První pilotky v kontextu modernizačních reforem 20.-40. let 20.st v Turecku a Íránu
First female pilots in the context of modernization reforms between 1920-1940s in Turkey and Iran
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177128Identifikátory
SIS: 245323
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kříhová, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Blízkovýchodní studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
2. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Írán|Turecko|reformy|pilotky|emancipace žen|modernizace|rozvoj letectvíKlíčová slova (anglicky)
Iran|Turkey|reforms|female pilots|emancipation of women|modernization|aviation developmentBakalářská práce se zabývá prvními ženami pilotkami v Turecku a Íránu na počátku 20.st. V daném období docházelo po nástupu Rezy Pahlaví a Atatürka k plošným politickým a společenským reformám, jedním z nich byla také snaha o emancipaci žen. Paralelně s proměnami společnosti probíhala ze strany státu snaha o modernizaci na poli technické vybavenosti, která se projevila rozvojem letectví. Tyto dva fenomény se postupem času spojily a ženám byla dána možnost absolvovat pilotní výcvik společně s muži. V práci autorka čerpá jak ze sekundární literatury, tak z pramenů v perštině a turečtině, jejichž autoři se s danými pilotkami setkali a staví tak na osobní výpovědi. V práci je vedle sebe pokládán případ Turecka a Íránu a vedle společných, resp., odlišných znaků, se autorka snaží identifikovat dobové vlivy, které ženám pomohly prosadit se v čistě mužském oboru.
The bachelor's thesis deals with the first female pilots in Turkey and Iran at the beginning of the 20th century. In the given period, after the accession of Reza Pahlavi and Atatürk, widespread political and social reforms took place, one of which was the effort to emancipate women. In parallel with the changes in society, the state attempted to modernize the technical equipment, which manifested itself in the development of aviation. These two phenomena merged over time and women were given the opportunity to complete pilot training together with men. In her thesis, the author draws on secondary literature as well as sources in Persian and Turkish, the authors of which met the female pilots either directly in person or with people close to them. In the thesis, the cases of Turkey and Iran are placed side by side, and in addition to common or different characteristics, the author tries to identify the period influences that helped women to establish themselves in a purely male field.