Zobrazit minimální záznam

Media education in secondary schools and vocational schools for civic participation of disadvantaged youth
dc.contributor.advisorSupa, Markéta
dc.creatorRömer, Lucie
dc.date.accessioned2023-11-06T11:39:22Z
dc.date.available2023-11-06T11:39:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/183567
dc.description.abstractMediální gramotnost se stále silněji stává předpokladem plnohodnotné občanské participace. Ta se zejména mezi mládeží přesouvá od tradičních forem k nekonvenčním, viz např. Fridays for Future. Možnosti a schopnosti zapojit se do veřejné debaty však nejsou distribuovány rovnou měrou. Jedním z nástrojů k zúžení této "participační mezery" může být podle řady studií mediální výchova (MV). Tato práce předkládá participativní akční výzkum zkoumající možnosti MV pro rozvoj občanské participace znevýhodněné mládeže. Těží především z tříměsíční intervence na středním odborném učilišti (SOU) v Lounech, do níž se v roce 2019 zapojilo sedmnáct studentů ve věku 17 až 19 let. Objem empirického i teoretického výzkumu v této oblasti roste, avšak v kontextu střední Evropy jde o minimálně probádanou oblast, pro česká SOU pak tematické studie takřka neexistují. Práce je unikátní i v kombinaci on-line a off-line aktivit s fyzickou účastí studentů na veřejné občanské akci a v důrazu na propojení školního a mimoškolního života. Výzkum mimo jiné prověřil sadu rysů výukových metod MV doporučených předchozími studiemi a dospěl zejména k doporučení holistického přístupu, dlouhodobých projektů a k narušení školní rutiny. Zatímco mediální kompetence studentů intervence rozvinula, růst občanskoparticipativních dovedností...en_US
dc.description.abstractMedia literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019. The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under- researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life. Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectMediální výchovacs_CZ
dc.subjectobčanská participacecs_CZ
dc.subjectstřední odborné školycs_CZ
dc.subjectstřední odborná učilištěcs_CZ
dc.subjectznevýhodněná mládežcs_CZ
dc.subjectparticipativní akční výzkumcs_CZ
dc.subjectMedia literacy educationen_US
dc.subjectcivic participationen_US
dc.subjectvocational schoolsen_US
dc.subjectdisadvantaged youthen_US
dc.subjectparticipatory action researchen_US
dc.titleMediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládežecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-07-19
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId196191
dc.title.translatedMedia education in secondary schools and vocational schools for civic participation of disadvantaged youthen_US
dc.contributor.refereeJirák, Jan
dc.contributor.refereeVrabec, Norbert
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia and Communication studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communication studiesen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia and Communication studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communication studiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMedia literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019. The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under- researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life. Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a...cs_CZ
uk.abstract.enMediální gramotnost se stále silněji stává předpokladem plnohodnotné občanské participace. Ta se zejména mezi mládeží přesouvá od tradičních forem k nekonvenčním, viz např. Fridays for Future. Možnosti a schopnosti zapojit se do veřejné debaty však nejsou distribuovány rovnou měrou. Jedním z nástrojů k zúžení této "participační mezery" může být podle řady studií mediální výchova (MV). Tato práce předkládá participativní akční výzkum zkoumající možnosti MV pro rozvoj občanské participace znevýhodněné mládeže. Těží především z tříměsíční intervence na středním odborném učilišti (SOU) v Lounech, do níž se v roce 2019 zapojilo sedmnáct studentů ve věku 17 až 19 let. Objem empirického i teoretického výzkumu v této oblasti roste, avšak v kontextu střední Evropy jde o minimálně probádanou oblast, pro česká SOU pak tematické studie takřka neexistují. Práce je unikátní i v kombinaci on-line a off-line aktivit s fyzickou účastí studentů na veřejné občanské akci a v důrazu na propojení školního a mimoškolního života. Výzkum mimo jiné prověřil sadu rysů výukových metod MV doporučených předchozími studiemi a dospěl zejména k doporučení holistického přístupu, dlouhodobých projektů a k narušení školní rutiny. Zatímco mediální kompetence studentů intervence rozvinula, růst občanskoparticipativních dovedností...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV