myšlením a motorických kompetencí s pojmovým myšlením. Zjištěny byly také negativní korelace pohybové aktivity s fonologickou pamětí a tělesné zdatnosti se selektivní pozorností. U motorických kompetencí byl ve shodě s hypotézou naměřen vztah s výsledným IQ subtestu kognitivního vývoje IDS-P. Výsledky regresní analýzy poukázaly na slabé a středně silné účinky zjištěných vztahů. Závěry...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the relationship between motor constructs from Stodden's model, and cognitive development in preschool-age children. The objective of the study is to determine the significance of these relationships within the structural model. The theoretical background of cognitive and motor development in preschool-age children is described in the literature review section, followed by an overview of the current state of knowledge in the field of professional literature. The empirical part is designed as a quantitative research study with the aim of investigating the extent of the relationships between motor constructs and cognitive development. Data on cognitive functions were collected through the use of the IDS-P method's subtest. The level of motor skills was assessed using internationally recognized motor tests and methods, namely TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) and MCA (Motor Competence Assessment). The results indicated possible significantly positive correlations between motor competencies and selective thinking, as well as between motor competencies and conceptual thinking. Negative correlations were found between physical activity and phonological memory, as well as between physical fitness and selective attention. Additionally, as hypothesized, there was a relationship...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV