Přístup ZŠ k tématu smrti a umírání
Elementary school approach to the theme of death and dying
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184292Identifikátory
SIS: 245268
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skutil, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
smrt|umírání|ztráta|truchlení|škola|sociální opora|pomoc|sociální kompetenceKlíčová slova (anglicky)
death|dying|loss|mourning|school|social support|help|social competenceTato diplomová práce si klade za cíl popsat současný přístup základní školy k tématu smrti a umírání na základě dostupné literatury a aktuálních výzkumů. Dále uvádí právní normy týkající se vyučování o tématu smrti a vymezující roli školy v situaci významné ztráty. Představuje relevantní poznatky, které jsou předpokladem pro práci s tématem smrti na základní škole. Práce se věnuje jak vyučování o smrti, tak řešení situace spojené s úmrtím osoby ve vztahu ke škole. Na základě teoretických poznatků a ve výzkumech artikulovaných potřeb nabízí návrh vzdělávacího kurzu pro pedagogy.
This diploma thesis aims to describe the approaches elementary schools currently take regarding the topic of death and dying based on academic literature and current research studies. Furthermore, it provides an overview of legal documents which focus on teaching about death and demarcate the role of school in the instances of their pupils' significant losses. The thesis introduces a knowledge base necessary for covering the topic of death in elementary school. The thesis focuses both on teaching about death as well as dealing with situations associated with a death of a person in relation to school. The thesis also provides a design proposal for a teacher's course focusing on these topics based on the theoretical knowledge and the needs articulated in contemporary research studies.