dc.contributor.advisor | Žák, Vojtěch | |
dc.creator | Kolář, Petr | |
dc.date.accessioned | 2022-11-21T14:50:28Z | |
dc.date.available | 2022-11-21T14:50:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/177891 | |
dc.description.abstract | This thesis presents starting and supporting points for a new secondary school physics curricu- lum and the methodology which was used. The research design was inspired mainly by the objectivist grounded theory. 29 in-depth semistructured interviews were conducted with elite Czech physicists and there were identified 79 ideas about a secondary school physics curricu- lum. After approximately two years, 56 ideas were used in the questionnaire survey where re- spondents expressed on a Likert scale their degree of agreement with the ideas. Respondents were natural scientists (non-physicists), experts on didactics of physics, secondary school phys- ics teachers and 26 of 29 physicists who were also participants of the interviews. In the ques- tionnaire survey, there were identified ideas on which all groups of respondents agreed and which are stable in time in the group of physicists. | en_US |
dc.description.abstract | V této disertační práci jsou prezentovány výchozí a podpůrné body nového kurikula fyziky pro střední školy a použitá metodologie. Design výzkumu byl inspirován zejména objektivistickou zakotvenou teorií. Bylo provedeno 29 hloubkových, polostrukturovaných rozhovorů s význam- nými českými fyziky a na základě jejich zpracování bylo identifikováno 79 myšlenek ohledně kurikula fyziky pro střední školy. 56 myšlenek bylo použito s přibližně dvouletým odstupem v dotazníkovém výzkumu, kde s nimi respondenti vyjadřovali na Likertově škále míru souhlasu. Respondenty dotazníku byli přírodovědci (nefyzici), didaktikové fyziky, středoškolští učitelé fyziky a také 26 z 29 fyziků, se kterými byly vedeny rozhovory. Dotazníkovým výzkumem byly identifikovány myšlenky, na kterých se shodly všechny skupiny respondentů a které jsou ve skupině fyziků stabilní v čase. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | physics education research|didactics of physics|curriculum|qualitative research|interview | en_US |
dc.subject | výzkum fyzikálního vzdělávání|didaktika fyziky|kurikulum|kvalitativní výzkum|interview | cs_CZ |
dc.title | Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-10-06 | |
dc.description.department | Department of Physics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 250017 | |
dc.title.translated | Starting points for a new physics curriculum | en_US |
thesis.degree.name | RNDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství fyziky - matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Fyzika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Physics | en_US |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství fyziky - matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Fyzika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Physics | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | V této disertační práci jsou prezentovány výchozí a podpůrné body nového kurikula fyziky pro střední školy a použitá metodologie. Design výzkumu byl inspirován zejména objektivistickou zakotvenou teorií. Bylo provedeno 29 hloubkových, polostrukturovaných rozhovorů s význam- nými českými fyziky a na základě jejich zpracování bylo identifikováno 79 myšlenek ohledně kurikula fyziky pro střední školy. 56 myšlenek bylo použito s přibližně dvouletým odstupem v dotazníkovém výzkumu, kde s nimi respondenti vyjadřovali na Likertově škále míru souhlasu. Respondenty dotazníku byli přírodovědci (nefyzici), didaktikové fyziky, středoškolští učitelé fyziky a také 26 z 29 fyziků, se kterými byly vedeny rozhovory. Dotazníkovým výzkumem byly identifikovány myšlenky, na kterých se shodly všechny skupiny respondentů a které jsou ve skupině fyziků stabilní v čase. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis presents starting and supporting points for a new secondary school physics curricu- lum and the methodology which was used. The research design was inspired mainly by the objectivist grounded theory. 29 in-depth semistructured interviews were conducted with elite Czech physicists and there were identified 79 ideas about a secondary school physics curricu- lum. After approximately two years, 56 ideas were used in the questionnaire survey where re- spondents expressed on a Likert scale their degree of agreement with the ideas. Respondents were natural scientists (non-physicists), experts on didactics of physics, secondary school phys- ics teachers and 26 of 29 physicists who were also participants of the interviews. In the ques- tionnaire survey, there were identified ideas on which all groups of respondents agreed and which are stable in time in the group of physicists. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |