Zobrazit minimální záznam

Linguistic minorities in Spain. Competition between Catalan and Spanish in Catalonia
dc.contributor.advisorČermák, Petr
dc.creatorVítková, Alžběta
dc.date.accessioned2023-03-22T11:11:55Z
dc.date.available2023-03-22T11:11:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179445
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá multilingvismem ve Španělsku, konkrétně konkurencí španělštiny a katalánštiny v Katalánsku. Současná sociolingvistická situace v Katalánsku je v první části zasazena do teoretického rámce za pomoci pojmů, jako je identitární funkce jazyka, kontakt jazyků, diglosie a bilingvismus. Ve druhé části je nastíněn historický a legislativní kontext soužití katalánštiny a španělštiny na území Katalánska. Metodologická východiska, jazyková politika a modely jazykového plánování jsou představeny ve třetí části, na niž navazuje empirická část. V té je nejprve provedena kvalitativní a kvantitativní analýza konkurence španělštiny a katalánštiny ve veřejném sektoru (v oblastech vzdělávání, kultury, veřejné správy a také individuálního použití katalánštiny). Výsledky této analýzy prokazují, že ačkoli si v mnoha oblastech zkoumané jazyky konkurují a v některých případech nejsou dodržována zákonem garantovaná jazyková práva, zároveň se také vzájemně ovlivňují. Z aplikace teoretických jazykových modelů vyplývá, že katalánština svou pozici v rámci Katalánska posiluje a upevňuje.cs_CZ
dc.description.abstractThis Master's thesis deals with multilingualism in Spain, illustrated by the concrete example of competition between Spanish and Catalan in Catalonia. The first part of this paper presents the current sociolinguistic situation in Catalonia within the context of theoretical concepts such as the identity function of language, language contact, diglossia and bilingualism. The second part outlines the historical and legislative context of the coexistence of Catalan and Spanish language in the Catalan territory. The third part focuses on methodology of the analysis and presents the models of language policy and language planning. The empirical analysis, both qualitative and quantitative, investigates the competition between Spanish and Catalan in the public sector (in the fields of education, culture, public administration and also individual use of Catalan). The results of the analysis demonstrate that, despite an important level of competition between the two languages and some cases of language rights violation, Catalan and Spanish also influence each other. Finally, the application of the models of language policy and language planning show that the position of Catalan strengthens and consolidates its position in the territory of Catalonia.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSpanish|Catalan|Catalonia|language policy|linguistic minorities|regional languages|multilinguism|bilinguism|diglossia|identityen_US
dc.subjectšpanělština|katalánština|Katalánsko|jazyková politika|jazykové menšiny|regionální jazyky|bilingvismus|diglosie|identitacs_CZ
dc.titleJazykové menšiny ve Španělsku. Konkurence katalánštiny a španělštiny v Katalánskucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-01-31
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId223189
dc.title.translatedLinguistic minorities in Spain. Competition between Catalan and Spanish in Cataloniaen_US
dc.contributor.refereeKrinková, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzská filologie - Hispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studies - Hispanian Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzská filologie - Hispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studies - Hispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá multilingvismem ve Španělsku, konkrétně konkurencí španělštiny a katalánštiny v Katalánsku. Současná sociolingvistická situace v Katalánsku je v první části zasazena do teoretického rámce za pomoci pojmů, jako je identitární funkce jazyka, kontakt jazyků, diglosie a bilingvismus. Ve druhé části je nastíněn historický a legislativní kontext soužití katalánštiny a španělštiny na území Katalánska. Metodologická východiska, jazyková politika a modely jazykového plánování jsou představeny ve třetí části, na niž navazuje empirická část. V té je nejprve provedena kvalitativní a kvantitativní analýza konkurence španělštiny a katalánštiny ve veřejném sektoru (v oblastech vzdělávání, kultury, veřejné správy a také individuálního použití katalánštiny). Výsledky této analýzy prokazují, že ačkoli si v mnoha oblastech zkoumané jazyky konkurují a v některých případech nejsou dodržována zákonem garantovaná jazyková práva, zároveň se také vzájemně ovlivňují. Z aplikace teoretických jazykových modelů vyplývá, že katalánština svou pozici v rámci Katalánska posiluje a upevňuje.cs_CZ
uk.abstract.enThis Master's thesis deals with multilingualism in Spain, illustrated by the concrete example of competition between Spanish and Catalan in Catalonia. The first part of this paper presents the current sociolinguistic situation in Catalonia within the context of theoretical concepts such as the identity function of language, language contact, diglossia and bilingualism. The second part outlines the historical and legislative context of the coexistence of Catalan and Spanish language in the Catalan territory. The third part focuses on methodology of the analysis and presents the models of language policy and language planning. The empirical analysis, both qualitative and quantitative, investigates the competition between Spanish and Catalan in the public sector (in the fields of education, culture, public administration and also individual use of Catalan). The results of the analysis demonstrate that, despite an important level of competition between the two languages and some cases of language rights violation, Catalan and Spanish also influence each other. Finally, the application of the models of language policy and language planning show that the position of Catalan strengthens and consolidates its position in the territory of Catalonia.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV