Zobrazit minimální záznam

Literary Analysis in the Latin Language Instruction
dc.contributor.advisorKuťáková, Eva
dc.creatorMarek, Bořivoj
dc.date.accessioned2023-03-22T10:47:24Z
dc.date.available2023-03-22T10:47:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178695
dc.description.abstractLITERÁRNÍ TEXT VE VÝUCE LATINY Literary Analysis in the Latin Language Instruction - disertační práce - Mgr. Bořivoj Marek Abstrakt Práce je reakcí na urgentní potřebu vytvořit teoreticko-metodologický podklad pro didaktiku římské literatury a středoškolskou literární výchovu postavenou na dílech římského písemnictví. Převážně jazykově a kulturně-historicky pojatá výuka latiny nejen v ČR, ale i v zahraničí často postrádá literární složku a chybějí odborná pojednání poskytující návod, jak literární výchovu do skrovného počtu hodin zapojit. Tato práce shrnuje význam římské literatury, poskytuje přehled o latinské gymnaziální četbě od konce 19. století do současnosti, připomíná relevantní kurikulární dokumenty, vytyčuje cíle latinské literární výchovy, formuluje předpoklady ke zvládnutí latinské četby, poskytuje metodiku výběru textů, prezentuje vlastní model literární výchovy určený pro latinu a nabízí osmnáct konkrétních návrhů literární práce různé obtížnosti zaměřených na všechny klíčové žánry římské literatury.cs_CZ
dc.description.abstractLITERARY ANALYSIS IN THE LATIN LANGUAGE INSTRUCTION Literární text ve výuce latiny - PhD Thesis - Mgr. Bořivoj Marek Abstract The secondary teachers of Latin, both Czech and foreign, focus on the language instruction, which they provide with discussions of Roman history and culture to make the lessons more interesting and varied, as far as the limited number of classes permits. The literature instruction, however, and literary analysis, which could achieve the purpose just as well, are mostly omitted, since there has long been a serious lack of theoretical and methodological guides to the didactics and secondary instruction of Roman literature. The aims and objectives of this thesis are manifold. First, the importance of Roman literature is outlined. Then, relevant curricular documents are examined and aims of the Latin literature instruction are defined. Next, the skills needed for comprehending the Latin text are described and methods of selecting a suitable reading material are considered. Finally, an original curriculum of Roman literature instruction is proposed, offering multiple detailed suggestions of how to work with a literary Latin text of various difficulty levels and composed in all the main genres of Roman literature.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectRoman literature|literature instruction|teaching literature|didactics of Roman literature|history of teaching Roman literature|reading Latin|Framework Education Programme|cross-curricular topics|affective goals|cognitive goals|methods of teaching Latin|methods of teaching Roman literatureen_US
dc.subjectřímská literatura|literární výchova|didaktika literatury|didaktika římské literatury|dějiny výuky římské literatury|latinská četba|RVP G|průřezová témata|afektivní cíle|kognitivní cíle|výuka latiny|metody výuky římské literatury|metody výuky latinycs_CZ
dc.titleLiterární text ve výuce latinycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-28
dc.description.departmentÚstav řeckých a latinských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute for Greek and Latin Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId146379
dc.title.translatedLiterary Analysis in the Latin Language Instructionen_US
dc.contributor.refereeMouchová, Bohumila
dc.contributor.refereeVymětalová, Karla
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKlasická filologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineClassical Philologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute for Greek and Latin Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKlasická filologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enClassical Philologyen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csLITERÁRNÍ TEXT VE VÝUCE LATINY Literary Analysis in the Latin Language Instruction - disertační práce - Mgr. Bořivoj Marek Abstrakt Práce je reakcí na urgentní potřebu vytvořit teoreticko-metodologický podklad pro didaktiku římské literatury a středoškolskou literární výchovu postavenou na dílech římského písemnictví. Převážně jazykově a kulturně-historicky pojatá výuka latiny nejen v ČR, ale i v zahraničí často postrádá literární složku a chybějí odborná pojednání poskytující návod, jak literární výchovu do skrovného počtu hodin zapojit. Tato práce shrnuje význam římské literatury, poskytuje přehled o latinské gymnaziální četbě od konce 19. století do současnosti, připomíná relevantní kurikulární dokumenty, vytyčuje cíle latinské literární výchovy, formuluje předpoklady ke zvládnutí latinské četby, poskytuje metodiku výběru textů, prezentuje vlastní model literární výchovy určený pro latinu a nabízí osmnáct konkrétních návrhů literární práce různé obtížnosti zaměřených na všechny klíčové žánry římské literatury.cs_CZ
uk.abstract.enLITERARY ANALYSIS IN THE LATIN LANGUAGE INSTRUCTION Literární text ve výuce latiny - PhD Thesis - Mgr. Bořivoj Marek Abstract The secondary teachers of Latin, both Czech and foreign, focus on the language instruction, which they provide with discussions of Roman history and culture to make the lessons more interesting and varied, as far as the limited number of classes permits. The literature instruction, however, and literary analysis, which could achieve the purpose just as well, are mostly omitted, since there has long been a serious lack of theoretical and methodological guides to the didactics and secondary instruction of Roman literature. The aims and objectives of this thesis are manifold. First, the importance of Roman literature is outlined. Then, relevant curricular documents are examined and aims of the Latin literature instruction are defined. Next, the skills needed for comprehending the Latin text are described and methods of selecting a suitable reading material are considered. Finally, an original curriculum of Roman literature instruction is proposed, offering multiple detailed suggestions of how to work with a literary Latin text of various difficulty levels and composed in all the main genres of Roman literature.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV