Zobrazit minimální záznam

Motifs of Pre-Colombian America in Muralism
dc.creatorTaltynová, Marie
dc.date.accessioned2023-07-24T22:46:20Z
dc.date.available2023-07-24T22:46:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180274
dc.description.abstractThe thesis Motifs of Pre-Columbian America in Muralism focuses on Pre-Columbian motifs in the work of three representatives of Mexican muralism − Diego Rivera, José Clemente Orozco and David Alfaro Siqueiros. Muralism is an art movement that is based on monumental painting with clearly defined social and educational function. It started to develop within an initiative of the post-revolutionary Mexican government, in the 1920s. Gradually, it gained international fame and today it is widely regarded as a uniquely Mexican style of art. An integral part of the muralist imagery form scenes from the life of Pre-Columbian cultures. The main objective of this thesis is to analyse these scenes, to identify the origin of particular motifs, their original meanings, and the new meanings they demonstrate in the context of the murals. The work also reflects where and how muralists acquired knowledge about Mesoamerican civilizations and focuses on analysing the nature of the overall image of the Pre-Columbian past they created within their murals. The work seeks to clarify the question of how specifically the muralist approach to Pre-Columbian cultures was innovative in comparison to previous tendentions in Mexican art. The paper uses qualitative methods of analysis of the available written sources and analysis...en_US
dc.description.abstractPředložená práce se zabývá předkolumbovskými motivy v tvorbě tří představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společenskou a edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součástí jsou výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem této práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých předkolumbovských motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývají v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje, odkud muralisté získávali poznatky o mezoamerických civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám novátorský. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů. Zvolená metoda vychází z ikonografie, postkoloniálních studií a studií vizuální kultury. Klíčová slova muralismus, Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, mexické umění, mexická revoluce, avantgardy,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmuralisms|Diego Rivera|José Clemente Orozco|David Alfaro Siqueiros|Mexican art|Mexican Revolution|avant-garde|pre-Columbian motifs|pre-Columbian art|native cultures|indigenism|Aztecs|Mesoamerica|iconography|postcolonial studies|visual studiesen_US
dc.subjectmuralismus|Diego Rivera|José Clemente Orozco|David Alfaro Siqueiros|mexické umění|mexická revoluce|avantgardy|předkolumbovské motivy|předkolumbovské umění|nativní kultury|indigenismus|Aztékové|Mezoamerika|ikonografie|postkoloniální studia|studia vizuální kulturycs_CZ
dc.titleMotivy předkolumbovské Ameriky v muralismucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-04-12
dc.description.departmentStředisko ibero-amerických studiícs_CZ
dc.description.departmentCentre for Ibero-American Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId219441
dc.title.translatedMotifs of Pre-Colombian America in Muralismen_US
dc.contributor.refereeBrenišínová, Monika
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineIberoamerikanistika - dějiny Latinské Amerikycs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Latin Americaen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Středisko ibero-amerických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Centre for Ibero-American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csIberoamerikanistika - dějiny Latinské Amerikycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Latin Americaen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csPředložená práce se zabývá předkolumbovskými motivy v tvorbě tří představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společenskou a edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součástí jsou výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem této práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých předkolumbovských motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývají v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje, odkud muralisté získávali poznatky o mezoamerických civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám novátorský. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů. Zvolená metoda vychází z ikonografie, postkoloniálních studií a studií vizuální kultury. Klíčová slova muralismus, Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, mexické umění, mexická revoluce, avantgardy,...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis Motifs of Pre-Columbian America in Muralism focuses on Pre-Columbian motifs in the work of three representatives of Mexican muralism − Diego Rivera, José Clemente Orozco and David Alfaro Siqueiros. Muralism is an art movement that is based on monumental painting with clearly defined social and educational function. It started to develop within an initiative of the post-revolutionary Mexican government, in the 1920s. Gradually, it gained international fame and today it is widely regarded as a uniquely Mexican style of art. An integral part of the muralist imagery form scenes from the life of Pre-Columbian cultures. The main objective of this thesis is to analyse these scenes, to identify the origin of particular motifs, their original meanings, and the new meanings they demonstrate in the context of the murals. The work also reflects where and how muralists acquired knowledge about Mesoamerican civilizations and focuses on analysing the nature of the overall image of the Pre-Columbian past they created within their murals. The work seeks to clarify the question of how specifically the muralist approach to Pre-Columbian cultures was innovative in comparison to previous tendentions in Mexican art. The paper uses qualitative methods of analysis of the available written sources and analysis...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Středisko ibero-amerických studiícs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV