Program podpory rodičovských dovedností: Výsledky, reflexe a výzvy sociální práce s rodiči ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí
dc.contributor.author | Pour, Marek | |
dc.contributor.author | Koutná, Martina | |
dc.contributor.author | Havrdová, Egle | |
dc.date.accessioned | 2023-01-26T13:57:07Z | |
dc.date.available | 2023-01-26T13:57:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/178648 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | sociální pracovníci | cs |
dc.subject | Dobrý začátek | cs |
dc.subject | rodičovské dovednosti | cs |
dc.subject | skupinová sociální práce | cs |
dc.subject | rodičovské programy | cs |
dc.subject | znevýhodněné rodiny | cs |
dc.title | Program podpory rodičovských dovedností: Výsledky, reflexe a výzvy sociální práce s rodiči ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
uk.abstract.cs | Předložený text popisuje zjištění vyplývající z realizace projektu „Rodičovských skupin na podporu rodičovských dovedností” z perspektivy sociálních pracovníků, kteří v průběhu dvou let zprostředkovávali podporu rodinám ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Text čerpá z dlouhodobých poznatků vycházejících z principů podpory pozitivního rodičovství Dobrý začátek a Parenting for Lifelong Health (PLH). Ty mají za cíl zvyšovat kompetence rodičů, zlepšit chování rodičů, dětí a jejich well-being. Zjištění vyplývají z kvalitativních metod využitých v rámci procesní evaluace programu — fokusních skupin, hodnocení spolupráce s klienty ze strany sociálních pracovníků a ze sledování věrnosti implementace. Z hlediska průběhu byli sociální pracovníci úspěšní zejména v oceňování a schopnosti reagovat na potřeby klientů. Naopak méně úspěšní byli v praktickém nácviku konkrétních kroků a řešení konfliktních situací. Sociální pracovníci oceňovali osobní přínosy — vlastní zdokonalení se v práci se skupinou nebo naplnění svého zájmu dlouhodobě se věnovat tématu rodičovských dovedností. Co se týče samotné intervence, práce v rodičovských skupinách vedla k nově nabytým dovednostem na straně rodičů. Ti častěji docházeli k uvědomění, že lze k výchově přistupovat jiným než obvyklým způsobem. Změny se konkrétně projevily jak v jejich přístupu, udělování konkrétnějších a splnitelnějších pokynů, tak i ve změnách v chování dětí. Vzhledem k významu sociálních pracovníků v rámci celého procesu se zdá důležité zaměřit se i na jejich dovednosti. Jako žádoucí se ukazuje nastavení dlouhodobých facilitátorských dvojic, poskytnutí prostoru věnovat se jednomu tématu, anebo větší genderová vyváženost sociálních pracovníků. | cs |
uk.abstract.en | This text describes the findings of the project “Parenting groups to support parenting skills” from the perspective of social workers providing support to families from socio-economically disadvantaged background over the last two years. We build on the long-standing evidence stemming from the principles of positive parenting described in Dobrý začátek and Parenting for Lifelong Health (PLH). These principles aim to increase parenting skills, behaviour, improve children’s behaviour and hance their well-being. Our findings are based on the qualitative methods of the process evaluation — focus groups, social workers’ evaluation of their engagement with clients, and fidelity of the implementation. Regarding the parenting groups intervention, social workers were particularly successful in appreciating and responding to clients’ needs. On the other hand, they were less successful in practicing specific skills or resolving conflict situations. Social workers valued their own improvement in working with groups or fulfilling their interest in continual work on the topic. In terms of families, parenting groups led to newly acquired parenting skills. Parents were more likely to understand that parenting can be approached in a different way than they were used to. There was a change in their approach manifested in giving more specific and achievable instructions, as well as in change of the children’s behaviour. Considering the importance of the role of social workers in the whole process, it seems important to focus on fostering social workers’ skills. Setting up long term facilitator pairs, providing space to work on the topic of parenting skills, or a greater gender balance of social workers seem desirable. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 48 | cs |
dc.description.endPage | 61 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Fórum sociální práce | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2022 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2022 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 2 | |
dcterms.isPartOf.issn | 2336-6664 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://forumsocialniprace.ff.cuni.cz |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách
-
Číslo 2 [12]
Issue 2