Show simple item record

A Validation study of the Cognitive Assessment System 2 among adolescents with ADHD aged 15-18
dc.contributor.advisorUrban, Kamila
dc.creatorKavková, Adriana
dc.date.accessioned2023-03-22T11:58:51Z
dc.date.available2023-03-22T11:58:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179466
dc.description.abstractDiplomová práce si klade za cíl ověřit využitelnost metody Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 (CAS2) ve skupině dospívajících s ADHD. Baterie CAS2 je testem kognitivních schopností založeným na teorii PASS (Plánování, Pozornost, Simultánní a Následné procesy). Dřívější zahraniční studie poukazují na nižší výkony u dětí s ADHD ve škálách Plánování a Pozornosti, ale průměrný výkon ve škálách Simultánních a Následných procesů. Empirická část této práce se zaměřuje na českou populaci adolescentů s ADHD, což je věková skupina, jež byla ve výzkumech doposud opomíjena. Probandi, kteří splňovali kritéria ADHD (N = 30) byli hodnoceni pomocí CAS2 a jejich výsledné skóre bylo následně porovnáno s normou, tedy českým standardizačním vzorkem. Závěry výzkumu ukázaly, že klinická skupina podala významně nižší skóre na škálách Plánování a Pozornost, ale průměrné skóre na škálách Simultánních a Následných procesů. Následně byly analyzovány kognitivní profily probandů z klinické skupiny. Byl zjištěn významný rozdíl mezi škálami PASS v klinické skupině. Probandi podali podstatně nižší výkony ve škále Pozornosti oproti škálám ostatním. Tato zjištění korespondují s dříve publikovanými výzkumy, které naznačují, že CAS2, je citlivým nástrojem k identifikování obtíží v kognitivním zpracování, které se vyskytují u...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to test the utility of the Cognitive Assessment System 2 (CAS2) in a group of adolescents with ADHD. The CAS2 battery is a test of cognitive abilities based on the PASS theory (Planning, Attention, Simultaneous and Successive Processes). Previous foreign studies have indicated lower performance in children with ADHD on the Planning and Attention scales, but average performance on the Simultaneous and Successive Processes. The empirical part of this paper focuses on the Czech population of adolescents with ADHD, an age group that has been neglected in research to this date. Adolescents who met the criteria for ADHD (N = 30) were assessed using the CAS2 and their scores were subsequently compared to the norm, i.e., the Czech standardization sample. Results showed significantly lower scores on the Planning and Attention scales, but average scores on the Simultaneous and Successive Processes in clinical group. Subsequently, the cognitive profiles of probands from the clinical group were analyzed. It was found that there was a significant difference between the PASS scales in the clinical group; significantly lower scores on the Attention scale compared to the others. These findings are consistent with previously published research suggesting the CAS2 is sensitivive in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCognitive Processes|Intelligence|PASS Theory|Cognitive Assessment System 2|ADHDen_US
dc.subjectkognitivní procesy|inteligence|teorie PASS|Cognitive Assessment System 2|ADHDcs_CZ
dc.titlePříspěvek k validizaci nástroje Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 na populaci žáků s ADHD ve věkové kategorii 15 - 18 letcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-02-01
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId236472
dc.title.translatedA Validation study of the Cognitive Assessment System 2 among adolescents with ADHD aged 15-18en_US
dc.contributor.refereeBezdíček, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce si klade za cíl ověřit využitelnost metody Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 (CAS2) ve skupině dospívajících s ADHD. Baterie CAS2 je testem kognitivních schopností založeným na teorii PASS (Plánování, Pozornost, Simultánní a Následné procesy). Dřívější zahraniční studie poukazují na nižší výkony u dětí s ADHD ve škálách Plánování a Pozornosti, ale průměrný výkon ve škálách Simultánních a Následných procesů. Empirická část této práce se zaměřuje na českou populaci adolescentů s ADHD, což je věková skupina, jež byla ve výzkumech doposud opomíjena. Probandi, kteří splňovali kritéria ADHD (N = 30) byli hodnoceni pomocí CAS2 a jejich výsledné skóre bylo následně porovnáno s normou, tedy českým standardizačním vzorkem. Závěry výzkumu ukázaly, že klinická skupina podala významně nižší skóre na škálách Plánování a Pozornost, ale průměrné skóre na škálách Simultánních a Následných procesů. Následně byly analyzovány kognitivní profily probandů z klinické skupiny. Byl zjištěn významný rozdíl mezi škálami PASS v klinické skupině. Probandi podali podstatně nižší výkony ve škále Pozornosti oproti škálám ostatním. Tato zjištění korespondují s dříve publikovanými výzkumy, které naznačují, že CAS2, je citlivým nástrojem k identifikování obtíží v kognitivním zpracování, které se vyskytují u...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to test the utility of the Cognitive Assessment System 2 (CAS2) in a group of adolescents with ADHD. The CAS2 battery is a test of cognitive abilities based on the PASS theory (Planning, Attention, Simultaneous and Successive Processes). Previous foreign studies have indicated lower performance in children with ADHD on the Planning and Attention scales, but average performance on the Simultaneous and Successive Processes. The empirical part of this paper focuses on the Czech population of adolescents with ADHD, an age group that has been neglected in research to this date. Adolescents who met the criteria for ADHD (N = 30) were assessed using the CAS2 and their scores were subsequently compared to the norm, i.e., the Czech standardization sample. Results showed significantly lower scores on the Planning and Attention scales, but average scores on the Simultaneous and Successive Processes in clinical group. Subsequently, the cognitive profiles of probands from the clinical group were analyzed. It was found that there was a significant difference between the PASS scales in the clinical group; significantly lower scores on the Attention scale compared to the others. These findings are consistent with previously published research suggesting the CAS2 is sensitivive in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV