Seberegulace u předškolních dětí v klasických a alternativních mateřských školách
Selfregulation among children in public and alternative preschool
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179483Identifikátory
SIS: 244993
Kolekce
- Kvalifikační práce [23728]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mudrák, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Seberegulace|sociálně-emoční kompetence|předškolní věk|klasické mateřské školy|lesní mateřské školyKlíčová slova (anglicky)
Self-regulation|social emotional competence|preschool age|public preschool|forest preschoolDiplomová práce se zabývá seberegulací předškolních dětí z klasických a alternativních mateřských škol. Literárně přehledová část se věnuje zejména seberegulaci, emocím a jejich rozpoznávání, vývoji emočního porozumění dětí, porozumění sociálním situacím a charakteristice klasických mateřských škol a alternativního předškolního vzdělávání se zaměřením na lesní mateřské školy. Výzkumná část obsahuje výzkum kvantitativního typu, který porovnává seberegulaci předškolních dětí v klasických a lesních mateřských školách. Cílem diplomové práce bylo prozkoumat a porovnat seberegulaci dětí navštěvujících klasické a lesní mateřské školy. Konkrétně si práce klade za cíl zjistit, jak děti z těchto předškolních zařízení pracují s emocemi, jak rozumějí emocím a sociálním situacím. Ke sběru dat byla využita metoda IDS, konkrétně subtesty zabývající se sociálně-emočními kompetencemi. Výzkumný soubor je tvořen 42 respondenty ve věku 5-7 let, ze 4 zařízení předškolní výchovy, specifičtěji 2 klasické mateřské školy, 1 lesní mateřskou školu a 1 alternativní předškolní vzdělávací zařízení integrující prvky Waldorfského, Montessori a lesního přístupu. Výsledky poukázaly na to, že v oblasti porozumění sociálním situacím a v oblasti sociálně kompetentního jednání skórují výše respondenti z alternativního předškolního...
The diploma thesis deals with the self-regulation of preschool children from public and alternative preschool. The literary review part is mainly devoted to self-regulation, emotions and their recognition, the development of children's emotional understanding, understanding of social situations and the characteristics of public preschool and alternative preschool education with a focus on forest kindergartens. The research part contains research of a quantitative type, which compares the self- regulation of preschool children in public and forest preschools. The aim of the thesis was to investigate and compare the self-regulation of children attending traditional and forest preschools. Specifically, the work aims to find out how children from these preschools work with emotions and how they understand emotions and social situations. The IDS method was used for data collection, specifically subtests dealing with social-emotional competences. The research group consists of 42 respondents aged 5-7 years, from 4 preschool education facilities, more specifically 2 public preschools, 1 forest school and 1 alternative preschool educational facility integrating elements of the Waldorf, Montessori and forest approach. The results showed that respondents from alternative preschool education score higher in...