Funkce, význam a zkušenost hudebních oddílů československé legie v Rusku na příkladu plukovní hudby 1. čs. střeleckého pluku "Jana Husi"
The function, importance and experience of the music sections of the Czechoslovak Legion in Russia on the example of regimental music of the 1st Cz. Rifle Regiment "Jan Hus"
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183259Identifikátory
SIS: 247502
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čechurová, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
legie|plukovní hudba|československá legie v Rusku|legionáři|hudba|vojenská hudbaKlíčová slova (anglicky)
Legions|regimental music|czechoslovak legion in Russia|legionaries|music|military music(česky) Předkládaná práce se zabývá tématem hudebních oddílů československých legionářů v Rusku v letech 1914-1920. Důraz je přitom kladen na hudební oddíl 1. čs. střeleckého pluku "Jana Husi", který v předkládaném výzkumu funguje jako zástupce ostatních plukovních hudeb. Text se zaměřuje na popis základních reálií fungování hudebních těles tohoto typu, zároveň však postihuje i jejich význam pro vojsko, přibližuje prožitek samotných legionářů-hudebníků či způsob, jak se legionářské kapely vyrovnávaly s působením dvou kulturních vlivů - rakousko- uherského, který byl většině legionářů blízký z předválečného života, a ruského, kterému byli hudebníci vystaveni během svého působení v zahraničí.
(in English): This thesis deals with the topic of the music bands of the Czechoslovak Legionnaires in Russia between 1914 and 1920. Emphasis is placed on the music band of the "Jan Hus" 1st Czechoslovak Rifle Regiment, which in the present research serves as a representative of the other forms of regimental musics. The text focuses on describing the basic facts of how musical ensembles of this kind worked, but it also describes their importance for the army, the experience of the legionary musicians themselves, and the way in which the legionary bands dealt with the impact of two cultural influences - the Austro-Hungarian one, which was close to most legionaries from their pre-war life, and the Russian one, which the musicians were exposed to during their time abroad.