Tělo, oděv a móda z pohledu filozofie a estetiky
Body, clothing and fashion from the viewpoint of philosophy and aesthetics
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177035Identifikátory
SIS: 235548
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tělo|oděv|móda|estetická zkušenost|fenomenologie|pragmatismus|Dewey|MukařovskýKlíčová slova (anglicky)
body|clothing|fashion|aesthetic experience|phenomenology|pragmatism|Dewey|MukařovskýPředkládaná bakalářská práce se nebude zajímat o osobnost lidí, kteří se zajímají o novinky ze světa módy, ale o všechny lidské bytosti, pro které je vlastní, že pro společnost zakrývají jinak nahé tělo. Již od středověku je lidské tělo vztaženo k módě. V prvním kroku se podíváme na to, co je tělo (fenomenologická interpretace). Tato část pak slouží čtenáři k propojení širších souvislostí. V druhé části si vyjasníme, jak charakterizovat oděv, jaký je jeho význam a kde se vzal. Ve třetím tematickém okruhu propojíme dvě předcházející roviny problematiky, a to nikde jinde než na poli filozofie. Jedná se o práci v méně zkoumané oblasti filozofie. Jako cíl práce jsme si stanovili zmapovat a popsat souvislosti mezi tělem, odíváním a módou v rámci estetických koncepcí. Budeme se snažit zodpovědět otázku, proč je důležité se více zabývat oděvem v rámci estetického a filozofického bádání.
The submitted thesis will not be interested in the personality of people which are interested in the news from the fashion world but in all human beings for whom it is proper to cover their otherwise naked body. Since the Middle Ages the human body has been related to fashion. In the first step, we will investigate what the body is (phenomenological interpretation). This part serves the reader to connect the wider context. In the second part, we will clarify how to characterize clothing, what is its significance and its origin. In the third thematic circle we will connect the two previous levels of the issue and nowhere else than in the field of philosophy. This is the work in the less researched area of philosophy. The objective of the thesis we set is to map and describe the connections between body, clothing, and fashion within aesthetics concepts. We will try to answer the question why it is important to deal more with clothing within the framework of aesthetic and philosophical research.