Zobrazit minimální záznam

Hegel and Postcommunism
dc.contributor.advisorKarásek, Jindřich
dc.creatorKorda, Tomáš
dc.date.accessioned2022-10-04T14:03:35Z
dc.date.available2022-10-04T14:03:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176251
dc.description.abstractThe submitted dissertation interprets the history of the "totalitarian" century as the 'world's court of judgement' that decided which philosophy is topical based on its ability to reconcile with the given reality. I argue that it is Hegel's philosophy that proves to be topical, since (1) it is necessary to deal with the philosophy of Marx, which was behind the Communist experiment that divided and formed the 20th Century, (2) it was Marx's philosophy that, by diverting from Hegel, succumbed to Spinozism, (3) the "one and only instance of disproving Spinozism" was provided by Hegel, as he stated himself. The dissertation discusses these three theses, thus creating a framework for the application of Hegel's genuine refutation (Widerlegung) of Spinozism on Marx. By such act of refuting we arrive at the state as a self-knowing (immanent) end of the capital. Only in the state does the capital know that it is an end in itself instead of being a tendency (instrument) of achieving an external (higher) end, as was the case with Communism. Emancipated from Communism, capital becomes the state and as such opens up to inter-state relations and creates history by their means.en_US
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce interpretuje dějiny "totalitárního" století jako světový soud, který rozhodl o tom, jaká filosofie je aktuální na základě toho, že se dokáže s těmito dějinami vyrovnat. Argumentuji, že aktuální je filosofie Hegelova, protože (1) je třeba se vyrovnat s Marxovou filosofií, která stojící za komunistickým experimentem rozdvojila dvacáté století a vtiskla mu svou tvář, (2) byla to Marxova filosofie, která svým odklonem od Hegela, propadla spinozismu, (3) to "jediné a pravdivé vyvrácení spinozismu" předkládá Hegel, jak tvrdí. Disertační práce rozebírá tyto tři teze a tím vytváří prostor pro to, aby Hegelovo vyvrácení (Widerlegung) spinozismu aplikovala na Marxe. Výsledkem Hegelova vyvrácení je stát jakožto sebevědoucí (imanentní) účel kapitálu. Teprve ve státu kapitál ví, že je samoúčelem a není žádnou tendencí (prostředkem) k dosažení vnějšího (vyššího) účelu, jakým měl být komunismus. Emancipovaný od komunismu se kapitál stává státem a jakožto stát se otevírá mezistátním vztahům a jejich prostřednictvím tvoří dějiny.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHegel|Marx|nature|Nietzsche|post-communism|Spinoza|state|teleology|totalitarianism|worlden_US
dc.subjectHegel|Marx|Nietzsche|postkomunismus|příroda|Spinoza|stát|svět|teleologie|totalitarismuscs_CZ
dc.titleHegel a postkomunismuscs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-13
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId168821
dc.title.translatedHegel and Postcommunismen_US
dc.contributor.refereeBarša, Pavel
dc.contributor.refereeMatějčková, Tereza
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Scienceen_US
thesis.degree.disciplinePolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Scienceen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce interpretuje dějiny "totalitárního" století jako světový soud, který rozhodl o tom, jaká filosofie je aktuální na základě toho, že se dokáže s těmito dějinami vyrovnat. Argumentuji, že aktuální je filosofie Hegelova, protože (1) je třeba se vyrovnat s Marxovou filosofií, která stojící za komunistickým experimentem rozdvojila dvacáté století a vtiskla mu svou tvář, (2) byla to Marxova filosofie, která svým odklonem od Hegela, propadla spinozismu, (3) to "jediné a pravdivé vyvrácení spinozismu" předkládá Hegel, jak tvrdí. Disertační práce rozebírá tyto tři teze a tím vytváří prostor pro to, aby Hegelovo vyvrácení (Widerlegung) spinozismu aplikovala na Marxe. Výsledkem Hegelova vyvrácení je stát jakožto sebevědoucí (imanentní) účel kapitálu. Teprve ve státu kapitál ví, že je samoúčelem a není žádnou tendencí (prostředkem) k dosažení vnějšího (vyššího) účelu, jakým měl být komunismus. Emancipovaný od komunismu se kapitál stává státem a jakožto stát se otevírá mezistátním vztahům a jejich prostřednictvím tvoří dějiny.cs_CZ
uk.abstract.enThe submitted dissertation interprets the history of the "totalitarian" century as the 'world's court of judgement' that decided which philosophy is topical based on its ability to reconcile with the given reality. I argue that it is Hegel's philosophy that proves to be topical, since (1) it is necessary to deal with the philosophy of Marx, which was behind the Communist experiment that divided and formed the 20th Century, (2) it was Marx's philosophy that, by diverting from Hegel, succumbed to Spinozism, (3) the "one and only instance of disproving Spinozism" was provided by Hegel, as he stated himself. The dissertation discusses these three theses, thus creating a framework for the application of Hegel's genuine refutation (Widerlegung) of Spinozism on Marx. By such act of refuting we arrive at the state as a self-knowing (immanent) end of the capital. Only in the state does the capital know that it is an end in itself instead of being a tendency (instrument) of achieving an external (higher) end, as was the case with Communism. Emancipated from Communism, capital becomes the state and as such opens up to inter-state relations and creates history by their means.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV