Sexuální obtěžování ve videoherní komunitě
Sexual harassment in the video game community
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182568Identifikátory
SIS: 244976
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáčková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
21. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sexismus, sexuální obtěžování, videohry, gender, videoherní komunitaKlíčová slova (anglicky)
Sexism, sexual harassment, video games, gender, video game communityTato diplomová práce se zabývá genderově podmíněným obtěžováním ve videoherní komunitě. Cílem je prozkoumat, s jakým chováním se ženy v této sféře setkávají, jak se s tímto chováním vyrovnávají, jaké má důsledky a jaké chování hráčky vůbec považují za problematické. Teoretická část se zaměřuje na definování termínu sexuální a genderově podmíněné obtěžování, problematiku kyberprostoru a obtěžující chování v něm. Následující, empirická část, se věnuje zvolené metodě výzkumu a zvolené kvalitativní metodě, která byla uskutečněna pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovor poskytlo osm komunikačních partnerek, které se ve videoherní komunitě pohybují jako příležitostné hráčky, profesionální hráčky, streamerky nebo vývojářky. Jedná se o feministický výzkum, jehož záměrem bylo dát hlas ženám, a jejich slovy a vzpomínanými zkušenostmi nahlédnout do poměrně uzavřeného toxického prostředí. Z rozhovorů se ukázala poměrně velká nenávist a toxicita, která je vůči ženám specifická. Klíčová slova: Sexuální obtěžování, genderově podmíněné obtěžování, kyberprostor, videohry, toxicita
This thesis deals with gender-based harassment in the video game community. The aim is to explore what behaviors women encounter in this sphere, how they deal with this behavior, what its consequences are and what behaviors gamers consider to be problematic. The theoretical part focuses on defining the term sexual and gender-based harassment, the issues of cyberspace and harassing behavior in it. The following, empirical part, deals with the chosen research method and the chosen qualitative method, which was carried out using semi-structured interviews. The interview was given by eight women participants who move around the video game community as casual gamers, professional gamers, streamers or developers. It is a feminist research, whose intention was to give women a voice and try to understand this relatively closed toxic environment through their words and experiences. Eight interviews showed quite a lot of hate and toxicity from other players which is specific to women. Key words : Sexual harassment, gender-based harassment, cyberspace, video games, toxicity