Show simple item record

Communication education at second level of selected primary schools specialized in education of pupils with hearing impairment
dc.contributor.advisorHudáková, Andrea
dc.creatorSvěráková, Tereza
dc.date.accessioned2022-11-21T14:07:19Z
dc.date.available2022-11-21T14:07:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178046
dc.description.abstract(English) This bachelor's thesis deals with the topic of communication education at the second grade of selected primary schools specialized in the education of students with hearing impairment. The aim of this work is to find out what place communication education occupies in these schools, to what extent it is an integral part of the educational concept of these schools and in what forms it is implemented. The work is designed from a general basis to specific topics, so in the first chapters it defines the terms communication and communication education, then outlines the historical and current form of communication education in our country and then analyzes the individual components and methods of communication education. Subsequently, it places these topics in the context of the issue of students with hearing impairment. The practical part of this work includes a content analysis of curriculum documents (general and specific), semi-structured interviews with communication education pedagogues at selected schools and a didactic and content analysis of the provision of teaching materials and student works provided by particular schools. Key words (English): communication education; students with hearing impairment; deaf students; education of students with hearing impairment; primary school for...en_US
dc.description.abstract( esky) Tato bakalá ská práce se zabývá tématem komunika ní výchovy na 2. stupni vybraných základních škol specializovaných na vzd lávání žák se sluchovým postižením. Cílem této práce je zjistit, jaké místo komunika ní výchova v t chto školách zaujímá, do jaké míry je integrální sou ástí vzd lávací koncepce t chto škol a jakými formami je realizována. Práce je koncipována od obecného základu ke konkrétním témat m. V prvních kapitolách vymezuje pojmy komunikace a komunika ní výchova, dále nasti uje historickou i sou asnou podobu komunika ní výchovy u nás a poté rozebírá jednotlivé složky a metody komunika ní výchovy. Následn tato témata zasazuje do kontextu problematiky žák se sluchovým postižením. Praktická ást této práce zahrnuje obsahovou analýzu kurikulárních dokument (obecných i konkrétních), polostrukturované rozhovory s pedagogy komunika ní výchovy na vybraných školách a didaktickou a obsahovou analýzu u ebních materiál a žákovských prací poskytnutých konkrétními školami. Klí ová slova ( esky): komunika ní výchova; žáci se sluchovým postižením; neslyšící žáci; vzd lávání žák se sluchovým postižením; základní škola pro žáky se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcommunication education|students with hearing impairment|deaf students|education of students with hearing impairment|primary school for students with hearing impairmenen_US
dc.subjectkomunikační výchova|žáci se sluchovým postižením|neslyšící žáci|vzdělávání žáků se sluchovým postižením|základní škola pro žáky se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.titleKomunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentInstitut of Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId200116
dc.title.translatedCommunication education at second level of selected primary schools specialized in education of pupils with hearing impairmenten_US
dc.contributor.refereeVaňková, Irena
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institut of Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs( esky) Tato bakalá ská práce se zabývá tématem komunika ní výchovy na 2. stupni vybraných základních škol specializovaných na vzd lávání žák se sluchovým postižením. Cílem této práce je zjistit, jaké místo komunika ní výchova v t chto školách zaujímá, do jaké míry je integrální sou ástí vzd lávací koncepce t chto škol a jakými formami je realizována. Práce je koncipována od obecného základu ke konkrétním témat m. V prvních kapitolách vymezuje pojmy komunikace a komunika ní výchova, dále nasti uje historickou i sou asnou podobu komunika ní výchovy u nás a poté rozebírá jednotlivé složky a metody komunika ní výchovy. Následn tato témata zasazuje do kontextu problematiky žák se sluchovým postižením. Praktická ást této práce zahrnuje obsahovou analýzu kurikulárních dokument (obecných i konkrétních), polostrukturované rozhovory s pedagogy komunika ní výchovy na vybraných školách a didaktickou a obsahovou analýzu u ebních materiál a žákovských prací poskytnutých konkrétními školami. Klí ová slova ( esky): komunika ní výchova; žáci se sluchovým postižením; neslyšící žáci; vzd lávání žák se sluchovým postižením; základní škola pro žáky se sluchovým postiženímcs_CZ
uk.abstract.en(English) This bachelor's thesis deals with the topic of communication education at the second grade of selected primary schools specialized in the education of students with hearing impairment. The aim of this work is to find out what place communication education occupies in these schools, to what extent it is an integral part of the educational concept of these schools and in what forms it is implemented. The work is designed from a general basis to specific topics, so in the first chapters it defines the terms communication and communication education, then outlines the historical and current form of communication education in our country and then analyzes the individual components and methods of communication education. Subsequently, it places these topics in the context of the issue of students with hearing impairment. The practical part of this work includes a content analysis of curriculum documents (general and specific), semi-structured interviews with communication education pedagogues at selected schools and a didactic and content analysis of the provision of teaching materials and student works provided by particular schools. Key words (English): communication education; students with hearing impairment; deaf students; education of students with hearing impairment; primary school for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV