dc.contributor.advisor | Nováková, Radka | |
dc.creator | Šafránková, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T23:45:32Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T23:45:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/183222 | |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis is focused on the awareness of issues related to the Deaf and Hard of Hearing, and Deaf Studies more broadly, from the perspective of medical students, young doctors, and practicing doctors, particularly in the field of Otorhinolaryngology and Phoniatrics in the Czech environment. The main objective of the work is to explore the factual knowledge, personal experiences, and attitudes of these groups. The research study will be placed in the context of the Czech system of pre-graduate and post-graduate medical education, specifically for doctors working in the field of Otorhinolaryngology and Phoniatrics. These doctors encounter clients with hearing impairments on a daily basis in their practice, and often significantly influence their life, education, and career through their recommendations or decisions. Through the research study, I will analyze the findings and compare them with the context of the current and past educational system for doctors in the field of Otorhinlaryngology and Phoniatrics. Key Words: Deaf, communication of deaf, deaf culture, sign language, deaf education, doctor, medical student, student | en_US |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na povědomí o problematice N/neslyšících a obecněji Deaf Studies z pohledu studentů medicíny, mladých lékařů a lékařů s praxí, zejména v oblasti ORL a foniatrie v českém prostředí. Hlavním cílem práce je prozkoumat faktické znalosti, osobní zkušenosti a postoje těchto skupin. Výzkumná sonda bude zasazena do kontextu českého systému pregraduálního a postgraduálního vzdělávání lékařů, konkrétně lékařů působících v oboru ORL a foniatrie. Tito lékaři se ve své praxi každodenně setkávají s klienty se sluchovým postižením a často svými doporučeními nebo rozhodnutími významně ovlivňují jejich život, vzdělávání a kariéru. Prostřednictvím výzkumné sondy zanalyzuji zjištění a srovnám je s kontextem současného a minulého vzdělávacího systému pro lékaře v oblasti ORL a foniatrie. Klíčová slova: Neslyšící, komunikace neslyšících, kultura neslyšících, znakový jazyk, surdopedie, lékař, medik, student | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Deaf|communication of deaf|deaf culture|sign language|deaf education|doctor|medical student|student | en_US |
dc.subject | Neslyšící|komunikace neslyšících|kultura neslyšících|znakový jazyk|surdopedie|lékař|medik|student | cs_CZ |
dc.title | Problematika českých Neslyšících očima mediků a lékařů | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-15 | |
dc.description.department | Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
dc.description.department | Institut of Deaf Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 243129 | |
dc.title.translated | The issues of Czech Deaf through the eyes of medics and doctors | en_US |
dc.contributor.referee | Heřmanová, Jana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Deaf Studies | en_US |
thesis.degree.program | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.degree.program | Deaf Studies | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institut of Deaf Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Deaf Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Deaf Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na povědomí o problematice N/neslyšících a obecněji Deaf Studies z pohledu studentů medicíny, mladých lékařů a lékařů s praxí, zejména v oblasti ORL a foniatrie v českém prostředí. Hlavním cílem práce je prozkoumat faktické znalosti, osobní zkušenosti a postoje těchto skupin. Výzkumná sonda bude zasazena do kontextu českého systému pregraduálního a postgraduálního vzdělávání lékařů, konkrétně lékařů působících v oboru ORL a foniatrie. Tito lékaři se ve své praxi každodenně setkávají s klienty se sluchovým postižením a často svými doporučeními nebo rozhodnutími významně ovlivňují jejich život, vzdělávání a kariéru. Prostřednictvím výzkumné sondy zanalyzuji zjištění a srovnám je s kontextem současného a minulého vzdělávacího systému pro lékaře v oblasti ORL a foniatrie. Klíčová slova: Neslyšící, komunikace neslyšících, kultura neslyšících, znakový jazyk, surdopedie, lékař, medik, student | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis is focused on the awareness of issues related to the Deaf and Hard of Hearing, and Deaf Studies more broadly, from the perspective of medical students, young doctors, and practicing doctors, particularly in the field of Otorhinolaryngology and Phoniatrics in the Czech environment. The main objective of the work is to explore the factual knowledge, personal experiences, and attitudes of these groups. The research study will be placed in the context of the Czech system of pre-graduate and post-graduate medical education, specifically for doctors working in the field of Otorhinolaryngology and Phoniatrics. These doctors encounter clients with hearing impairments on a daily basis in their practice, and often significantly influence their life, education, and career through their recommendations or decisions. Through the research study, I will analyze the findings and compare them with the context of the current and past educational system for doctors in the field of Otorhinlaryngology and Phoniatrics. Key Words: Deaf, communication of deaf, deaf culture, sign language, deaf education, doctor, medical student, student | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
dc.contributor.consultant | Jehlička, Jakub | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |