Zobrazit minimální záznam

The Typology of Decoration in the Books of Hoursfrom late Middle-Ages (Book of Hours from the National Museum in Prague, XVI.G.77)
dc.contributor.advisorKubík, Viktor
dc.creatorHoráková, Dominika
dc.date.accessioned2017-04-12T11:52:42Z
dc.date.available2017-04-12T11:52:42Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17730
dc.description.abstractRESUMÉ Cílem této práce je základní uvedení do problematiky knih hodinek pozdního středověku; práce shrnuje základní kontexty liturgické, kulturně-historické, uvádí rovněž obecné ikonografické a typologické varianty výzdoby. Kapitola 4.2. rozšiřuje tuto základní typologii o konkrétní, zevrubněji zkoumaný případ knih hodinek z Knihovny Národního muzea v Praze (XVI G 77). Oproti ukázkám v předchozí kapitole (4.1.) je tento rukopis příkladem běžné produkce knih hodinek a od modelových liturgických a ikonografických variant, které popisují základní monografie zabývající se typologií knih hodinek, se značně liší - je o poznání zjednodušený jak z hlediska výskytu celostranných figurálních miniatur, tak z hlediska jejich obsahu: nenalezneme zde žádný ucelený ikonografický cyklus, včetně užívání ikonografických novinek či zvláštností, které by mohly napomoci při dataci a určení původu. Namísto mariánského cyklu, který nejobvykleji doprovází Hodinky Panny Marie, se v Hodinkách Knihovny Národního muzea setkáváme s pozměněným mariánským cyklem, jenž je však jakoby náhodně rozprostřen po celém rukopise a nerespektuje jednotlivé texty. Ohledně datace rukopisu a místa vzniku se pokouším o vlastní hypotézu, založenou na polemice se třemi existujícími zmínkami o tomto rukopise (Katalog Knihovny Národního muzea Pavla...cs_CZ
dc.description.abstractv angličtině/ English Summary The Typology of the Decoration of Books of Hours in the late Middle Ages (The Book of Hours from the Library of the National Museum in Prague, XVI G 77) The aim of the study is a basic introduction to typology problems in books of hours in the late Middle Ages; the text discusses liturgical, cultural-historical contexts, iconographical and typological variations in the decoration of books of hours. Chapter 4.2. is focused on one concrete example - the Book of hours from the Library of the National Museum in Prague (XVI G 77). This manuscript is very different when compared with examples from preceding chapter 4.1. This piece of common production is much more simple - not only in terms of textual variety, but also in terms of decoration (it lacks both a compact iconographical cycle and iconographical inovations or particularities). Therefore I try to create some extended descriptions of the decoration of the Book of hours from the Library of the National Museum in Prague, and also to develop my own hypothesis about the date and location of the origin of this manuscript. My hypothesis is based on the polemic with the three existing allusions about this manuscript and also on the proper iconographical and stylistic analysis itself. Finally, I propose that the full-page...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleTypologie výzdoby knih hodinek pozdního středověku (Hodinky z Národního musea v Praze, XVI.G.77)cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-10
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51047
dc.title.translatedThe Typology of Decoration in the Books of Hoursfrom late Middle-Ages (Book of Hours from the National Museum in Prague, XVI.G.77)en_US
dc.contributor.refereeRoyt, Jan
dc.identifier.aleph000998946
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csRESUMÉ Cílem této práce je základní uvedení do problematiky knih hodinek pozdního středověku; práce shrnuje základní kontexty liturgické, kulturně-historické, uvádí rovněž obecné ikonografické a typologické varianty výzdoby. Kapitola 4.2. rozšiřuje tuto základní typologii o konkrétní, zevrubněji zkoumaný případ knih hodinek z Knihovny Národního muzea v Praze (XVI G 77). Oproti ukázkám v předchozí kapitole (4.1.) je tento rukopis příkladem běžné produkce knih hodinek a od modelových liturgických a ikonografických variant, které popisují základní monografie zabývající se typologií knih hodinek, se značně liší - je o poznání zjednodušený jak z hlediska výskytu celostranných figurálních miniatur, tak z hlediska jejich obsahu: nenalezneme zde žádný ucelený ikonografický cyklus, včetně užívání ikonografických novinek či zvláštností, které by mohly napomoci při dataci a určení původu. Namísto mariánského cyklu, který nejobvykleji doprovází Hodinky Panny Marie, se v Hodinkách Knihovny Národního muzea setkáváme s pozměněným mariánským cyklem, jenž je však jakoby náhodně rozprostřen po celém rukopise a nerespektuje jednotlivé texty. Ohledně datace rukopisu a místa vzniku se pokouším o vlastní hypotézu, založenou na polemice se třemi existujícími zmínkami o tomto rukopise (Katalog Knihovny Národního muzea Pavla...cs_CZ
uk.abstract.env angličtině/ English Summary The Typology of the Decoration of Books of Hours in the late Middle Ages (The Book of Hours from the Library of the National Museum in Prague, XVI G 77) The aim of the study is a basic introduction to typology problems in books of hours in the late Middle Ages; the text discusses liturgical, cultural-historical contexts, iconographical and typological variations in the decoration of books of hours. Chapter 4.2. is focused on one concrete example - the Book of hours from the Library of the National Museum in Prague (XVI G 77). This manuscript is very different when compared with examples from preceding chapter 4.1. This piece of common production is much more simple - not only in terms of textual variety, but also in terms of decoration (it lacks both a compact iconographical cycle and iconographical inovations or particularities). Therefore I try to create some extended descriptions of the decoration of the Book of hours from the Library of the National Museum in Prague, and also to develop my own hypothesis about the date and location of the origin of this manuscript. My hypothesis is based on the polemic with the three existing allusions about this manuscript and also on the proper iconographical and stylistic analysis itself. Finally, I propose that the full-page...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990009989460106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV