Zobrazit minimální záznam

The phenomenon of social networking sites use in the context of adolescents' identity development
dc.contributor.advisorŠtětovská, Iva
dc.creatorŠkrobáková, Barbora
dc.date.accessioned2022-11-21T14:06:27Z
dc.date.available2022-11-21T14:06:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178135
dc.description.abstractThis bachelor thesis addresses the phenomenon of social networking sites use in the context of identity development of adolescents. The literary review part begins with the characteristics of adolescence and indicates some specifics of adolescence in the present society. Next, it deals with the main developmental task of adolescence, identity development. It presents several fundamental conceptions of identity. The literary review part also introduces to the issue of social networking sites use. It describes its main features and functions, primarily online communication and self-presentation. Further, it presents users of social networking sites and outlines the motivation for social networking sites use. Eventually, it presents an overview and interpretation of research conducted on the relationship between identity development and adolescent' social networking sites use. In this respect, it distinguishes between several forms of usage. This part is followed by the research project proposal, which focuses on the relationship between adolescent identity and the use of selected social networking sites. It applies both quantitative and qualitative methods, specifically several surveys and data analysis. The central part of the research proposal is a correlation study. Keywords Adolescence; Identity;...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje fenoménu užívání sociálních sítí v kontextu formování osobní identity v dospívání. Literárně-přehledová část začíná charakteristikou období dospívání a uvádí některá specifika dospívání v současné společnosti. Dále se zabývá hlavním vývojovým úkolem dospívání, formováním osobní identity. Uvádí několik klíčových pojetí osobní identity. Literárně-přehledová část též uvádí do problematiky užívání sociálních sítí. Popisuje jejich hlavní znaky a funkce, především online komunikaci a sebeprezentaci. Dále představuje uživatele sociálních sítí a nastiňuje motivaci k užívání sociálních sítí. Nakonec předkládá přehled a interpretaci výzkumů o souvislosti formování osobní identity a užívání sociálních sítí dospívajících. V tomto ohledu rozlišuje několik způsobů jejich užívání. Na tuto část navazuje návrh výzkumného projektu, který se zaměřuje na souvislost osobní identity dospívajících a užívání vybraných sociálních sítí. Využívá kvantitativních i kvalitativních metod, konkrétně několika dotazníků a analýzu výsledků činnosti. Ústřední částí návrhu výzkumu je korelační studie. Klíčová slova dospívání; osobní identita; sociální sítě; online komunikace; online sebeprezentace; jasnost sebepojetícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAdolescence|Identity|Social networking sites|Online communication|Online self-presentation|Self-concept clarityen_US
dc.subjectdospívání|osobní identita|sociální sítě|online komunikace|online sebeprezentace|jasnost sebepojetícs_CZ
dc.titleFenomén užívání sociálních sítí v kontextu formování osobní identity dospívajícíchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-01
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId239944
dc.title.translatedThe phenomenon of social networking sites use in the context of adolescents' identity developmenten_US
dc.contributor.refereeMudrák, Jiří
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se věnuje fenoménu užívání sociálních sítí v kontextu formování osobní identity v dospívání. Literárně-přehledová část začíná charakteristikou období dospívání a uvádí některá specifika dospívání v současné společnosti. Dále se zabývá hlavním vývojovým úkolem dospívání, formováním osobní identity. Uvádí několik klíčových pojetí osobní identity. Literárně-přehledová část též uvádí do problematiky užívání sociálních sítí. Popisuje jejich hlavní znaky a funkce, především online komunikaci a sebeprezentaci. Dále představuje uživatele sociálních sítí a nastiňuje motivaci k užívání sociálních sítí. Nakonec předkládá přehled a interpretaci výzkumů o souvislosti formování osobní identity a užívání sociálních sítí dospívajících. V tomto ohledu rozlišuje několik způsobů jejich užívání. Na tuto část navazuje návrh výzkumného projektu, který se zaměřuje na souvislost osobní identity dospívajících a užívání vybraných sociálních sítí. Využívá kvantitativních i kvalitativních metod, konkrétně několika dotazníků a analýzu výsledků činnosti. Ústřední částí návrhu výzkumu je korelační studie. Klíčová slova dospívání; osobní identita; sociální sítě; online komunikace; online sebeprezentace; jasnost sebepojetícs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis addresses the phenomenon of social networking sites use in the context of identity development of adolescents. The literary review part begins with the characteristics of adolescence and indicates some specifics of adolescence in the present society. Next, it deals with the main developmental task of adolescence, identity development. It presents several fundamental conceptions of identity. The literary review part also introduces to the issue of social networking sites use. It describes its main features and functions, primarily online communication and self-presentation. Further, it presents users of social networking sites and outlines the motivation for social networking sites use. Eventually, it presents an overview and interpretation of research conducted on the relationship between identity development and adolescent' social networking sites use. In this respect, it distinguishes between several forms of usage. This part is followed by the research project proposal, which focuses on the relationship between adolescent identity and the use of selected social networking sites. It applies both quantitative and qualitative methods, specifically several surveys and data analysis. The central part of the research proposal is a correlation study. Keywords Adolescence; Identity;...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV