Zobrazit minimální záznam

O zvířecí subjektivitě v současném americkém filmu
dc.contributor.advisorRoraback, Erik Sherman
dc.creatorKoilybayeva, Botagoz
dc.date.accessioned2023-03-22T13:35:39Z
dc.date.available2023-03-22T13:35:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179543
dc.description.abstractS cílem prozkoumat možnosti zobrazení ne-lidské subjektivity ve filmu se práce soustředí na tři současné americké filmy, které se vymykají současnému stavu lidské výjimečnosti a překlenují cézuru (Agamben) mezi lidskostí a zvířeckostí. Práce proto předkládá hypotézu, zda film jako kulturní a vizuální médium má estetický, ontologický a etický potenciál pro ilustraci zvířecí subjektivity. Válečný film Terrence Malicka Tenká červená linie je příkladem zdůraznění intersubjektivních zkušeností lidských bytostí a ne-lidských jevů. Western Kevina Costnera Tanec s vlky podtrhuje reciprocitu mezi lidmi a zvířaty, stejně jako zvířecí aktérství a praktické a duchovní zapojení se zvířaty. Okja, jež vznikla z korejsko-americké spolupráce, je dystopická satira, která odhaluje úzkosti ze současného stavu hospodářských zvířat. Uplatněním interdisciplinárního přístupu se práce zabývá filozofií, anthrozoologií, studiem zvířat a kritickou teorií ve snaze najít rovnováhu mezi zkoumáním vizuální reprezentace zvířat ve filmu a dekonstrukcí stavu dominantních kulturních a politických ideologií, které uzavřely skutečná zvířata uvnitř světa ideologického rámce antropocentrického status quo. Tato paradigmata zaměřená na člověka explicitně a implicitně odstranila zvířata na okraj kulturní představivosti a vytvořila řadu určitých...cs_CZ
dc.description.abstractWith an aim to explore the possibility of depicting non-human subjectivity in film, the thesis centers on three contemporary American films that venture beyond the current state of human exceptionalism and bridge a caesura between humanity and animality. Therefore, the thesis puts forward a hypothesis whether film as a cultural and visual medium has an aesthetic, ontological and ethical potential to illustrate animal subjectivity. Terrence Malick's war film The Thin Red Line is an example of highlighting intersubjective experiences of human beings and non-human phenomena. Kevin Costner's western Dances with Wolves underscores reciprocity between humans and animals as well as animal agency and practical and spiritual engagement with animals. Okja, the Korean- American collaboration, is a dystopian satire that reveals the anxieties of the present state of farm animals. Applying an interdisciplinary approach, the thesis engages with philosophy, anthrozoology, animal studies, and critical theory, in an attempt to balance between examining visual representation of animals in film and deconstructing the state of dominant cultural and political ideologies that have locked actual animals within the ideological frameworks of anthropocentric status quo. These human-centered paradigms explicitly and implicitly...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectanimal subjectivity|intersubjectivity|animality|biopolitics|phenomenology|more-than-human-world|relational subjectivity|animal agency|animal capital|The Thin Red Line|Dances with Wolves|Okjaen_US
dc.subjectzvířecí subjektivita|intersubjektivita|animalita|biopolitika|fenomenologie|více než lidský svět|vztahová subjektivita|zvířecí aktérství|zvířecí kapitál|Tenká červená linie|Tance s vlky|Okjacs_CZ
dc.titleOn Animal Subjectivity in Contemporary US Cinemaen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-02-02
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId246299
dc.title.translatedO zvířecí subjektivitě v současném americkém filmucs_CZ
dc.contributor.refereeVichnar, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csS cílem prozkoumat možnosti zobrazení ne-lidské subjektivity ve filmu se práce soustředí na tři současné americké filmy, které se vymykají současnému stavu lidské výjimečnosti a překlenují cézuru (Agamben) mezi lidskostí a zvířeckostí. Práce proto předkládá hypotézu, zda film jako kulturní a vizuální médium má estetický, ontologický a etický potenciál pro ilustraci zvířecí subjektivity. Válečný film Terrence Malicka Tenká červená linie je příkladem zdůraznění intersubjektivních zkušeností lidských bytostí a ne-lidských jevů. Western Kevina Costnera Tanec s vlky podtrhuje reciprocitu mezi lidmi a zvířaty, stejně jako zvířecí aktérství a praktické a duchovní zapojení se zvířaty. Okja, jež vznikla z korejsko-americké spolupráce, je dystopická satira, která odhaluje úzkosti ze současného stavu hospodářských zvířat. Uplatněním interdisciplinárního přístupu se práce zabývá filozofií, anthrozoologií, studiem zvířat a kritickou teorií ve snaze najít rovnováhu mezi zkoumáním vizuální reprezentace zvířat ve filmu a dekonstrukcí stavu dominantních kulturních a politických ideologií, které uzavřely skutečná zvířata uvnitř světa ideologického rámce antropocentrického status quo. Tato paradigmata zaměřená na člověka explicitně a implicitně odstranila zvířata na okraj kulturní představivosti a vytvořila řadu určitých...cs_CZ
uk.abstract.enWith an aim to explore the possibility of depicting non-human subjectivity in film, the thesis centers on three contemporary American films that venture beyond the current state of human exceptionalism and bridge a caesura between humanity and animality. Therefore, the thesis puts forward a hypothesis whether film as a cultural and visual medium has an aesthetic, ontological and ethical potential to illustrate animal subjectivity. Terrence Malick's war film The Thin Red Line is an example of highlighting intersubjective experiences of human beings and non-human phenomena. Kevin Costner's western Dances with Wolves underscores reciprocity between humans and animals as well as animal agency and practical and spiritual engagement with animals. Okja, the Korean- American collaboration, is a dystopian satire that reveals the anxieties of the present state of farm animals. Applying an interdisciplinary approach, the thesis engages with philosophy, anthrozoology, animal studies, and critical theory, in an attempt to balance between examining visual representation of animals in film and deconstructing the state of dominant cultural and political ideologies that have locked actual animals within the ideological frameworks of anthropocentric status quo. These human-centered paradigms explicitly and implicitly...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV