Zobrazit minimální záznam

Vývoj obchodních přirážek: Případ České republiky
dc.contributor.advisorBajgar, Matěj
dc.creatorJurišta, Jakub
dc.date.accessioned2023-11-07T01:22:29Z
dc.date.available2023-11-07T01:22:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185226
dc.description.abstractThis thesis aims to state the picture of markups in the Czech Republic. Most of the research has been done in the United States, and many remaining studies have been done globally. However, global studies do not have high-quality data to determine the actual trend in some countries. The main finding is that the mean markup increases over time, where the main drivers of it are the upper percentile firms, which see a significant increase in their markups. Therefore, most firms see no increase in their markups. The trend is also claimed to be within all industries, not between them. We use high-quality data which covers all firms in the Czech Republic. Using the production approach, we estimate markups for 55 869 firms from 74 industries from 2012 to 2020. The goal is to show markups on three different levels and to see if the defined trend corresponds to the Czech one. This thesis is one of the first studies using high-quality data outside the United States, and to have an overview of an actual markup trend in Europe, more studies like this should be done in other countries. JEL Classification D21, D23, L10, L11, L22 Keywords markups, production approach, competition, market power Title Evolution of markups: The case of the Czech Republic Author's e-mail jakub.jurista@gmail.com Supervisor's e-mail...en_US
dc.description.abstractTato práce má za úkol zprostředkovat přehled o obchodních přirážkách v České republice. Většina výzkumu byla provedena ve Spojených státech amerických a významná část ze zbylých studií byla provedena globálně. Avšak globální studie nemají vysoce kvalitní data pro určení trendu některých zemí. Hlavním objevem je zvyšující se průměrná obchodní přirážka, na kterou mají největší vliv firmy z horních percentilů, které vidí výrazný nárůst jejich obchodních přirážek. Tudíž, u většiny firem nenastává žádný nárůst obchodních přirážek. Zároveň je také řečeno, že tento trend se vyskytuje u všech odvětví a nejen u některých. My používáme vysoce kvalitní data, která pokrývají všechny firmy v České republice. Za použití produkční metody odhadujeme obchodní přirážky pro 55 869 firem ze 74 odvětví od roku 2012 do roku 2020. Cílem je ukázat obchodní přirážky na třech úrovních a určit, či je definovaný trend stejný jako český. Tato práce je jedna z prvních studií, které využívá vysoce kvalitní data mimo Spojené státy americké a abychom měli přehled o skutečném evropském trendu, více takovýchto studií by se měly uskutečnit pro ostatní státy. Klasifikace JEL D21, D23, L10, L11, L22 Klíčová slova obchodní přirážky, produkční metoda, konkurence, tržní síla Název práce Vývoj obchodních přirážek: Případ České republiky...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectobchodní přirážkycs_CZ
dc.subjectprodukční metodacs_CZ
dc.subjectkonkurencecs_CZ
dc.subjecttržní sílacs_CZ
dc.subjectmarkupsen_US
dc.subjectproduction approachen_US
dc.subjectcompetitionen_US
dc.subjectmarket poweren_US
dc.titleEvolution of markups: The case of the Czech Republicen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId249518
dc.title.translatedVývoj obchodních přirážek: Případ České republikycs_CZ
dc.contributor.refereePetřík, Theodor
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce má za úkol zprostředkovat přehled o obchodních přirážkách v České republice. Většina výzkumu byla provedena ve Spojených státech amerických a významná část ze zbylých studií byla provedena globálně. Avšak globální studie nemají vysoce kvalitní data pro určení trendu některých zemí. Hlavním objevem je zvyšující se průměrná obchodní přirážka, na kterou mají největší vliv firmy z horních percentilů, které vidí výrazný nárůst jejich obchodních přirážek. Tudíž, u většiny firem nenastává žádný nárůst obchodních přirážek. Zároveň je také řečeno, že tento trend se vyskytuje u všech odvětví a nejen u některých. My používáme vysoce kvalitní data, která pokrývají všechny firmy v České republice. Za použití produkční metody odhadujeme obchodní přirážky pro 55 869 firem ze 74 odvětví od roku 2012 do roku 2020. Cílem je ukázat obchodní přirážky na třech úrovních a určit, či je definovaný trend stejný jako český. Tato práce je jedna z prvních studií, které využívá vysoce kvalitní data mimo Spojené státy americké a abychom měli přehled o skutečném evropském trendu, více takovýchto studií by se měly uskutečnit pro ostatní státy. Klasifikace JEL D21, D23, L10, L11, L22 Klíčová slova obchodní přirážky, produkční metoda, konkurence, tržní síla Název práce Vývoj obchodních přirážek: Případ České republiky...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to state the picture of markups in the Czech Republic. Most of the research has been done in the United States, and many remaining studies have been done globally. However, global studies do not have high-quality data to determine the actual trend in some countries. The main finding is that the mean markup increases over time, where the main drivers of it are the upper percentile firms, which see a significant increase in their markups. Therefore, most firms see no increase in their markups. The trend is also claimed to be within all industries, not between them. We use high-quality data which covers all firms in the Czech Republic. Using the production approach, we estimate markups for 55 869 firms from 74 industries from 2012 to 2020. The goal is to show markups on three different levels and to see if the defined trend corresponds to the Czech one. This thesis is one of the first studies using high-quality data outside the United States, and to have an overview of an actual markup trend in Europe, more studies like this should be done in other countries. JEL Classification D21, D23, L10, L11, L22 Keywords markups, production approach, competition, market power Title Evolution of markups: The case of the Czech Republic Author's e-mail jakub.jurista@gmail.com Supervisor's e-mail...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV