Zobrazit minimální záznam

Klamavé techniky při vizualizacích dat
dc.contributor.advisorDěchtěrenko, Filip
dc.creatorAugulis, David
dc.date.accessioned2022-10-17T12:54:27Z
dc.date.available2022-10-17T12:54:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177167
dc.description.abstractKlíčová slova (anglicky): Data visualization, deception, deceptive techniques, graphs, interventions, visual literacy Abstract (in English): Deceptive data visualization techniques are an increasingly emerging phenomenon. Previously, even simple visualizations were so costly and labor-intensive to create that one could rely on the authority of their creators. However, this is no longer true and anyone with access to a computer and the Internet is able to create an unprecedented number of visualizations, some of them deceptive, intentionally or not. Visual literacy is not part of basic education, and so most people have no way to defend themselves against them. In this bachelor thesis, we summarize existing knowledge regarding deceptive techniques and research areas that clarify how visualizations can be deceptive. In the practical part, we measured the effect size of 9 deceptive techniques, 5 of which have not yet been tested on a sample of university students (N=724). We also investigated how this deceptiveness is modified by the presence of a one-time textual intervention, for which we created several levels, increasing in their detail. At the same time, we also measured the visual literacy of all participants and observed whether the level of this ability affected the effect of deceptive techniques. A...en_US
dc.description.abstractKlíčová slova (česky) klamání, klamavé techniky , vizuální gramotnost rakt (česky) Klamavé techniky zobrazování dat jsou stále více se jevujícím fenoménem. Dříve bylo tak nákladné a pracné vytvořit i prosté vizualizace, že se dalo spoléhat na autoritu jejich tvůrců. To však dnes už není pravdou a každý s přístupem k počítači a internetu je schopen tvořit bezprecedentní množství vizuali í, část z nich úmyslně či nikoliv klamavých. Vizuální gramotnost není součástí základního vzdělání, a tak nemá většina lidí, jak se proti nim bránit. kalářské práci shrnujeme dosavadní poznatky týkající se klamavých technik a výzkumných oblastí, které vyjasňují jak mohou být vizualizace klamavé. V praktické části jsme změřili velikost efektu 9 klamavých technik, z nichž 5 ještě nebylo testováno na soubo vysokoškolských student (N=724). Zkoumali jsme také, jak je tato klamavost modifikována tím jednorázové textové intervence, pro kterou jsme vytvořili několik úrovní, stoupajících ve své podrobnosti. Zároveň jsme taky změřili visuální gramotnost všech účastníků a pozorovali, zda nemá úroveň této schopnosti vliv na efekt klamavých technik. kantní klamavý efekt se ukázal u 6 z 9 technik (aspoň mezi dvěma úrovněmi manipulace). Zároveň jsme taky vyhodnotili efekt jednorázové textové intervence neprůkazný a navrhujeme další kroky...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectData visualization|Deceptive visualization techniques|Intervention|Visual literacy|Deceptionen_US
dc.subjectVizualizace dat|Klamavé techniky|Intervence|Vizuální gramotnost|Klamánícs_CZ
dc.titleDeception techniques in data visualizationen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-01
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244305
dc.title.translatedKlamavé techniky při vizualizacích datcs_CZ
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csKlíčová slova (česky) klamání, klamavé techniky , vizuální gramotnost rakt (česky) Klamavé techniky zobrazování dat jsou stále více se jevujícím fenoménem. Dříve bylo tak nákladné a pracné vytvořit i prosté vizualizace, že se dalo spoléhat na autoritu jejich tvůrců. To však dnes už není pravdou a každý s přístupem k počítači a internetu je schopen tvořit bezprecedentní množství vizuali í, část z nich úmyslně či nikoliv klamavých. Vizuální gramotnost není součástí základního vzdělání, a tak nemá většina lidí, jak se proti nim bránit. kalářské práci shrnujeme dosavadní poznatky týkající se klamavých technik a výzkumných oblastí, které vyjasňují jak mohou být vizualizace klamavé. V praktické části jsme změřili velikost efektu 9 klamavých technik, z nichž 5 ještě nebylo testováno na soubo vysokoškolských student (N=724). Zkoumali jsme také, jak je tato klamavost modifikována tím jednorázové textové intervence, pro kterou jsme vytvořili několik úrovní, stoupajících ve své podrobnosti. Zároveň jsme taky změřili visuální gramotnost všech účastníků a pozorovali, zda nemá úroveň této schopnosti vliv na efekt klamavých technik. kantní klamavý efekt se ukázal u 6 z 9 technik (aspoň mezi dvěma úrovněmi manipulace). Zároveň jsme taky vyhodnotili efekt jednorázové textové intervence neprůkazný a navrhujeme další kroky...cs_CZ
uk.abstract.enKlíčová slova (anglicky): Data visualization, deception, deceptive techniques, graphs, interventions, visual literacy Abstract (in English): Deceptive data visualization techniques are an increasingly emerging phenomenon. Previously, even simple visualizations were so costly and labor-intensive to create that one could rely on the authority of their creators. However, this is no longer true and anyone with access to a computer and the Internet is able to create an unprecedented number of visualizations, some of them deceptive, intentionally or not. Visual literacy is not part of basic education, and so most people have no way to defend themselves against them. In this bachelor thesis, we summarize existing knowledge regarding deceptive techniques and research areas that clarify how visualizations can be deceptive. In the practical part, we measured the effect size of 9 deceptive techniques, 5 of which have not yet been tested on a sample of university students (N=724). We also investigated how this deceptiveness is modified by the presence of a one-time textual intervention, for which we created several levels, increasing in their detail. At the same time, we also measured the visual literacy of all participants and observed whether the level of this ability affected the effect of deceptive techniques. A...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV