Déguisement dans les légendes médiévales de Tristan
Disguise in the Romances of Tristan
Převlek v tristanovských legendách
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/183223/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183223Identifikátory
SIS: 254441
Kolekce
- Kvalifikační práce [22964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jaluška, Matouš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Tristan|převlek|Béroul|Tomáš Anglický|francouzská literatura|literatura 12. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Tristan|disguise|Béroul|Thomas of Britain|French literature|12th-century literatureTato bakalářská práce se zabývá topem převleku v tristanovských legendách 12. a 13. století. Hlavním cílem je analýza a interpretace pěti převleků: leprózního, blázna, poutníka, minstrela a mnicha. Práce vychází z primárních francouzských a německých textů od Béroula až po Eilharta z Obergu. Analýzy opírající se o sedm různých verzí legendy nám umožňují nahlédnout na fenomén převleku v celé jeho bohatosti. Práce shrnuje obecnou podobu převleku a roli, již v rámci tristanovského mýtu zastává. Zároveň osvětluje, do jaké míry slouží maska k naplnění Tristanových záměrů a o jaké záměry vlastně jde.
This bachelor thesis deals with the topos of disguise in Tristan legends of the 12th and 13th centuries. The main aim is the analysis and interpretation of five disguises: the leprous, the fool, the pilgrim, the minstrel and the monk. The work is based on primary French and German texts from Béroul to Eilhart of Oberg. The analysis relying on seven different versions of the legend allow us to glimpse the phenomenon of disguise in all its richness. The bachelor thesis summarizes the general form of the disguise and the role it plays within the Tristanian myth. It also illuminates the extent to which the mask serves to fulfil Tristan's intentions and what those intentions actually are.