Show simple item record

Master of Madonna from Žebrák and the Sculpture ofthe Last Quarter of 14th Century.
dc.contributor.advisorOttová, Michaela
dc.creatorVrablik, Stéphane
dc.date.accessioned2022-10-04T14:43:29Z
dc.date.available2022-10-04T14:43:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176188
dc.description.abstract(EN) The thesis focuses on twelve sculptures from the last quarter of the 14th century, more or less closely associated with the Madonna of Žebrák in the existing literature. Since the 1960s, the core of the group has been conceptualised as the production of one artist or one workshop, which immediately preceded and in many ways contributed to the formulation of the so-called beautiful style around 1400. More recent scholarship interprets the group more as a broader tendency, forming a kind of alternative to the first works of the beautiful style in the 1380s, existing parallel to them in mutual interaction. While the exclusive earliest beautiful Madonnas seem to have been created as a somewhat deliberately formulated pictorial type, actively reinterpreting the rich sculptural tradition of the third quarter of the century, the more conservatively oriented sculptures of the Žebrák Madonna circle tend to build on the earlier work. The sculptors worked inventively with various stimuli brought by the dynamic and artistically fertile environment of Prague. The surprisingly wide style range of this group finds its sources and comparisons in the various positions of Parléř's cathedral sculpture and carving, the marlstone (opuka) madonnas and especially the horizontal pietas; a certain continuity with the...en_US
dc.description.abstract(CZ) Práce se věnuje dvanácti skulpturám poslední čtvrtiny 14. století, v dosavadní odborné literatuře těsněji či volněji spojovaným s madonou ze Žebráku. Od 60. let 20. století bylo jádro skupiny konceptualizováno jako produkce jednoho tvůrce či jedné dílny, která bezprostředně předcházela a v mnohém se podílela na formulaci tzv. krásného slohu kolem r. 1400. Novější bádání skupinu interpretuje spíše jako širší proud, tvořící k prvním dílům krásného slohu v 80. letech určitou alternativu, existující paralelně k nim ve vzájemné interakci. Zatímco exklusivní nejstarší krásné madony zřejmě vznikaly jako do jisté míry záměrně formulovaný obrazový typ, aktivně přetvářející bohatou sochařskou tradici třetí čtvrtiny století, konzervativněji orientované sochy okruhu žebrácké madony na předchozí tvorbu spíše navazují. Sochaři invenčním způsobem pracovali s nejrůznějšími podněty, které přinášelo dynamické a umělecky plodné prostředí Prahy. Překvapivě široká škála stylových možností této skupiny nachází své zdroje a komparace v různých polohách parléřovské hutní plastiky i řezbářství, opukových madonách a zejména horizontálních pietách; zásadní je i jistá kontinuita s ikonograficky komplexními trůnícími madonami 60. let nebo vztahy k soudobé malbě, na prvním místě k mistru třeboňského oltáře. Kromě dřevěné...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSculpture|14th century|Master of Madonna from Žebrák|Beautiful Style|Plurality of Styleen_US
dc.subjectsochařství|14. století|Mistr madony ze Žebráku|krásný sloh|stylová pluralitacs_CZ
dc.titleMistr madony ze Žebráku a sochařství poslední čtvrtiny 14. století.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId235629
dc.title.translatedMaster of Madonna from Žebrák and the Sculpture ofthe Last Quarter of 14th Century.en_US
dc.contributor.refereeJindra, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Arten_US
thesis.degree.programDějiny uměnícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Arten_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(CZ) Práce se věnuje dvanácti skulpturám poslední čtvrtiny 14. století, v dosavadní odborné literatuře těsněji či volněji spojovaným s madonou ze Žebráku. Od 60. let 20. století bylo jádro skupiny konceptualizováno jako produkce jednoho tvůrce či jedné dílny, která bezprostředně předcházela a v mnohém se podílela na formulaci tzv. krásného slohu kolem r. 1400. Novější bádání skupinu interpretuje spíše jako širší proud, tvořící k prvním dílům krásného slohu v 80. letech určitou alternativu, existující paralelně k nim ve vzájemné interakci. Zatímco exklusivní nejstarší krásné madony zřejmě vznikaly jako do jisté míry záměrně formulovaný obrazový typ, aktivně přetvářející bohatou sochařskou tradici třetí čtvrtiny století, konzervativněji orientované sochy okruhu žebrácké madony na předchozí tvorbu spíše navazují. Sochaři invenčním způsobem pracovali s nejrůznějšími podněty, které přinášelo dynamické a umělecky plodné prostředí Prahy. Překvapivě široká škála stylových možností této skupiny nachází své zdroje a komparace v různých polohách parléřovské hutní plastiky i řezbářství, opukových madonách a zejména horizontálních pietách; zásadní je i jistá kontinuita s ikonograficky komplexními trůnícími madonami 60. let nebo vztahy k soudobé malbě, na prvním místě k mistru třeboňského oltáře. Kromě dřevěné...cs_CZ
uk.abstract.en(EN) The thesis focuses on twelve sculptures from the last quarter of the 14th century, more or less closely associated with the Madonna of Žebrák in the existing literature. Since the 1960s, the core of the group has been conceptualised as the production of one artist or one workshop, which immediately preceded and in many ways contributed to the formulation of the so-called beautiful style around 1400. More recent scholarship interprets the group more as a broader tendency, forming a kind of alternative to the first works of the beautiful style in the 1380s, existing parallel to them in mutual interaction. While the exclusive earliest beautiful Madonnas seem to have been created as a somewhat deliberately formulated pictorial type, actively reinterpreting the rich sculptural tradition of the third quarter of the century, the more conservatively oriented sculptures of the Žebrák Madonna circle tend to build on the earlier work. The sculptors worked inventively with various stimuli brought by the dynamic and artistically fertile environment of Prague. The surprisingly wide style range of this group finds its sources and comparisons in the various positions of Parléř's cathedral sculpture and carving, the marlstone (opuka) madonnas and especially the horizontal pietas; a certain continuity with the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV