Zobrazit minimální záznam

Resilience in parents of children with autism spectrum disorder
dc.contributor.advisorŠporclová, Veronika
dc.creatorŠlajsová, Eliška
dc.date.accessioned2022-10-04T14:40:05Z
dc.date.available2022-10-04T14:40:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176185
dc.description.abstractThe diploma thesis focuses on the issue of stress and coping in parents of children with autism spectrum disorders. The theoretical part presents current knowledge about stress and stress management, the concept of self-compassion is presented here including basic information about compassion-based interventions. The research evidence of this issue among parents of children with autism is described in more detail. The empirical part of the work consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part we deal with the question to what extent parents experience stress, psychological well- being, social support and whether their level of self-compassion is related to their stress and psychological well-being. The research sample includes 33 parents caring for children with autism. The methods used are the Stress Profile and the Sussex-Oford Compassion Scale (SOCS-S-CZ). The one-sample t-tests showed that parents of children with autism in our sample experience higher level of stress, lower level of psychological well-being, lower level of social support, and lower level of positive health habits compared to the norm. Pearson Correlation Coefficient showed that the stress level significantly negatively correlated with level of self-compassion, and the level of psychological well-being...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje problematice stresu a jeho zvládání u rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Teoretická část prezentuje současné poznatky o stresu, o zvládání zátěže a je zde představen koncept sebesoucitu včetně intervencí, které mohou sloužit k jeho rozvoji. Podrobněji je přiblížena výzkumná evidence této problematiky u rodičů dětí s autismem. Výzkumná část práce je tvořena částí kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části se zabýváme otázkou, v jaké míře prožívají rodiče stres, psychickou pohodu, sociální oporu a zda s jejich stresem a psychickou pohodou souvisí úroveň jejich sebesoucitu. Výzkumný vzorek zahrnuje 33 rodičů pečujících o dětí s autismem. Využitými metodami je Stress Profile a Sussexsko-Ofordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ). Výsledky jednovýběrových t-testů ukázaly, že rodiče dětí s autismem v našem vzorku zažívají oproti normě vysoké úrovně stresu, nízkou úroveň psychické pohody, nízkou míru sociální opory a nízkou úroveň pozitivních zdravotních návyků. Korelační analýza s využitím Pearsonova korelačního koeficientu ukázala významnou negativní korelaci úrovně stresu s úrovní sebesoucitu a významnou pozitivní korelaci úrovně psychické pohody se sebesoucitem. Kvalitativní část přinesla pohled na individuální zkušenost šesti rodičů prostřednictvím...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectparents of children with autism|autism spectrum disorders|parenting stress|self-compassion|resilienceen_US
dc.subjectrodiče dětí s autismem|poruchy autistického spektra|rodičovský stres|soucit k sobě|resiliencecs_CZ
dc.titleOdolnost vůči stresu u rodičů dětí s poruchou autistického spektracs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-05
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId226246
dc.title.translatedResilience in parents of children with autism spectrum disorderen_US
dc.contributor.refereeVyšínová, Pavlína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje problematice stresu a jeho zvládání u rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Teoretická část prezentuje současné poznatky o stresu, o zvládání zátěže a je zde představen koncept sebesoucitu včetně intervencí, které mohou sloužit k jeho rozvoji. Podrobněji je přiblížena výzkumná evidence této problematiky u rodičů dětí s autismem. Výzkumná část práce je tvořena částí kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části se zabýváme otázkou, v jaké míře prožívají rodiče stres, psychickou pohodu, sociální oporu a zda s jejich stresem a psychickou pohodou souvisí úroveň jejich sebesoucitu. Výzkumný vzorek zahrnuje 33 rodičů pečujících o dětí s autismem. Využitými metodami je Stress Profile a Sussexsko-Ofordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ). Výsledky jednovýběrových t-testů ukázaly, že rodiče dětí s autismem v našem vzorku zažívají oproti normě vysoké úrovně stresu, nízkou úroveň psychické pohody, nízkou míru sociální opory a nízkou úroveň pozitivních zdravotních návyků. Korelační analýza s využitím Pearsonova korelačního koeficientu ukázala významnou negativní korelaci úrovně stresu s úrovní sebesoucitu a významnou pozitivní korelaci úrovně psychické pohody se sebesoucitem. Kvalitativní část přinesla pohled na individuální zkušenost šesti rodičů prostřednictvím...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis focuses on the issue of stress and coping in parents of children with autism spectrum disorders. The theoretical part presents current knowledge about stress and stress management, the concept of self-compassion is presented here including basic information about compassion-based interventions. The research evidence of this issue among parents of children with autism is described in more detail. The empirical part of the work consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part we deal with the question to what extent parents experience stress, psychological well- being, social support and whether their level of self-compassion is related to their stress and psychological well-being. The research sample includes 33 parents caring for children with autism. The methods used are the Stress Profile and the Sussex-Oford Compassion Scale (SOCS-S-CZ). The one-sample t-tests showed that parents of children with autism in our sample experience higher level of stress, lower level of psychological well-being, lower level of social support, and lower level of positive health habits compared to the norm. Pearson Correlation Coefficient showed that the stress level significantly negatively correlated with level of self-compassion, and the level of psychological well-being...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV