Zobrazit minimální záznam

Change of the state's approach to education of children after 1917 in RSFSR
dc.contributor.advisorKolenovská, Daniela
dc.creatorJasenčáková, Miroslava
dc.date.accessioned2022-10-17T10:43:10Z
dc.date.available2022-10-17T10:43:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177320
dc.description.abstractAfter 1917, the territory of the former tsarist Russia witnessed significant changes in society. One of them was a different approach to children's education. The emerging Soviet state sought to create a new modern society based on the Bolshevik concept of communism. In relation to children and youth, it deliberately sought to create an educational system with the aim of forming a new Soviet person from an early age. This dissertation explores the nature of the connection between pre-war and post-war Russian, or Soviet, pedagogy, how the Bolsheviks were able to use modern methods of education to their advantage, and what the implications of this were for the education of Soviet children and youth. The thesis first presents, in general terms, the theoretical framework of Bolshevik considerations on the emergence of a new society and explains how the understanding of the concept of the "new man" evolved. It presents the theoretical conception of the 'new Soviet man' and also specifies the reasons why children and youth were the ideal population group for the Bolshevik government to expect to begin the rebuilding of society. In particular, the dissertation traces the transformation of the education system in the forming Soviet Union from 1917 to the early 1930s. It first focuses on the Bolsheviks'...en_US
dc.description.abstractPo roce 1917 došlo na území bývalého carského Ruska k významným změnám ve společnosti. Jednu z nich představoval odlišný přístup ke vzdělávání dětí. Vznikající sovětský stát usiloval o vytvoření nové moderní společnosti založené na bolševickém pojetí komunismu. Ve vztahu k dětem a mládeži se záměrně snažil vytvořit vzdělávací systém s cílem formování nového sovětského člověka již od útlého věku. Disertační práce zjišťuje, jaký byl charakter spojení mezi předválečnou a poválečnou ruskou, respektive sovětskou, pedagogikou, jakým způsobem dokázali bolševici vytěžit moderní metody vzdělávání ve svůj prospěch a jaké důsledky to pro vzdělávání sovětských dětí a mládeže mělo. Práce nejprve v obecné rovině představuje teoretický rámec bolševických úvah o vzniku nové společnosti a vysvětluje, jakým způsobem se vyvíjelo chápání pojmu "nový člověk". Prezentuje teoretické pojetí "nového sovětského člověka" a zároveň konkretizuje důvody, proč právě děti a mládež představovaly pro bolševickou vládu ideální skupinu obyvatelstva, od níž očekávala zahájení přebudování společnosti. Proměny systému vzdělávání ve formujícím se Sovětském svazu sleduje dizertační práce zejména od roku 1917 až do začátku třicátých let. Nejdříve se soustředí na bolševiky diskutovanou představu o ideální podobě vzdělávání společnosti a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectSoviet unionen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectNadezhda Krupskayaen_US
dc.subjectAnatoly Lunacharskyen_US
dc.subjectStanislav Schatskyen_US
dc.subjectcommissariat of enlightenmenten_US
dc.subjectSovětský svazcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectNaděžda Krupskács_CZ
dc.subjectAnatolij Lunačarskýcs_CZ
dc.subjectStanislav Šackýcs_CZ
dc.subjectkomisariát pro vzdělávánícs_CZ
dc.titleProměna přístupu státu ke vzdělávání dětí po roce 1917 v RSFSRcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-19
dc.description.departmentInstitute of International Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut mezinárodních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId157056
dc.title.translatedChange of the state's approach to education of children after 1917 in RSFSRen_US
dc.contributor.refereeVydra, Zbyněk
dc.contributor.refereeŠaur, Josef
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineModern historyen_US
thesis.degree.disciplineModerní dějinycs_CZ
thesis.degree.programModern historyen_US
thesis.degree.programModerní dějinycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut mezinárodních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of International Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csModerní dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enModern historyen_US
uk.degree-program.csModerní dějinycs_CZ
uk.degree-program.enModern historyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPo roce 1917 došlo na území bývalého carského Ruska k významným změnám ve společnosti. Jednu z nich představoval odlišný přístup ke vzdělávání dětí. Vznikající sovětský stát usiloval o vytvoření nové moderní společnosti založené na bolševickém pojetí komunismu. Ve vztahu k dětem a mládeži se záměrně snažil vytvořit vzdělávací systém s cílem formování nového sovětského člověka již od útlého věku. Disertační práce zjišťuje, jaký byl charakter spojení mezi předválečnou a poválečnou ruskou, respektive sovětskou, pedagogikou, jakým způsobem dokázali bolševici vytěžit moderní metody vzdělávání ve svůj prospěch a jaké důsledky to pro vzdělávání sovětských dětí a mládeže mělo. Práce nejprve v obecné rovině představuje teoretický rámec bolševických úvah o vzniku nové společnosti a vysvětluje, jakým způsobem se vyvíjelo chápání pojmu "nový člověk". Prezentuje teoretické pojetí "nového sovětského člověka" a zároveň konkretizuje důvody, proč právě děti a mládež představovaly pro bolševickou vládu ideální skupinu obyvatelstva, od níž očekávala zahájení přebudování společnosti. Proměny systému vzdělávání ve formujícím se Sovětském svazu sleduje dizertační práce zejména od roku 1917 až do začátku třicátých let. Nejdříve se soustředí na bolševiky diskutovanou představu o ideální podobě vzdělávání společnosti a...cs_CZ
uk.abstract.enAfter 1917, the territory of the former tsarist Russia witnessed significant changes in society. One of them was a different approach to children's education. The emerging Soviet state sought to create a new modern society based on the Bolshevik concept of communism. In relation to children and youth, it deliberately sought to create an educational system with the aim of forming a new Soviet person from an early age. This dissertation explores the nature of the connection between pre-war and post-war Russian, or Soviet, pedagogy, how the Bolsheviks were able to use modern methods of education to their advantage, and what the implications of this were for the education of Soviet children and youth. The thesis first presents, in general terms, the theoretical framework of Bolshevik considerations on the emergence of a new society and explains how the understanding of the concept of the "new man" evolved. It presents the theoretical conception of the 'new Soviet man' and also specifies the reasons why children and youth were the ideal population group for the Bolshevik government to expect to begin the rebuilding of society. In particular, the dissertation traces the transformation of the education system in the forming Soviet Union from 1917 to the early 1930s. It first focuses on the Bolsheviks'...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV