Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi
Conversation design: principles of voicebot design for natural communication with people
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175696Identifikátory
SIS: 246066
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláček, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
voicebot|hlasový robot|virtuální asistent|konverzační design|konverzační umělá inteligence|konverzační analýzaKlíčová slova (anglicky)
voicebot|voice robot|virtual assistant|conversation design|conversational artificial intelligence|conversational analysisDiplomová práce Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi se zabývá otázkou, jak mohou roboti přirozeně komunikovat s lidmi a klade si za cíl vytvořit model pravidel konverzačního designu. Ten bude vytvořen na základě poznatků z odborné literatury a zároveň bude podložen daty z reálných konverzací lidí s voiceboty. Metodologií této práce je kvalitativní analýza. V teoretické části práce se zabývám tím, jak funguje komunikace mezi lidmi. Popisuji, jak lze na konverzaci nahlížet a jak k ní přistupuje konverzační analýza. V další části se popisuji fungování hlasových asistentů a zaměřuji se na to, jak mohou mluvit s lidmi. Druhou částí práce je literární rešerše. Zde zkoumám přístupy a pohledy autorů, odborníků na konverzační design, UX design, hlasové technologie, lingvistiku, sociologii, psychologii a další obory. Poznatky autorů shrnuji do devíti schopností a dovedností, které by měl mít virtuální asistent. V analytické části analyzuji tři scénáře virtuálních asistentů a hovory, ve kterých s nimi lidé komunikovali. Na tyto scénáře se dívám z pohledu oněch devíti dovedností a analyzuji je pomocí sady otázek. Ve výsledcích analýzy pak shrnuji, zdali se interpretací empirických dat potvrdila potřeba všech definovaných schopností a zároveň přidávám desátou,...
The thesis Conversation Design: Principles of Voicebot Design for Natural Communication with People addresses the question of how robots can naturally interact with humans and aims to create a model of conversational design rules. This will be developed based on insights from the literature and will also be supported by data from real conversations between humans and voicebots. The methodology of this thesis is qualitative analysis. In the theoretical part of the thesis I discuss how communication between people works. I describe how conversation can be viewed and how conversation analysis approaches it. In the next part I describe how voice assistants work and focus on how they can talk to people. The second part of the thesis is a literature search. Here I explore the approaches and perspectives of authors who are experts in conversation design, UX design, voice technology, linguistics, sociology, psychology and other fields. I summarize the authors' findings into nine competencies and skills that a virtual assistant should have. In the analytical section, I analyze three virtual assistant scenarios and the calls in which people interacted with them. I look at these scenarios from the perspective of those nine skills and analyze them using a set of questions. In the results of the analysis, I...