dc.contributor.advisor | Kuťáková, Eva | |
dc.creator | Marek, Bořivoj | |
dc.date.accessioned | 2023-03-22T10:47:24Z | |
dc.date.available | 2023-03-22T10:47:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/178695 | |
dc.description.abstract | LITERÁRNÍ TEXT VE VÝUCE LATINY Literary Analysis in the Latin Language Instruction - disertační práce - Mgr. Bořivoj Marek Abstrakt Práce je reakcí na urgentní potřebu vytvořit teoreticko-metodologický podklad pro didaktiku římské literatury a středoškolskou literární výchovu postavenou na dílech římského písemnictví. Převážně jazykově a kulturně-historicky pojatá výuka latiny nejen v ČR, ale i v zahraničí často postrádá literární složku a chybějí odborná pojednání poskytující návod, jak literární výchovu do skrovného počtu hodin zapojit. Tato práce shrnuje význam římské literatury, poskytuje přehled o latinské gymnaziální četbě od konce 19. století do současnosti, připomíná relevantní kurikulární dokumenty, vytyčuje cíle latinské literární výchovy, formuluje předpoklady ke zvládnutí latinské četby, poskytuje metodiku výběru textů, prezentuje vlastní model literární výchovy určený pro latinu a nabízí osmnáct konkrétních návrhů literární práce různé obtížnosti zaměřených na všechny klíčové žánry římské literatury. | cs_CZ |
dc.description.abstract | LITERARY ANALYSIS IN THE LATIN LANGUAGE INSTRUCTION Literární text ve výuce latiny - PhD Thesis - Mgr. Bořivoj Marek Abstract The secondary teachers of Latin, both Czech and foreign, focus on the language instruction, which they provide with discussions of Roman history and culture to make the lessons more interesting and varied, as far as the limited number of classes permits. The literature instruction, however, and literary analysis, which could achieve the purpose just as well, are mostly omitted, since there has long been a serious lack of theoretical and methodological guides to the didactics and secondary instruction of Roman literature. The aims and objectives of this thesis are manifold. First, the importance of Roman literature is outlined. Then, relevant curricular documents are examined and aims of the Latin literature instruction are defined. Next, the skills needed for comprehending the Latin text are described and methods of selecting a suitable reading material are considered. Finally, an original curriculum of Roman literature instruction is proposed, offering multiple detailed suggestions of how to work with a literary Latin text of various difficulty levels and composed in all the main genres of Roman literature. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Roman literature|literature instruction|teaching literature|didactics of Roman literature|history of teaching Roman literature|reading Latin|Framework Education Programme|cross-curricular topics|affective goals|cognitive goals|methods of teaching Latin|methods of teaching Roman literature | en_US |
dc.subject | římská literatura|literární výchova|didaktika literatury|didaktika římské literatury|dějiny výuky římské literatury|latinská četba|RVP G|průřezová témata|afektivní cíle|kognitivní cíle|výuka latiny|metody výuky římské literatury|metody výuky latiny | cs_CZ |
dc.title | Literární text ve výuce latiny | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-28 | |
dc.description.department | Ústav řeckých a latinských studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute for Greek and Latin Studies | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 146379 | |
dc.title.translated | Literary Analysis in the Latin Language Instruction | en_US |
dc.contributor.referee | Mouchová, Bohumila | |
dc.contributor.referee | Vymětalová, Karla | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Klasická filologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Classical Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav řeckých a latinských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute for Greek and Latin Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Klasická filologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Classical Philology | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | LITERÁRNÍ TEXT VE VÝUCE LATINY Literary Analysis in the Latin Language Instruction - disertační práce - Mgr. Bořivoj Marek Abstrakt Práce je reakcí na urgentní potřebu vytvořit teoreticko-metodologický podklad pro didaktiku římské literatury a středoškolskou literární výchovu postavenou na dílech římského písemnictví. Převážně jazykově a kulturně-historicky pojatá výuka latiny nejen v ČR, ale i v zahraničí často postrádá literární složku a chybějí odborná pojednání poskytující návod, jak literární výchovu do skrovného počtu hodin zapojit. Tato práce shrnuje význam římské literatury, poskytuje přehled o latinské gymnaziální četbě od konce 19. století do současnosti, připomíná relevantní kurikulární dokumenty, vytyčuje cíle latinské literární výchovy, formuluje předpoklady ke zvládnutí latinské četby, poskytuje metodiku výběru textů, prezentuje vlastní model literární výchovy určený pro latinu a nabízí osmnáct konkrétních návrhů literární práce různé obtížnosti zaměřených na všechny klíčové žánry římské literatury. | cs_CZ |
uk.abstract.en | LITERARY ANALYSIS IN THE LATIN LANGUAGE INSTRUCTION Literární text ve výuce latiny - PhD Thesis - Mgr. Bořivoj Marek Abstract The secondary teachers of Latin, both Czech and foreign, focus on the language instruction, which they provide with discussions of Roman history and culture to make the lessons more interesting and varied, as far as the limited number of classes permits. The literature instruction, however, and literary analysis, which could achieve the purpose just as well, are mostly omitted, since there has long been a serious lack of theoretical and methodological guides to the didactics and secondary instruction of Roman literature. The aims and objectives of this thesis are manifold. First, the importance of Roman literature is outlined. Then, relevant curricular documents are examined and aims of the Latin literature instruction are defined. Next, the skills needed for comprehending the Latin text are described and methods of selecting a suitable reading material are considered. Finally, an original curriculum of Roman literature instruction is proposed, offering multiple detailed suggestions of how to work with a literary Latin text of various difficulty levels and composed in all the main genres of Roman literature. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav řeckých a latinských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |