Zobrazit minimální záznam

An Analysis of the Issue of Czech Musical Declamation in the Concepts of Hostinský and Krásnohorská in the "Struggle for Smetana" in the 1870s and 1880s
dc.contributor.advisorDykast, Roman
dc.creatorJanková, Markéta
dc.date.accessioned2023-07-24T18:24:45Z
dc.date.available2023-07-24T18:24:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182766
dc.description.abstractThe subject of the thesis is the research of the formation of the theory of Czech musical declamation in the second half of the 19th century. The aim is to present this theory as part of the contemporary dispute on the concept of Czech national music. The thesis relies on the research methodology of the history of ideas, which it combines with the research methodology of the history of institutions, because the theory of Czech musical declamation developed against the background of the development of Czech opera theatre, Czech music criticism and music magazines. The main sources for the research on the subject of this thesis are mainly the contributions of Hostinský and Krásnohorská, who were the only ones to formulate the principles of correct Czech musical declamation. Other sources are contemporary texts, which are related to the context of the contemporary disputes against which the theory of Czech musical declamation was formed. The introductory chapter characterises the impact of the change in the political situation from the early 1860s onwards and the related transformation of Czech cultural life, in which the idea of creating a Czech national music, particularly through Czech operatic works, came to the fore. The second chapter presents the Wagner controversy as the basic impetus for the...en_US
dc.description.abstractPředmětem diplomové práce je výzkum utváření teorie české hudební deklamace v druhé polovině 19. století. Cílem je prezentovat tuto teorii jako součást dobového sporu ke koncepci české národní hudby. Práce se opírá o metodologii výzkumu dějin idejí, kterou kombinuje s metodologií výzkumu dějin institucí, protože teorie české hudební deklamace se vyvíjela na pozadí rozvoje českého operního divadla, české hudební kritiky a hudebních časopisů. Hlavními prameny pro výzkum předmětu práce jsou zejména příspěvky Hostinského a Krásnohorské, kteří se jako jediní formulováním zásad správné české hudební deklamace zabývali. Dalšími prameny jsou dobové texty, které souvisejí s kontextem dobových sporů, na jejichž pozadí se teorie české hudební deklamace utvářela. Úvodní kapitola charakterizuje vliv změny politické situace od počátku 60. let 19. století a s tím související proměnou českého kulturního života, ve kterém se dostala do popředí idea vytvoření české národní hudby zejména prostřednictvím českých operních děl. V druhé kapitole prezentuje spor o Wagnera jako základní podnět k vytvoření zájmu o problematiku české hudební deklamace a představuje Otakara Hostinského jako základního iniciátora této aktivity. Po analýze úvodních dvou Hostinského příspěvků k tomuto tématu se následující třetí kapitola již...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech musical declamation|Otakar Hostinský|Eliška Krásnohorská|Bedřich Smetana|Czech music criticism|operaen_US
dc.subjectčeská hudební deklamace|Otakar Hostinský|Eliška Krásnohorská|Bedřich Smetana|česká hudební kritika|operacs_CZ
dc.titleAnalýza problematiky české hudební deklamace v koncepcích Hostinského a Krásnohorské v rámci "boje o Smetanu" v 70. a 80. letech 19. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-15
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId255434
dc.title.translatedAn Analysis of the Issue of Czech Musical Declamation in the Concepts of Hostinský and Krásnohorská in the "Struggle for Smetana" in the 1870s and 1880sen_US
dc.contributor.refereeHons, Miloš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programEstetikacs_CZ
thesis.degree.programAestheticsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csEstetikacs_CZ
uk.degree-program.enAestheticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem diplomové práce je výzkum utváření teorie české hudební deklamace v druhé polovině 19. století. Cílem je prezentovat tuto teorii jako součást dobového sporu ke koncepci české národní hudby. Práce se opírá o metodologii výzkumu dějin idejí, kterou kombinuje s metodologií výzkumu dějin institucí, protože teorie české hudební deklamace se vyvíjela na pozadí rozvoje českého operního divadla, české hudební kritiky a hudebních časopisů. Hlavními prameny pro výzkum předmětu práce jsou zejména příspěvky Hostinského a Krásnohorské, kteří se jako jediní formulováním zásad správné české hudební deklamace zabývali. Dalšími prameny jsou dobové texty, které souvisejí s kontextem dobových sporů, na jejichž pozadí se teorie české hudební deklamace utvářela. Úvodní kapitola charakterizuje vliv změny politické situace od počátku 60. let 19. století a s tím související proměnou českého kulturního života, ve kterém se dostala do popředí idea vytvoření české národní hudby zejména prostřednictvím českých operních děl. V druhé kapitole prezentuje spor o Wagnera jako základní podnět k vytvoření zájmu o problematiku české hudební deklamace a představuje Otakara Hostinského jako základního iniciátora této aktivity. Po analýze úvodních dvou Hostinského příspěvků k tomuto tématu se následující třetí kapitola již...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the thesis is the research of the formation of the theory of Czech musical declamation in the second half of the 19th century. The aim is to present this theory as part of the contemporary dispute on the concept of Czech national music. The thesis relies on the research methodology of the history of ideas, which it combines with the research methodology of the history of institutions, because the theory of Czech musical declamation developed against the background of the development of Czech opera theatre, Czech music criticism and music magazines. The main sources for the research on the subject of this thesis are mainly the contributions of Hostinský and Krásnohorská, who were the only ones to formulate the principles of correct Czech musical declamation. Other sources are contemporary texts, which are related to the context of the contemporary disputes against which the theory of Czech musical declamation was formed. The introductory chapter characterises the impact of the change in the political situation from the early 1860s onwards and the related transformation of Czech cultural life, in which the idea of creating a Czech national music, particularly through Czech operatic works, came to the fore. The second chapter presents the Wagner controversy as the basic impetus for the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV