Patočkova interpretace Ingardenovy koncepce vrstev obrazu a její využití
Patočka's interpretation of Ingarden's concept of image layers and its use
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179748Identifikátory
SIS: 237752
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zuska, Vlastimil
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
30. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
moderní literatura|svoboda|dějinnost|pohyb pravdy|fenomenologie|obraz|malířství|umělecký styl|interpretace výtvarného uměníKlíčová slova (anglicky)
modern literature|freedom|historicity|movement of truth|phenomenology|the picture|painting|artistic style|fine arts interpretationJan Patočka ve svých pozdních textech přichází s pozoruhodnou interpretací Ingardenova pojetí vrstev obrazu. Tento systém vrstev Patočka pojímá za univerzální metodu k charakterizaci malířského díla, přičemž tato metoda je podle Patočky vhodnější než metody dřívější, za které považuje různé analýzy uměleckých stylů (např. Rieglova nebo Wölflinnova). Do aplikace metody se však Patočka nikdy nepustil. Cílem práce je tedy metodu představit, zasadit ji do kontextu Patočkových myšlenek a pokusit se ji následně aplikovat na konkrétní umělecká díla. Práce se zejména pokusí prokázat nosnost této metody ve vztahu k vybraným dílům moderního umění. Klíčová slova moderní literatura, svoboda, dějinnost, pohyb pravdy, fenomenologie, obraz, malířství, umělecký styl, interpretace výtvarného umění
In his late texts, Jan Patočka came up with a remarkable interpretation of Ingarden's system of image layers. Patočka considered this layer system to be a universal method for a characterization of artworks, and this method according to Patočka more suitable than early ones - various analyses of artistic styles (e.g. Riegl's or Wölflinn's). However, Patočka had never tried the application of the method. The aim of this bachelor's thesis is to introduce the metehod, place it in the cotexts of Patočka's ideas and try to apply it to specific works of art. In particular, the work will try to prove the effectivity of this method in relation to selected works of modern art. Key Words modern literature, freedom, historicity, movement of truth, phenomenology, the picture, painting, artistic style, fine arts interpretation