Zobrazit minimální záznam

Utopian Theatre Experiment of Duke George II of Meiningen
dc.contributor.advisorSarkissian, Alena
dc.creatorBlatný, Tomáš
dc.date.accessioned2023-03-22T10:10:59Z
dc.date.available2023-03-22T10:10:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179425
dc.description.abstractTato práce se věnuje divadelnímu experimentu vévody Jiřího II. Sasko-Meiningenského, který v letech 1866-1890 společně se svou třetí ženou Ellen Franz a intendantem Ludwigem Chronegkem vybudoval okolo Dvorního divadla v Meiningenu utopické společenství. Vévodův divadelní projekt nenahlíží jako inscenační reformu z estetického hlediska, nýbrž jako realizaci modelu utopické společnosti. Na pozadí politického a kulturního kontextu meiningenského vévodství vystupují prusko-rakouské nálady, které formovaly vévodovy ideologické představy o světě. Na průniku těchto představ, doznívajícího osvícenského absolutismu a myšlenek francouzských socialistických utopistů se rýsuje vévodův vlastní pokus o sociální inženýrství. Po vymezení zmíněných kontextů a stručném nástinu dějin emancipace revoluční dělnické třídy, vůči které se vévoda vymezoval, práce rekonstruuje meiningenskou utopii podle předem teoreticky vymezených rysů utopie: reglementace, časoprostoru, izolace a soběstačnosti, autority a komunity. Čerpá nejen ze sekundární literatury o Meiningenském divadle, ale i z dobových dokumentů a z pamětí meiningenských herců a hereček divadla.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the theatrical experiment of Georg II, Duke of Saxe-Meiningen, who together with his spouse Ellen Franz and his manager Ludwig Chronegk built up a utopian community around Meiningen Court Theatre. The thesis does not address the theatrical reform from an aesthetic point of view, it conceptualizes the reform as a realization of a model of utopian community. Prusso-Austrian currents, which shaped the Duke's ideological worldview, are surfacing on the background of the political and cultural context of the Saxe-Meiningen Duchy. The Duke's own attempt at social engineering emerges from the intercestion of these opinion currents, declining enlightenment absolutism and thoughts of French socialist utopians. After foreshadowing these contexts as well as the history of emancipation of the revolutionary working class which the Duke rejected, the thesis reconstructs the Meningen utopia, according to established utopian features: regulation, space-time, isolation and self-sufficiency, authority and community. Sources of the thesis are not only secondary literature on the Meiningen theatre but also period sources and memoires of actors and actresses of the Meningen ensemble.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectGeorg II|Duke of Saxe-Meiningen|Ellen Franz|Ludwig Chronegk|Meiningen Court Theatre|utopian socialism|utopia|regimentation|authority|community|isolationen_US
dc.subjectVévoda Jiří II. Sasko-Meiningenský|Ellen Franz|Ludwig Chronegk|Dvorní divadlo v Meiningenu|utopický socialismus|utopie|reglementace|autorita|komunita|izolacecs_CZ
dc.titleDivadelně-utopický experiment vévody Jiřího II. Meiningenskéhocs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-01-30
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId237434
dc.title.translatedUtopian Theatre Experiment of Duke George II of Meiningenen_US
dc.contributor.refereeJiřík, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.programTheatre Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-program.enTheatre Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje divadelnímu experimentu vévody Jiřího II. Sasko-Meiningenského, který v letech 1866-1890 společně se svou třetí ženou Ellen Franz a intendantem Ludwigem Chronegkem vybudoval okolo Dvorního divadla v Meiningenu utopické společenství. Vévodův divadelní projekt nenahlíží jako inscenační reformu z estetického hlediska, nýbrž jako realizaci modelu utopické společnosti. Na pozadí politického a kulturního kontextu meiningenského vévodství vystupují prusko-rakouské nálady, které formovaly vévodovy ideologické představy o světě. Na průniku těchto představ, doznívajícího osvícenského absolutismu a myšlenek francouzských socialistických utopistů se rýsuje vévodův vlastní pokus o sociální inženýrství. Po vymezení zmíněných kontextů a stručném nástinu dějin emancipace revoluční dělnické třídy, vůči které se vévoda vymezoval, práce rekonstruuje meiningenskou utopii podle předem teoreticky vymezených rysů utopie: reglementace, časoprostoru, izolace a soběstačnosti, autority a komunity. Čerpá nejen ze sekundární literatury o Meiningenském divadle, ale i z dobových dokumentů a z pamětí meiningenských herců a hereček divadla.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the theatrical experiment of Georg II, Duke of Saxe-Meiningen, who together with his spouse Ellen Franz and his manager Ludwig Chronegk built up a utopian community around Meiningen Court Theatre. The thesis does not address the theatrical reform from an aesthetic point of view, it conceptualizes the reform as a realization of a model of utopian community. Prusso-Austrian currents, which shaped the Duke's ideological worldview, are surfacing on the background of the political and cultural context of the Saxe-Meiningen Duchy. The Duke's own attempt at social engineering emerges from the intercestion of these opinion currents, declining enlightenment absolutism and thoughts of French socialist utopians. After foreshadowing these contexts as well as the history of emancipation of the revolutionary working class which the Duke rejected, the thesis reconstructs the Meningen utopia, according to established utopian features: regulation, space-time, isolation and self-sufficiency, authority and community. Sources of the thesis are not only secondary literature on the Meiningen theatre but also period sources and memoires of actors and actresses of the Meningen ensemble.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV