dc.contributor.advisor | Děchtěrenko, Filip | |
dc.creator | Augulis, David | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T12:54:27Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T12:54:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/177167 | |
dc.description.abstract | Klíčová slova (anglicky): Data visualization, deception, deceptive techniques, graphs, interventions, visual literacy Abstract (in English): Deceptive data visualization techniques are an increasingly emerging phenomenon. Previously, even simple visualizations were so costly and labor-intensive to create that one could rely on the authority of their creators. However, this is no longer true and anyone with access to a computer and the Internet is able to create an unprecedented number of visualizations, some of them deceptive, intentionally or not. Visual literacy is not part of basic education, and so most people have no way to defend themselves against them. In this bachelor thesis, we summarize existing knowledge regarding deceptive techniques and research areas that clarify how visualizations can be deceptive. In the practical part, we measured the effect size of 9 deceptive techniques, 5 of which have not yet been tested on a sample of university students (N=724). We also investigated how this deceptiveness is modified by the presence of a one-time textual intervention, for which we created several levels, increasing in their detail. At the same time, we also measured the visual literacy of all participants and observed whether the level of this ability affected the effect of deceptive techniques. A... | en_US |
dc.description.abstract | Klíčová slova (česky) klamání, klamavé techniky , vizuální gramotnost rakt (česky) Klamavé techniky zobrazování dat jsou stále více se jevujícím fenoménem. Dříve bylo tak nákladné a pracné vytvořit i prosté vizualizace, že se dalo spoléhat na autoritu jejich tvůrců. To však dnes už není pravdou a každý s přístupem k počítači a internetu je schopen tvořit bezprecedentní množství vizuali í, část z nich úmyslně či nikoliv klamavých. Vizuální gramotnost není součástí základního vzdělání, a tak nemá většina lidí, jak se proti nim bránit. kalářské práci shrnujeme dosavadní poznatky týkající se klamavých technik a výzkumných oblastí, které vyjasňují jak mohou být vizualizace klamavé. V praktické části jsme změřili velikost efektu 9 klamavých technik, z nichž 5 ještě nebylo testováno na soubo vysokoškolských student (N=724). Zkoumali jsme také, jak je tato klamavost modifikována tím jednorázové textové intervence, pro kterou jsme vytvořili několik úrovní, stoupajících ve své podrobnosti. Zároveň jsme taky změřili visuální gramotnost všech účastníků a pozorovali, zda nemá úroveň této schopnosti vliv na efekt klamavých technik. kantní klamavý efekt se ukázal u 6 z 9 technik (aspoň mezi dvěma úrovněmi manipulace). Zároveň jsme taky vyhodnotili efekt jednorázové textové intervence neprůkazný a navrhujeme další kroky... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Data visualization|Deceptive visualization techniques|Intervention|Visual literacy|Deception | en_US |
dc.subject | Vizualizace dat|Klamavé techniky|Intervence|Vizuální gramotnost|Klamání | cs_CZ |
dc.title | Deception techniques in data visualization | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-01 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 244305 | |
dc.title.translated | Klamavé techniky při vizualizacích dat | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Lukavský, Jiří | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Klíčová slova (česky) klamání, klamavé techniky , vizuální gramotnost rakt (česky) Klamavé techniky zobrazování dat jsou stále více se jevujícím fenoménem. Dříve bylo tak nákladné a pracné vytvořit i prosté vizualizace, že se dalo spoléhat na autoritu jejich tvůrců. To však dnes už není pravdou a každý s přístupem k počítači a internetu je schopen tvořit bezprecedentní množství vizuali í, část z nich úmyslně či nikoliv klamavých. Vizuální gramotnost není součástí základního vzdělání, a tak nemá většina lidí, jak se proti nim bránit. kalářské práci shrnujeme dosavadní poznatky týkající se klamavých technik a výzkumných oblastí, které vyjasňují jak mohou být vizualizace klamavé. V praktické části jsme změřili velikost efektu 9 klamavých technik, z nichž 5 ještě nebylo testováno na soubo vysokoškolských student (N=724). Zkoumali jsme také, jak je tato klamavost modifikována tím jednorázové textové intervence, pro kterou jsme vytvořili několik úrovní, stoupajících ve své podrobnosti. Zároveň jsme taky změřili visuální gramotnost všech účastníků a pozorovali, zda nemá úroveň této schopnosti vliv na efekt klamavých technik. kantní klamavý efekt se ukázal u 6 z 9 technik (aspoň mezi dvěma úrovněmi manipulace). Zároveň jsme taky vyhodnotili efekt jednorázové textové intervence neprůkazný a navrhujeme další kroky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Klíčová slova (anglicky): Data visualization, deception, deceptive techniques, graphs, interventions, visual literacy Abstract (in English): Deceptive data visualization techniques are an increasingly emerging phenomenon. Previously, even simple visualizations were so costly and labor-intensive to create that one could rely on the authority of their creators. However, this is no longer true and anyone with access to a computer and the Internet is able to create an unprecedented number of visualizations, some of them deceptive, intentionally or not. Visual literacy is not part of basic education, and so most people have no way to defend themselves against them. In this bachelor thesis, we summarize existing knowledge regarding deceptive techniques and research areas that clarify how visualizations can be deceptive. In the practical part, we measured the effect size of 9 deceptive techniques, 5 of which have not yet been tested on a sample of university students (N=724). We also investigated how this deceptiveness is modified by the presence of a one-time textual intervention, for which we created several levels, increasing in their detail. At the same time, we also measured the visual literacy of all participants and observed whether the level of this ability affected the effect of deceptive techniques. A... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |